Podczas panelu dyskusyjnego „It’s Time for a National Cycling Strategy!”, moderowanego przez Krzysztofa Woźniaka z radia TOK FM, eksperci z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza, Metropolii GZM oraz Europejskiej Federacji Cyklistów podjęli istotne kwestie związane z polityką rowerową w Polsce.
Rozmawiano m.in. o obecnej kondycji polityki rowerowej w Polsce, jej przyszłości oraz korzyściach zdrowotnych i ekologicznych wynikających z promocji ruchu rowerowego.
– Zrównoważony transport to niezwykle pojemne pojęcie, w ramach którego ruch rowerowy powinien pełnić coraz większą rolę. Wybór środków transportu, które wpływają na ograniczenie emisji, zaprocentują zarówno w krótkiej jak i długiej perspektywie. Korzyści płynące z korzystania z rowerów są niezaprzeczalne. Naszym wspólnym celem powinno być przygotowanie dokumentu o strategicznym charakterze, jasno precyzującego cele oraz środki ich realizacji – powiedział Wiceprezydent Miasta Łodzi Adam Wieczorek, Przewodniczący Komitetu Samorządowego PSPA.
– Rower może być bezemisyjną alternatywą dla konwencjonalnych środków transportu miejskiego. Dlatego na KNM 2023 nie mogło zabraknąć tego tematu. Podczas Kongresu, w gronie kluczowych interesariuszy, ekspertów i praktyków rynku, rozmawiamy m.in. o polityce rowerowej w Polsce, efektywnej integracji rowerów z publicznym transportem zbiorowym czy wyzwaniach w zakresie bezpieczeństwa rowerzystów. Dyskusja obejmuje również korzyści społeczno-gospodarcze związane z większym wykorzystaniem rowerów jako środków transportu – powiedziała Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępca Dyrektora Rozwoju PSPA.
Uczestnicy dyskusji przeanalizowali również aspekty ekonomiczne związane z rozwojem infrastruktury rowerowej oraz przykłady narodowych strategii rowerowych w innych krajach.
– 20 krajów europejskich posiada lub posiadało krajową strategię rowerową, a kolejne 9 jest w trakcie jej opracowywania. Ich ogólnym celem jest sprawienie, by ludzie częściej jeździli na rowerze. Polska powinna się zainspirować i mieć własną krajową strategię rowerową, dostosowaną do jej specyficznych potrzeb. Velo-city 2025 w Gdańsku byłoby doskonałą okazją do jej przyjęcia i rozpoczęcia wdrażania – powiedział Fabian Küster, Director of Advocacy and EU Affairs, European Cyclists’ Federation.
Na zakończenie panelu dyskusyjnego, uczestnicy podpisali deklarację na rzecz “Narodowej Strategii Rowerowej”. Dokument ten ma na celu stworzenie kompleksowego planu promocji ruchu rowerowego jako środka transportu oraz zrównoważonej turystyki. W ramach strategii przewiduje się ocenę istniejącej infrastruktury, badania potrzeb różnych grup użytkowników, modernizację infrastruktury rowerowej, integrację rowerów z transportem publicznym, wprowadzenie standardów projektowania poprawiających bezpieczeństwo rowerzystów, określenie źródeł finansowania oraz programy edukacyjne. Założenia Strategii obejmują poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg i promowanie zdrowego trybu życia.
– Narodowa Strategia Rowerowa ma na celu podniesienie problematyki rowerowej na wyższy poziom rozważań strategicznych w Polsce. Dokument może doprowadzić do zwiększenia liczby kilometrów przejeżdżanych rowerem, dzięki efektywniejszemu wykorzystaniu funduszy UE przeznaczonych na infrastrukturę i projekty rowerowe – powiedział Rafał Glazik, Sekretarz Generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej.
Każdy zainteresowany tematem może dołączyć do inicjatywy i podpisać deklarację, przyczyniając się w ten sposób do zrównoważonej, zdrowej i zintegrowanej przyszłości transportu rowerowego w Polsce.