W 2023 roku w Stanach Zjednoczonych znalazło się 1 189 051 chętnych na zakup samochodu z napędem czysto elektrycznym. Dało tu elektrykom udział w rynku USA na poziomie 7,6%. W porównaniu choćby do krajów unijnych to wciąż niewiele (tutaj średni udział oscyluje wokół granicy 20 %). Jest to jednak progres z poziomu 5,9% w 2022 roku.
Tesla dominatorem
Tesla sprzedała w zeszłym roku 654 888 pojazdów w USA. Stanowi to udział w segmencie na poziomie 55,1 proc. W porównaniu z 2022 r. kalifornijski producent samochodów sprzedał o 25,4% więcej pojazdów (522 388 sztuk w 2022 r.).
Najchętniej kupowano model Model Y. 394 497 sztuk trafiło do klientów, co stanowi 33,2% udziałów w segmencie. Drugie miejsce należało do kolejnej Tesli – Model 3. W ubiegłym roku sprzedano ich 220 910, co stanowi 18,6% rynku pojazdów elektrycznych w USA. Ponadto Tesla sprzedała 23 015 egzemplarze Modelu X (1,9%) i 16 466 sztuk Modelu S (1,4%)
Po dwóch pierwszych miejscach Tesli, w rankingu najchętniej kupowanych elektryków mamy sporą liczbową przerwę. Trzeci najchętniej kupowany BEV w USA – Chevy Bolt EV/EUV, zakończył rok ze sprzedażą na poziomie 62 045 sztuk (5,2% udziału w segmencie). Ford sprzedał 40 771 egzemplarzy Mustanga Mach-E, a Volkswagen ID.4 uzupełnia pierwsza piątkę, z 37 789 sprzedanymi autami.
Minimalne straty
Większość producentów samochodów sprzedała więcej BEV-ów w 2023 roku niż w 2022 roku. Wyjątkiem Mazda, Mini i Jaguar. Mazda sprzedała tylko 100 sztuk swojej Mazdy MX-30, w porównaniu do 324 autami w 2022 roku (spadek o 69,1%). Mini sprzedał w 2022 roku 3584 Mini Coopers. W ubiegłym roku pojazd został kupiony tylko 2770 razy. Straty Jaguara są minimalne. W 2023 r. sprzedano 298 egzemplarzy I-Pace i a w 2023 – 297 sztuk – o jedno auto mniej.
Analitycy Cox Automotive uważają, że obecny rok ponownie zakończy się progresem, co nie zmienia faktu, że rynek pojazdów elektrycznych w USA rośnie, ale nie tak szybko, jak w poprzednich latach.
„Szersza gama modeli, więcej zachęt, więcej dostępnych aut, więcej opcji leasingu, więcej infrastruktury – to wszystko razem powinno zwiększyć sprzedaż pojazdów elektrycznych w nadchodzącym roku. Naszym zdaniem udział EV w rynku amerykańskim w 2024 roku osiągnie 10%” – czytamy w analizie.
Źródło: coxautoinc.com, electrive.com