Wartość marki jest wskaźnikiem opartym o szacunki, nie jest wartością mierzalną, dlatego, w wielu regionach świata (w szczególności w Europie i USA), to właśnie Mercedes wciąż jest synonimem prestiżu, sukcesu, najwyższej jakości i najlepszej technologii. W branży często mówi się o “wielkiej trójce” sektora premium w Europie – mowa o Audi, BMW oraz o Mercedesie.
“W lipcu 2023 roku w Polsce zarejestrowane zostały 8 453 nowe samochody klasy premium, o 19,38 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do baz danych 7 081 takich aut. Udział segmentu premium w rynku nowych aut osobowych wyniósł w lipcu 23,2 proc. Łącznie w okresie od stycznia do lipca bieżącego roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 62 414 nowych samochodów z wyższej półki, o 15,03 proc. (8 157 sztuk) więcej niż w analogicznym okresie roku 2022. Obecna prognoza zakłada, że na koniec 2023 roku ten segment rynku przekroczy poziom 100 tysięcy zarejestrowanych samochodów.” – czytamy w raporcie IBRM Samar.
Mercedes – różnorodność bez precedensu.
Portfolio Mercedesa od wielu lat imponuje różnorodnością oferty. Mieszkasz lub pracujesz w kwadraturach miejskiej tkanki? Kompaktowa klasa A poleca się do miasta i na krótkie trasy. Jesteś zamożnym sportowcem lub biznesmenem? Klasa S i klasa G spełnią Twoje oczekiwania. Może masz zdecydowanie za dużo pieniędzy, kupiłeś już jacht, samolot odrzutowy i prywatną wyspę, ale wciąż czujesz niedosyt? Właśnie dla Ciebie Mercedes stworzył trzyosiowy model AMG G63 6×6 za jedyne 5 mln zł. A może masz do przewiezienia ładunek o masie do 250 ton? Mercedes Actros L z silnikiem o mocy 625 KM sprosta temu wyzwaniu.
EQ, AMG, Maybach – wyjaśniamy
Portfolio modelowe producenta samochodów ze Stuttgartu jest tak bogate i różnorodne, że postanowiono wyróżnić sub-marki w ramach marki Mercedes. I tak EQ, to linia samochodów elektrycznych, Mercedes-AMG to dokładnie Mercedes-AMG GmbH, czyli spółka-córka Mercedes AG z siedzibą w Affalterbach, gdzie powstają topowe i najbardziej rasowe samochody z gwiazdą. Maybach to historyczna niemiecka marka, której właścicielem jest Mercedes AG, posiadający pełnię praw do korzystania ze znaku towarowego Maybach. Niegdyś osobna marka samochodów, dzisiaj to marka Mercedes-Maybach, oferująca ekstremalnie luksusowe odmiany samochodów bazujących na rozwiązaniach Mercedesa.
Mercedes promuje Nową klasę E i BEVy.
Producent ze Stuttgartu w swojej komunikacji wspiera najnowsza odsłonę jednego ze swoich flagowych produktów – limuzynę klasy wyższej-średniej, Nową Klasę E. Ale gdy w serwisie internetowym producenta chcemy przejrzeć portfolio modelowe, na pierwszym miejscu pojawia się zakładka z samochodami elektrycznymi.
Mercedes oferuje coraz szerszy wachlarz samochodów z napędem elektrycznym i to nawet w segmentach, które są powszechnie uważane, za mniej perspektywiczne jak np. Vany (dla porównania, najwięksi konkurenci: BMW i Audi, w ogóle nie mają w ofercie samochodów typu Van, nawet w spalinowych wersjach). Poza wspomnianymi modelami z segmentu Van, mercedes oferuje modne crossovery, SUVy i limuzyny.
Limuzyna Mercedes-Benz EQE
Mercedes-Benz EQE (V295) to biznesowa limuzyna, zaprezentowana na Salonie Motoryzacyjnym w Monachium w 2021 r. Klienci mogą wybierać spośród 5 wariantów napędu: od 245 konnego EQE 300 z napędem na jedną oś, baterią 89 kWh, przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7,3s w cenie od 336 000 zł, aż do EQE 500 4MATIC z napędem na 4 koła, o mocy 408 KM, zapewniającym przyspieszenie do setki w 4,7s za 403 400 zł.
