Według badania przeprowadzonego w kwietniu przez Bank Gospodarstwa Krajowego spośród niemal 900 pojazdów, kupowanych przez samorządy, ponad 55% stanowią autobusy elektryczne, natomiast tylko 6% to autobusy wodorowe. Trudno więc się dziwić, że poznańska inwestycja skupia na sobie uwagę włodarzy polskich miast. Będzie ona swoistym testem dla tego rodzaju paliwa na naszych drogach.
MPK Poznań na razie nie padło dokładnej daty wyjazdu na ulice Poznania wędrowców zaznaczając tylko, że stanie się to w drugiej połowie roku. Skoro jednak pojawiła się już zapowiedź możemy się tego spodziewać w najbliższym czasie.
„Każdy z pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jedynymi produktami ubocznymi są bowiem woda i ciepło. Pojazd jest więc całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania” – pochwaliło się MPK Poznań.
Przy wszystkich zaletach napędu elektrycznego autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut.
Wracając do badania BGK to warto zaznaczyć, że ankietowane były samorządy objęte wymogami ustawy o elektromobilności oraz samorządy korzystające wcześniej z programu Zielony Transport Publiczny (stan na kwiecień 2023 r.). Raport obejmuje analizę wybranych technologii oraz źródeł finansowania ich zakupów.
Ustawa o elektromobilności z 2018 r. obliguje administrację publiczną do powiększania floty transportowej o rozwiązania zeroemisyjne. Od 2028 r. samorządy, które liczą co najmniej 50 tys. mieszkańców, będą musiały używać minimum 30% pojazdów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem.
Blisko trzy czwarte samorządów objętych kwietniowym badaniem (72%) inwestuje w lokalną komunikację. 54% z nich wybiera wyłącznie technologie zeroemisyjne, a kolejne 14,3% inwestuje zarówno w pojazdy zeroemisyjne, jak i spalinowe lub niskoemisyjne. Łączna wartość realizowanych obecnie inwestycji w pojazdy elektryczne i wodorowe w samorządach objętych badaniem wynosi 1,45 mld zł.
Spośród niemal 900 pojazdów, kupowanych przez samorządy objęte badaniem, ponad 55% stanowią autobusy elektryczne, natomiast 6 proc. to autobusy wodorowe. Jeżeli dodatkowo w pełni zostaną zrealizowane bieżące plany zakupowe, do 2028 r. będziemy mieli ponad 1200 nowych pojazdów zeroemisyjnych – 55% z nich będą stanowiły autobusy elektryczne, a 17% autobusy wodorowe.