Większy zasięg niższe koszty
– Wszyscy wiemy, że jeśli w chłodny dzień drzwi lub okna są otwarte, temperatura wewnątrz pojazdu spada. Dotyczy to zwłaszcza samochodów dostawczych, ponieważ kierowcy często wydają towar i ciepło uzyskiwane przez system klimatyzacji jest szybciej tracone, natomiast ogrzewane powierzchnie pozostają dłużej ciepłe – powiedział Markus Espig, inżynier systemów, inżynierii układów napędowych z Centrum Badań i Innowacji Forda w Europie. – Zmniejszenie zużycia energii nie tylko poprawia zasięg, ale także obniża koszty i przyczynia się do bardziej zrównoważonego sposobu podróżowania – dodał.
Badania były częścią realizowanego przez Komisję Europejską projektu Connected Electric Vehicle Optimised for Life, Value, Efficiency and Range (CEVOLVER), który przeprowadzono od października 2018 r. do października 2022 r. Projekt opracowano w celu dostarczenia informacji o budowie nowych samochodów elektrycznych i wspierania procesu aktualizacji oprogramowania dla samochodów elektrycznych już jeżdżących po drogach. Wyniki testów dotyczących sterowania ogrzewaniem zostały wykorzystane przez Forda przy opracowywaniu przyszłych modeli.
Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie 600 tys. pojazdów elektrycznych rocznie, co przyczyni się do realizacji globalnego celu, jakim jest osiągnięcie w tym samym czasie rocznej produkcji ponad 2 mln pojazdów elektrycznych.
Zimą i latem na drogach Kolonii
Inżynierowie wyposażyli elektrycznego Forda E-Transita w podgrzewane podłokietniki, dywaniki podłogowe, panele drzwiowe, osłony przeciwsłoneczne i panel pod kierownicą. Test uwzględniał dostawy paczek, towarów specjalnych oraz jednodniową pracę rzemieślnika, świadczącego usługi w promieniu 350 km i odbywał się na drogach w Kolonii oraz jej okolicach w Niemczech. Badania prowadzono zimą i latem, na suchych i mokrych drogach oraz przy silnym deszczu i wietrze.
Wyniki wykazały również, że zmiany pogody, ruchu i warunków drogowych mogą wpływać na zasięg. Włączenie tych danych do kalkulatora zasięgu mogłoby pomóc w dokładniejszym przewidywaniu zasięgu w czasie rzeczywistym. Producent podkreśla, że w przypadku pojazdów użytkowych takie zbiorcze dane dotyczące przebiegu jazdy można wykorzystać jako „system prognozujący zasięgi floty”, aby oszacować zapotrzebowanie na energię dla konkretnej trasy.