W ofercie są również dwa modele marki Mercedes-AMG: EQE 43 4MATIC dostępny od 490 000 zł, wyposażony w silniki o mocy 476 KM, napęd na cztery koła i osiągający przyspieszenie do 100 km/h w 4.2s, oraz bezwstydnie mocarny i szybki Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ z napędem o mocy 625 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 3,5s w cenie od 519 000 zł.
Mercedes-Benz EQS. Najbardziej luksusowy EQ.
Flagowy okręt z elektrycznego portfolio Mercedesa (kod producenta: V297), to zaprezentowana w 2021 limuzyna z segmentu pojazdów luksusowych (segment F) i bezpośredni konkurent spektakularnego BMW i7. Cennik naszpikowanej najnowszą technologią limuzyny otwiera odmiana EQS 450 4MATIC za 543 500 zł. Samochód w tej wersji ma napęd na wszystkie koła generujący 360 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5.6s. W zależności od trybu jazdy, deklarowany zasięg to 589-719 km. Na szczycie cennika znajduje się EQS 580 4MATIC, z silnikami o łącznej mocy 544 KM, przyspieszeniem do setki w 4.3s i zasięgiem 589-737 km w zależności od trybu jazdy (trasa/miasto) za 691 600 zł.
Ekstremalnie luksusowy, bezgranicznie komfortowy, a do tego absurdalnie szybki Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, dysponuje mocą 658 KM, do setki przyspiesza w 3.8 s, a jego cennik zaczyna się od 772 000 zł, ale podczas konfiguracji z łatwością przekroczymy cenę 1 000 000 zł.
Crossover Mercedes-Benz EQA. Dla ceniących nowoczesność i progresywny styl.
Kompaktowy crossover zaprezentowany w 2017 roku w wersji prototypowej jako Concept EQA, wszedł do produkcji w 2021 roku. Technicznie spokrewniony z modelem GLA. Mercedes adresuje ten produkt do młodszej grupy nabywców o czym świadczy chociażby światowa premiera zrealizowana w pełni on-line. Dostępny w 3 wariantach napędu:
EQA 250,
EQA 300 4MATIC
EQA 350 4MATIC.
Odmiana EQA 250 ma napęd na jedną oś, silnik o mocy 190 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6s i zasięg od 457 do 626 km a cena startuje od 223 500 zł. Najwyższy wariant EQA 350 4MATIC ma już napęd na 4 koła, silniki o mocy 292 KM, przyspieszenie do setki w 6s i zasięg 411-520 km (wg. WLTP w zależności od cyklu jazdy). Cena katalogowa od 258 200 PLN.
Kompaktowy SUV Mercedes-Benz EQB. Więcej przestrzeni i klasyczna linia.
Większy od modelu EQA, zaprezentowany na targach w Szanghaju w 2021 i produkowany na Węgrzech i w Chinach, bezpośredni konkurent Jaguara I-Pace, BMW iX3 i Tesli Y. Odmiany napędu, analogiczne jak w mniejszym EQA, jednak nadwozie bazuje na spalinowym GLB. Dostępne warianty: EQB 300, EQB 300 4MATIC i EQB 350 4MATIC. Odmiana EQB 250 ma napęd na jedną oś, silnik o mocy 190 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9s (0,3s wolniej od EQA 250) i zasięg 468 km. Cena katalogowa od 238 400 zł. Najwyższy wariant EQB 350 4MATIC ma już napęd na 4 koła, silniki o mocy 292 KM, przyspieszenie do setki w 6,2s (0,2s wolniej od mniejszego EQA) i zasięg 419 km wg. WLTP i został wyceniony na 258 200 zł.
EQE SUV. Luksusowy SUV.
Mercedes-Benz EQE SUV, to bezpośredni konkurent Audi Q8 e-tron i BMW iX, zaprezentowany jesienią ubiegłego roku wraz z wyczynowym wariantem SUV-a Mercedes-AMG EQE. Samochód charakteryzuje się tym samym językiem stylistycznym, co pozostałe pojazdy submarki EQ, jednak wizualnie najbliżej mu do limuzyny EQE. Dostępne są 4 odmiany napędu:
EQE 300,
EQE 350 4MATIC
EQE 350+
EQE 500 4MATIC
Wariant EQE 300, cennikowo dostępny od 411 800 zł, ma napęd na jedna oś, silnik o mocy 245 KM, przyspiesza do setki w 7.6s i wyróżnia go zasięg 470-655 km. Z kolei wariant 500 4MATIC, kosztuje katalogowo od 463 500 zł, ma napęd na wszystkie koła, silniki o mocy 408 KM, pierwsza setkę osiąga w 4,9s i dysponuje zasięgiem 542 km.
