Wraz z nowym projektem łączna wartość inwestycji Toyoty w produkcję zelektryfikowanych pojazdów w Stanach Zjednoczonych sięga już 17 mld USD od 2021 roku. Jest to realizacja zapowiadanego wcześniej planu wprowadzenia produkcji samochodów elektrycznych i baterii do kluczowego zakładu produkcyjnego Toyoty w Ameryce Północnej. Fabryka w Kentucky istnieje od 1986 roku i jest znana z montażu sedana Camry oraz wielu innych popularnych modeli. Toyota zainwestowała w nią do tej pory prawie 10 mld USD.
Zwiększenie bateryjnych mocy
Toyota podkreśla, że kładzie duży nacisk na zwiększenie swoich możliwości produkcji baterii do zelektryfikowanych samochodów, tworząc nowe fabryki oraz powiększając istniejące. W 2022 roku japoński producent rozpoczął budowę Toyota Battery Manufacturing North Carolina – będzie to pierwszy ośrodek firmy w Ameryce Północnej wyspecjalizowany w montażu baterii trakcyjnych. Zakład zostanie uruchomiony w 2025 roku, a jego możliwości produkcyjne mają wystarczyć dla 1,2 miliona zelektryfikowanych pojazdów rocznie. Łączna wartość tej inwestycji wyniesie 13,9 mld USD.
Na 2025 rok Toyota zaplanowała także otwarcie nowego laboratorium baterii w Stanach Zjednoczonych. Zadaniem ośrodka będzie badanie jakości, wydajności i trwałości akumulatorów do zelektryfikowanych samochodów przeznaczonych na rynki Ameryki Północnej. Koszt inwestycji szacowany jest na blisko 50 mln USD.
Zelektryfikowana strategia
Toyota do 2030 roku zainwestuje globalnie 70 mld USD w prace badawczo-rozwojowe oraz wielokrotny wzrost możliwości produkcji zelektryfikowanych samochodów. Do 2026 roku Toyota planuje sprzedawać 1,5 miliona aut elektrycznych rocznie i wprowadzi na rynek 10 nowych modeli BEV, w tym samochody luksusowe, auta miejskie i pojazdy użytkowe, głównie w USA i Chinach.
Prace badawczo-rozwojowe Toyoty obejmują nową generację baterii litowo-jonowych, akumulatory o konstrukcji bipolarnej oraz zupełnie nową technologię baterii ze stałym elektrolitem. Toyota zamierza w drugiej połowie dekady obniżyć koszty baterii do samochodów elektrycznych o połowę, zaś do 2030 roku zwiększyć ich produkcję do 200 gigawatogodzin.