Ile lat musi mieć ktoś, kto może zgodnie z przepisami zostać kierowcą? Jeśli chodzi o prawo jazdy kategorii B, od wielu lat odpowiedź brzmi „osiemnaście”. Dawniej dało się uzyskać dokument w wieku lat 17. Obecnie kurs można rozpocząć najwcześniej trzy miesiące przed osiemnastymi urodzinami, a do egzaminu da się przystąpić na miesiąc przed „osiemnastką”. Odebranie prawa jazdy i pierwsza legalna przejażdżka mogą się odbyć jednak dopiero najwcześniej w dniu urodzin. Wyjątki przewidziano jedynie dla uczniów szkół, w których odbywają się zajęcia obejmujące naukę prowadzenia pojazdu, czyli dla uczących się w „samochodówkach”. Mogą rozpocząć naukę nawet rok wcześniej.
Przepisy mogą się zmienić
Jak podaje moto.pl „z portalem brd24.pl wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiedział, iż projekt dotyczący obniżenia wieku osób starających się o prawo jazdy jest gotowy”. Jeśli przepisy weszłyby w życie, o prawo jazdy kategorii B mogliby starać się 17-latkowie. „Chcemy lepiej przygotowywać młodych ludzi do korzystania z dróg i mam już gotowy projekt, który przywróci możliwość zdawania prawa jazdy dla osób, które ukończą 17. rok życia” – powiedział wiceminister.
Młodych kierowców obowiązywałyby jednak ograniczenia. Warunkiem rozpoczęcia kursu byłaby zgoda rodzica lub opiekunów prawnych. Po zdaniu „prawka”, do momentu osiągnięcia pełnoletności, kierowca mógłby poruszać się autem jedynie z osobą towarzyszącą, która jest bardziej doświadczonym kierowcą. Limit zawartości alkoholu we krwi dla 17-letnich kierowców wynosiłby nie 0,2 promila, a 0,0 (co jest logiczna zważywszy na to, że osoby niepełnoletnie nie mogą legalnie kupować napojów alkoholowych). Obowiązywałby także limit mocy auta, którym jeździłby taki kierowca. To 70 kW, czyli 95 KM.
Takie rozwiązanie funkcjonuje w wielu krajach
Podobne przepisy umożliwiające młodym kierowcom jazdę pod okiem kogoś bardziej doświadczonego obowiązują m.in. w Anglii czy na Węgrzech. Jak wskazuje w rozmowie z rp.pl Jonatan Hasiewicz, doktor nauk prawnych i inżynier ruchu drogowego, „17-latek za kierownicą z 30-letnim pasażerem będzie lepszym kierującym niż sam 18-latek”.
Nowe przepisy z pewnością wzbudziłyby wiele kontrowersji – według statystyk to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków. Z drugiej strony, może taki „rok przygotowawczy” pod okiem np. ojca czy wujka, mógłby lepiej przygotować młodych ludzi do roli kierowców i sprawić, że gdy będą już mogli jeździć samodzielnie, będą bardziej odpowiedzialni.
Samochody elektryczne o mocy do 95 KM
Kryterium mocy w potencjalnych przepisach sprawia, że wiele popularnych modeli „odpada”. Być może właściwsze byłoby określenie stosunku mocy do masy, z drugiej strony – byłoby to utrudnienie. Limit koni mechanicznych jest bardziej jasny.
Jakie samochody elektryczne spełniają wymogi? To m.in. Dacia Spring (45 lub 65 KM, cena od 86 000 zł), BYD Dolphin (moc w bazowej wersji: równo 95 KM, cena od 136 000 zł), Fiat 500e (95 KM, cena od 130 900 zł). Jeśli chodzi o modele używane, w grę wchodzą np. Mitsubishi i-MIEV (i reszta „bliźniaków” – moc 86 KM) czy Skoda e-Citigo i VW e-Up! (82 KM), a także Smarty Fortwo i Forfour Electric (81 KM).
MA