Tania Panda
W momencie, gdy ruszy seryjna produkcja, w fabryce może pracować 2000 osób, a kolejnych 7000 osób ma mieć zatrudnienie w łańcuchach dostaw czy usługach na rzecz zakładu. Co istotne dzięki zapowiedzianym dotacjom państwowym samochód elektryczny z fabryki w Kragujevacu mógłby kosztować w Serbii około 18 000 euro (ok. 77,5 tys. zł).
W inauguracji Fiata Grande Panda w Kragujevacu uczestniczyli prezydent Serbii Aleksandar Vučić i Carlos Tavares, dyrektor generalny grupy motoryzacyjnej Stellantis, (do której należy marka Fiat). Serbia będzie pierwszym krajem na Bałkanach, który uruchomi seryjną produkcję samochodów elektrycznych.
Stellantis inwestuje
Modernizacja i adaptacja fabryki w Kragujevacu do produkcji samochodów elektrycznych trwała dwa lata, a wartość całego projektu wyceniono na 190 mln euro. Vučić powiedział, że Serbia zapewniła firmie Stellantis dotację w wysokości 48 mln euro, dodając, że przyszłoroczna produkcja przyczyni się do wzrostu PKB kraju o 0,5 punktu procentowego.
Obecnie w fabryce pracuje około 1000 pracowników. Nowy model powinien trafić do sprzedaży w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W pierwszej kolejności zakład będzie produkował elektrycznego Fiata Grande Pandę, ale planowana jest także produkcja wersji hybrydowej.
Miejski maluch na baterie
Grande Panda to auto zaliczane do segmentu B. Ma 3,99 metra długości – poniżej średniej w segmencie – 1,57 metra wysokości i 1,76 metra szerokości. Wersja elektryczna ma akumulator o pojemności 44 kWh i silnik elektryczny o mocy 83 kW. Oferuje ponad 320 km (wartości w trakcie homologacji) zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Jak podają media, jest to także pierwszy pojazd na rynku z tzw. zintegrowanym kablem do ładowania, połączonym ze standardową ładowarką pokładową o mocy do 7 kW.
Cena podstawowa wersji w pełni elektrycznej wynosi poniżej 25 000 euro, ale przy zapowiedzianych dotacjach państwa do 7 000 euro, auto może kosztować około 18 000 euro. Cena modelu hybrydowego wyniesie niecałe 19 000 euro.
– Chińskie samochody kosztują o 30% mniej niż europejskie ze względu na niższe koszty produkcji, ale Stellantis stara się pozyskać klientów, jakością i innowacjami. Stellantis jest gotowy „walczyć” swoją zaawansowaną technologią i pokazać, że może być bardzo poważnym konkurentem – zaznaczył Carlos Tavares, szef Grupy Stellantis.
RaWa