Ważną informacją dla przemysłu samochodowego jest to, że wszystkie główne rynki bloku odnotowały znaczny wzrost, przy czym Niemcy (+19,1%), Włochy (+10,6%), Francja (+9,2%) i Hiszpania (+7,3%) osiągnęły wysoki jednocyfrowy lub dwucyfrowy progres.
Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła zasilania
W styczniu samochody elektryczne (BEV) miały 10,9% udziału w rynku (wzrost z 9,5% w styczniu 2023 r.), natomiast hybrydy (HEV) miały udział na poziomie prawie 30%, umacniając swoją pozycję drugiego najbardziej preferowanego wyboru wśród nabywców samochodów w UE . Łączny udział w rynku samochodów benzynowych i z silnikiem wysokoprężnym w styczniu 2024 r. wyniósł prawie 50%, co oznacza spadek z 54% rok wcześniej.
Samochody elektryczne
W styczniu 2024 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych BEV wzrosła o 28,9% do 92 741 sztuk, co stanowi łączny udział w rynku wynoszący 10,9%. Cztery największe rynki w regionie – łącznie obejmujące 66% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych – odnotowały znaczne dwucyfrowe wzrosty: Belgia (+75,5%), Holandia (+72,2%), Francja (+36,8%) i Niemcy (+23,9%).
W styczniu liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosła o 23,5%, do czego przyczynił się znaczny wzrost na czterech największych rynkach: Hiszpanii (+26,5%), Francji (+29,9%), Niemczech (+24,3%) i Włoszech (+24,3%). +14,2%). Doprowadziło to do sprzedaży 245 068 sztuk w pierwszym miesiącu 2024 r., co stanowi 28,8% udziału w rynku UE. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na naszych zachodnich sąsiadów. W grudniu Niemcy wycofali program dopłat dla elektryków, a jednak ich sprzedaż wciąż notuje niemały progres.
Sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odbiła po spadku w grudniu 2023 r., wzrastając o 23,8% do 66 660 sztuk w styczniu 2024 r. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze znacznych wzrostów na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (+65,2%) i Niemcy (+ 62,6%). W rezultacie samochody hybrydowe typu plug-in stanowią obecnie 7,8% całkowitej sprzedaży samochodów w UE.
Samochody benzynowe i diesle
W styczniu 2024 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 4%, do czego przyczynił się znaczny wzrost na kluczowych rynkach, takich jak Włochy (+26,7%) i Niemcy (+16,9%). Pomimo utrzymania przewagi z 35,2% udziałem w rynku w styczniu, udział samochodów benzynowych spadł z 37,9% w tym samym miesiącu w 2023 roku.
Z kolei unijny rynek samochodów z silnikiem diesla skurczył się w styczniu o 4,9%. Spadek ten był widoczny na kilku rynkach, w tym na trzech największych: Francji (-23,4%), Hiszpanii (-10,2%) i Włoszech (-8,7%). Niemcy jednak odbiegły od tej tendencji, odnotowując stopę wzrostu na poziomie 4,3%. W styczniu 2024 r. sprzedaż samochodów z silnikiem diesla wyniosła 114 415 sztuk, co stanowi udział w rynku na poziomie 13,4%, w porównaniu z 15,8% w 2023 r.
RaWa