Rząd brytyjski ogłosił nowy program pilotażowy w ramach, którego zostanie zainstalowanych ponad 1000 nowych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Działania są częścią szerszego programu o wartości 450 milionów funtów. Na każdą z zatwierdzonych inwestycji przeznaczone zostanie 20 milionów funtów z funduszy rządowych, branżowych i lokalnych. Od 2020 r. rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył 2,5 miliarda funtów na dotacje na pojazdy zelektryfikowane oraz infrastrukturę z nimi związaną.
Nowe punkty ładowania zostaną zbudowane w całej Anglii, w tym w Durham, Nottinghamshire i Suffolk. Dzięki inwestycji kierowcy będą mieli lepszy dostęp do punktów ładowania pojazdów elektrycznych w całym kraju. W ramach innowacyjnego programu pilotażowego Local EV Infrastructure (LEVI) władze lokalne i przemysł będą współpracować, aby stworzyć nową, komercyjną infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych dla mieszkańców. Począwszy od tzw. „szybkich punktów ładowania” umiejscowionych na ulicach po większe węzły ładowania przypominające stacje benzynowe.
Rząd wspiera elektromobilność
– Chcemy rozszerzać i rozwijać naszą sieć punktów ładowania pojazdów elektrycznych, ściśle współpracując z przemysłem i samorządami lokalnymi, aby użytkownicy mogli jeszcze łatwiej ładować swoje pojazdy elektryczne. W ten sposób chcemy wspierać przejście na „czystsze podróżowanie – powiedziała brytyjska minister dekarbonizacji Trudy Harrison.
Obecne wdrożenie to część szerszych działań rządu zmierzających do zachęcenia większej liczby kierowców do przejścia na energię elektryczną. Punkty lub huby ładowania powstaną m. in.: w Barnet, Dorset, Durham, Kent, Północny Yorkshire, Nottinghamshire, Suffolk i Warrington. Oczekuje się, że finansowanie zapewni ponad 1000 publicznych punktów ładowania w tych obszarach.
Partnerstwo publiczno-prywatne
Budowa punktów ładowania oparta jest na finansowaniu ich przez kilka współpracujących ze sobą podmiotów zarówno publicznych jak i prywatnych. I tak: program pilotażowy jest wspierany 10 milionami funtów funduszy rządowych podzielonych między 9 zwycięskich władz lokalnych (w pierwszej transzy planowanego programu o wartości 450 milionów funtów). Ponadto zwycięskie oferty pilotażowe wspierane są dodatkowymi 9 milionami funtów w postaci finansowania prywatnego. Dodatkowo kolejne 1,9 miliona funtów pochodzić będzie z funduszy publicznych władz lokalnych.
Zdaniem władz brytyjskich niezbędne jest dostarczenie większej liczby ładowarek ulicznych, aby przyspieszyć przejście na pojazdy bezemisyjne zwłaszcza dla osób, które są pozbawione możliwości ładowania swojego auta w domu.
Docelowo 10 000 punktów ładowania
– Ten zastrzyk dodatkowych 20 milionów funtów finansowania pomoże „dostarczyć energię” kierowcom aut elektrycznym w całej Anglii od Durham do Dorset. To kolejny pozytywny krok na drodze do elektryfikacji. Program umożliwi ponadto władzom lokalnym otrzymanie niejako informacji zwrotnych na temat rozwoju sieci i roli, jaką może odegrać sektor prywatny – powiedział Edmund King OBE, prezes The Automobile Association.
Nowy program LEVI jest wzorowany i oparty na sukcesie programu On-Street Residential Chargepoint Scheme (ORCS), w którym do tej pory zainstalowano prawie 2900 punktów ładowania. Ponadto w ramach programu zapewniono już środki finansowe na osiągniecie liczby około 10 000 dodatkowych punktów ładowania. Przy okazji w związku z rosnącym zapotrzebowaniem władz lokalnych rząd brytyjski ogłosił właśnie możliwość pozyskania dodatkowych 10 milionów funtów finansowania, na projekty związane z e mobilnością, tak aby pomóc w utrzymaniu bieżących instalacji ładowania.
Działania przynoszą efekty
Działania rządu mające na celu wsparcie upowszechnienia samochodów elektrycznych są bardzo skuteczne. Dzięki nim w ciągu ostatniej dekady przekroczono prognozy dotyczące samochodów elektrycznych. Przykładowo w marcu 2022 roku zarejestrowano 39 000 nowych pojazdów elektrycznych. To więcej niż w całym 2019 r. Od momentu wprowadzenia w 2011 r. rządowych dotacji na samochód BEV wydano 1,4 miliarda funtów na wsparcie zakupu prawie pół miliona pojazdów elektrycznych.
Od 2020 r. rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył 2,5 miliarda funtów na dotacje na pojazdy typu plug-in, infrastrukturę i szersze przejście na pojazdy elektryczne. Branża jest obecnie dużo atrakcyjniejsza dla potencjalnego chętnego na zakup BEV. Poza rozbudową sieci ładowania licznymi zachętami rozszerzono ofertę bardziej przystępnych cenowo samochodów o zerowej emisji. Łącznie 24 modele są obecnie wycenione poniżej 32 000 funtów.
Źródło: na podstawie gov.uk, własne, fot. Pixabay