Ładowanie w domu najpopularniejsze
Z analizy wynika ponadto, że liczba prywatnych punktów ładowania jest w miastach niższa niż na obszarach wiejskich, przez co ich mieszkańcy, jako kierowcy elektryków są bardziej zależni od publicznej infrastruktury ładowania. W regionach wiejskich – z obszarami na północy Niderlandów na czele – aż 88 procent kierowców samochodów elektrycznych ładuje się w domu, podczas gdy w skali kraju jest to 67 procent.
Zadaniem NAL jest stworzenie wystarczającej infrastruktury ładowania, aby ułatwić szybkie przejście na transport elektryczny. Punktem wyjścia jest to, że ładowanie pojazdu elektrycznego ma być tak samo łatwe jak ładowanie telefonu komórkowego: proste, inteligentne i ogólnodostępne.
W kierunku zwiększenia przepustowości
– Jesteśmy na dobrej drodze. Niderlandy są jednym z liderów w Europie, jeśli chodzi o infrastrukturę ładowania. Ale są też wyzwania. Rozwój transportu elektrycznego przyspiesza z roku na rok. Zwłaszcza w związku z wprowadzeniem szybkich ładowarek i opcji ładowania w transporcie ciężkim, osiągnięcie wystarczających parametrów wciąż stanowi problem. Rządy i operatorzy sieci robią wiele na szczeblu krajowym i regionalnym, aby mądrzej wykorzystać i zwiększyć przepustowość. Te problemy, plany i zamierzenia w zakresie mobilności powinny być mocno zaznaczone w procesie decyzyjnym – mówi prezes NAL Gerben Jan Gerbrandy.
Więcej publicznych punktów
W Niderlandach cztery największe miasta oraz północno-zachodnia i południowo-zachodnia część kraju nadal mają wyższy „wskaźnik pokrycia” punktami ładowania w porównaniu z regionami wiejskimi. NAL, który niedawno uruchomił interaktywną mapę, na której wizualnie wyświetlany jest współczynnik pokrycia chciałby, aby docelowo te różnice zniwelować. W efekcie chce stworzyć ogólnokrajową sieć ładowania do 2025 r., z publicznymi punktami ładowania także w miejscach, w których obecnie nie ma zapotrzebowania na publiczne punkty ładowania ze strony mieszkających tam kierowców elektryków.