Rośnie sprzedaż, rośnie infrastruktura
Jak prezentuje się sieć szybkich ładowarek Supercharger, przeznaczonych przede wszystkim lub – jak w obecnie w Polsce – wyłącznie dla kierowców samochodów marki Tesla? W Europie znajdowało się w lipcu 2024 roku ponad 1250 stacji. Nie jest jednak tajemnicą, że potrzebny jest ciągły rozwój Superchargerów. Tesla jest coraz bardziej popularna (Model Y w zeszłym roku był najlepiej sprzedającym się autem na naszym kontynencie), rośnie więc zapotrzebowanie na szybkie uzupełnianie energii, a przy istniejących ładowarkach tworzą się kolejki.
Nowa mapa Superchargerów
Na stronie marki można znaleźć mapę z nowymi lokalizacjami – również tymi, które dopiero będą działać. Pojawił się tam np. Stryków. Dawniej ta lokalizacja miała rozpocząć funkcjonowanie „do końca 2020 roku”. Obecnie jest oznaczona jako „w fazie rozwoju”, co oznacza, że prace nad uruchomieniem trwają i są obecnie na etapie planowania i przygotowań. Daty uruchomienia obecnie nie podano.
Źródło: Tesla
Lokalizacji z Polski umieszczono na mapie więcej. „W fazie rozwoju” są także ładowarki z takich miejsc, jak: Legnica, Gdynia, Piła, Koszalin, Wrocław, Jasionka koło Rzeszowa, Odolion (obok Ciechocinka) i Boczów koło Rzepina. Kolejnym etapem po „fazie rozwoju” jest opis „w budowie”. To oznacza, że na miejscu trwają już konkretne prace związane z montażem. „W budowie” jest więc Supercharger Gliwice. Ładowarki powstaną tam niedaleko sklepu Auchan. Korzystać będzie można z 12 stanowisk.
Głosowanie na nowe lokalizacje
Tesla bada zainteresowanie uruchamianiem Superchargerów, prosząc odwiedzających swoją stronę o zgłaszanie propozycji lokalizacyjnych i głosowanie na nie. W poprzednim kwartale w głosowaniu wybrano jako miejsce postawienia nowego urządzenia Ostródę (także jest obecnie oznaczona jako „w fazie rozwoju”. Teraz uruchomiono nową turę głosowania. Jeśli chodzi o „naszą” część Europy, przodują lokalizacje z Czech, Węgier czy Chorwacji. Jak wypada Polska? Najwyżej plasuje się Zakopane – na miejscu 15. w Europie. Bydgoszcz zajęła miejsce 23., a 26. – Bielsko-Biała.
Superchargery w Polsce
Obecnie sieć w Polsce składa się z 14 czynnych lokalizacji. Ładowarki są już w większości dużych, polskich miast – „Jeśli chodzi o miasta wojewódzkie, nie ma takich ładowarek w Opolu, Olsztynie ani w Toruniu czy Bydgoszczy czy w Gorzowie Wielkopolskim. Sieć z pewnością wymaga rozbudowy – niektóre punkty (np. w Kostomłotach na zachód od Wrocławia) są przeciążone. Superchargerów przybywa powoli, co może spowalniać także sprzedaż aut marki Tesla w kraju” – pisaliśmy w lipcu, po otwarciu Superchargera w Szczecinie.
Fot. MG
Ile w Polsce kosztuje ładowanie Tesli na Superchargerach? To 1,7 zł/kWh poza godzinami szczytu i 1,9 zł/kWh podczas godzin zwiększonego zapotrzebowania (od 18.00 do 22.00) – niezależnie od mocy Superchargera, czy jest to 150, 120 kW czy 250 kW. Ceny są ujednolicone w całym kraju. Jak na razie, żaden polski Supercharger nie obsługuje ładowania samochodów innych marek, niż Tesla. W Europie jest to coraz częstsze. Miejmy nadzieję, że i u nas nastąpi w niedługim czasie przełom.
Ile płaci się za ładowanie w Europie? „Przykładowo, na Superchargerze w Hilden (Niemcy) 1 kWh kosztuje w przeliczeniu na złotówki ok. 1,52 zł. W Halmstad (Szwecja) ok. 1,47 zł za kWh, a w Badhoevedorp (Nidrlandy) 1,07 zł. Najdrożej jest w Szwajcarii (1,92 zł za 1 kWh w St. Gallen), a najtaniej w Norwegii, gdzie za 1 kWh można zapłacić poniżej jednego złotego. Tesla zapewnia, że 100% energii w Superchargerach pochodzi z odnawialnych źródeł” – pisaliśmy w lipcu, a obecnie sytuacja nie uległa zmianie.
MA