Osobną kategorię stanowią samochody marki Mercedes-AMG. Bazujący na EQE SUV, samochód Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC z napędem o mocy 476 KM, przenoszonym na cztery koła, pozwala osiągnąć pierwszą setkę w 4,3s. Jego cena katalogowa startuje od 533 500 zł. Na samym szczycie znajduje się Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC z potężnym napędem o mocy 625 KM i imponującym przyspieszeniem w 3,7s od 0 do 100 km/h oferowany od 595 900 zł.
EQS SUV. Nie dla minimalistów.
Luksusowy SUV o imponujących gabarytach, został zaprezentowany wiosną 2022 roku. Jest odpowiednikiem limuzyny EQS w klasie SUV. Najbardziej zaawansowany technologicznie, z niemal nieograniczonymi możliwościami konfiguracji, bateryjny SUV to demonstracja możliwości (czy wręcz potęgi) Mercedesa. Do wyboru 4 warianty modelu:
EQS 450+ SUV,
EQS 450 4MATIC SUV,
EQS 500 4MATIC SUV,
EQS 580 4MATIC SUV
Bazowy wariant modelu (o ile można użyć takiego określenia), EQS 450+ SUV, został wyceniony na 591 500 zł, ma napęd na tylną oś, silnik o mocy 360 KM, zasięg 632 km i osiąga 100 km/h w 6,7s. Na drugim końcu cennika, znajduje się odmiana EQS 580 4MATIC SUV, za 737 000 zł. Ogromna moc 544 KM, imponujące 4,6s do setki i zasięg 592 km.
Mercedes-Benz EQV. Luksusowy, ale nieprzesadnie szybki.
Jeśli naszym priorytetem nie jest moc lub osiągi, ale liczy się ilość miejsca i komfort, to Interesującą alternatywą dla dużych SUV-ów lub samochodów z nadwoziem kombi, może być elektryczny van od Mercedesa, model EQV. Wariant EQV 250, ma silnik o mocy zaledwie 204 KM i napęd na przednią oś, co pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości jedynie 140 km/h. Odmiana EQV 300 ma inaczej skonfigurowany układ napędowy i przy tej samej mocy silnika (204 KM) osiąga maksymalnie 158 km/h, ale ceną jest gorsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,1 s.
Finansowanie
BMW promuje Leasing klasyczny 101% na samochody elektryczne, jednak ma on wiele ograniczeń oraz wyłączeń i w momencie, gdy nie uda się z niego skorzystać, jesteśmy skazani na regularną ofertę (ok. 111%). Mercedes w odpowiedzi wprowadził kolejny poziom wzmocnienia oferty finansowania klasycznym leasingiem i promocyjną ofertę Lease&Drive. Aktualnie to bardzo przyzwoite 107,5% w leasingu klasycznym (poprzednia oferta 109%).
Podsumowanie
Mercedes w 2022 roku dostarczył w skali globalnej ponad 2 mln samochodów osobowych. Modele zelektryfikowane EV (hybrydy plug-in i BEV, i auta marki smart) stanowiły w tym niemal 320 tys. sztuk (wzrost o 19% r/r). Na zakup osobowego Mercedesa z napędem całkowicie elektrycznym zdecydowało się niemal 118 tys. Jeśli chodzi o rodzimy rynek, to od stycznia do grudnia ubiegłego roku zarejestrowano w naszym kraju 1517 hybryd plug-in oraz 857 w pełni elektrycznych Mercedesów. Ich skumulowany wynik jest o 13% wyższy niż w 2021 r. Mercedes-Benz uplasował na rynku w roku 2022 najwięcej zelektryfikowanych pojazdów wśród wszystkich marek samochodów osobowych w Polsce.
Jak widać rynek premium rośnie, a konkurencja (również z USA i Azji) ma coraz większe apetyty. Mercedes ma jednak co najmniej kilka mocnych argumentów: korzystne finansowanie, bogate portfolio modelowe i niezwykle szeroki wachlarz wersji w ramach danego modelu (ze szczególnym uwzględnieniem samochodów Mercedes-AMG). Na rynkach europejskich (również w Polsce) BMW i Audi nie zamierzają oddawać Mercedesowi pola i wprowadzają kolejne modele oraz dynamicznie wzmacniają ofertę poprzez promocyjne finansowanie, specjalne pakiety wyposażenia czy przeglądy okresowe w cenie.
Redakcja