Raport firmy Ayvens, powstałej w wyniku połączenia ALD Automotive i LeasePlan, obejmuje kluczowe aspekty, takie jak: poziom sprzedaży aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, dostępność i różnorodność oferty samochodów.
Najlepiej przygotowane do elektromobilnej transformacji pozostają Norwegia (81 punktów), Austria (69 punktów) i Holandia (68 punktów). Polska uzyskała 39 punktów na 100 możliwych, co klasyfikuje ją jako kraj wschodzący (w ostatniej grupie państw). Znajdujemy się więc wśród krajów, w których „przeszkody związane z ładowaniem, przystępnością cenową i dostępnością są nadal trudne do pokonania”. Jednak uwaga! Brakuje nam już tylko 1 punktu, aby znaleźć się w wyższej kategorii.
Być może jeszcze w tym roku przeskoczymy „szczebel wyżej”. Impulsem może być choćby rozszerzenie programu „Mój elektryk”. Badanie uwzględnia bowiem zachęty i dotacje rządowe oraz porównuje różnice w całkowitym koszcie posiadania pojazdów elektrycznych i z silnikiem spalinowym. Mobility Guide 2023 mierzy również przyjazność dla środowiska sieci elektroenergetycznej w danym kraju, przyznając wyższy wynik tym rynkom, które korzystają z większego udziału energii odnawialnej i mają niższą emisję dwutlenku węgla.
Ayvens, posiada jedną z największych na świecie, (jeśli nie największą) flot aut z napędem elektrycznym – blisko 430 000 (ogółem ma ich ponad 3,4 mln). Firma bazując na analizie różnych czynników, dzieli badane kraje na trzy kategorie: elektrycznie „zaawansowane”, „rozwijające się” i „wschodzące”. Odzwierciedlają one trzy poziomy dojrzałości w kontekście gotowości do korzystania z pojazdów elektrycznych. 11 spośród 46 badanych krajów zostało uznanych za zaawansowane pod względem elektryfikacji. W czołówce znajdują się wspomniana Norwegia, Austria i Holandia. Do tej kategorii ze względu na szeroką obecność pojazdów elektrycznych i korzystne warunki do dalszej elektryfikacji, zakwalifikowano także Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Szwecję i Wielką Brytanię.
Z kolei kraje, takie jak Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Japonia, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria i Tajlandia znalazły się w kategorii krajów rozwijających się. Wiele z tych państw jest obecnie w okresie przejściowym. Przykładem Portugalia (57 punktów), Szwajcaria (54 punkty) i Irlandia (51 punktów). Czynią one znaczne postępy i zmniejszają dystans do krajów rozwiniętych. Do tej kategorii aspiruje właśnie Polska.
– Ocena Polski w rankingu poprawiła się w kategorii badającej wielkość i udział sprzedaży elektryków oraz w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych, zyskując odpowiednio 2 i 11 punktów. Polsce, aby zostać uznaną za kraj rozwijający się, zabrakło tylko 1 punktu. Jesteśmy zatem na dobrej drodze, ale wciąż na jej początku. Poprawa i rozbudowa infrastruktury ładowania oraz zachęty finansowe, takie jak ulgi podatkowe czy preferencyjne regulacje, powinny być kontynuowane i dalej rozwijane – dodaje Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive/ LeasePlan w Polsce.
W „polskiej” kategorii znalazły się także Australia, Kanada, Chorwacja, Czechy, Estonia, Indie, Łotwa, Litwa, Słowacja, Słowenia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i … Stany Zjednoczone. Wszystkie te kraje czekają dalsze inwestycje, które pomogą dorównać bardziej rozwiniętym rynkom.
– Wyniki naszego badania z tego roku są szczególnie interesujące w świetle znaczącego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie, który przyspieszył w 2022 i w pierwszej połowie 2023 r. Chociaż nadal istnieją pewne bariery, coraz więcej firm decyduje się nie czekać i już teraz z powodzeniem inwestuje w elektromobilność, przecierając tym samym drogę dla innych firm. Teraz pytanie nie dotyczy już „czy” nastąpi elektryfikacja, lecz „jak szybko”, zwłaszcza że branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak szybka ewolucja technologiczna i rosnące koszty energii. Wyniki Mobility Guide ukazują pozytywny trend w kierunku poprawy efektywności ekonomicznej pojazdów elektrycznych w kilku krajach, w tym Polsce, Hiszpanii, Belgii, Irlandii i Włoszech. Obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych (TCO) sprawia, że stają się one coraz atrakcyjniejszą alternatywną dla samochodów spalinowych – komentuje wyniki badania Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive /LeasePlan w Polsce.
Istotnym aspektem wynikającym z przedstawionego zestawienia jest to, że użytkowanie BEV-a jest obecnie tańsze niż jego odpowiednika ICE w kilku krajach europejskich, w tym we Francji, Belgii, Austrii i Norwegii. To kluczowy czynnik dla rozwój przemysłu motoryzacyjnego i dla przedsiębiorstw, które chcą przejść na bardziej zrównoważone praktyki. Wydaje się więc, że wzrost sprzedaży elektryków i niższe TCO pojazdów elektrycznych tylko potwierdza nadejście „ery elektryfikacji”.
Opr. Rafał Wąsowicz
Źródło: ayvens.com