Szwedzki producent samochodów elektrycznych klasy premium (chiński kapitał), potwierdził, że zapowiadany czterodrzwiowy model GT Polestar 5 będzie zbudowany na zupełnie nowej, dedykowanej platformie z klejonego aluminium. Nowe nadwozie opracował zespół inżynierów z brytyjskiej Doliny Motorsportowej w Midlands, któremu udało się przeskalować parametry dostępne do tej pory m. in. w wyścigach F1. Elektryczne auto do produkcji wejdzie w 2024 roku.
Dzięki nowej technologii Polestar 5 zyska „niedostępne” do tej pory dla masowej produkcji atrybuty. Co istotne klejone aluminium jest nie tylko lekkie i sztywne. Oferuje dzięki temu doskonałe osiągi ale i korzyści dla środowiska. Wcześniej ta technologia była pracochłonna i trudna do zastosowania w produkcji pojazdów przeznaczonych do masowej produkcji.
Mniejsza waga kluczowa
Teraz 280-osobowy zespół Polestar składający się z byłych inżynierów Formuły 1, zajmujących się m. in. opracowywaniem samochodów tylko i wyłącznie przeznaczonych na wyścigi, osiągnął efekt skalowania. Pracujący w sercu brytyjskiej Doliny Motorsportowej w Midlands specjaliści sprostali wyzwaniu, opracowując całkowicie nowy, szybszy proces produkcyjny, który jednocześnie rozwija zarówno nadwozie, jak i platformę.
Dzięki zastosowaniu nowych materiałów i technik, nowe nadwozie będzie ważyć mniej niż samochody z mniejszych segmentów, co przyczyni się do poprawy wydajności pojazdu. Zwiększy się rzeczywisty zasięg pojazdów elektrycznych i dynamicznej reakcji , a wszystko to przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Nowa platforma z klejonego aluminium pomoże również w szybszym wprowadzaniu do sprzedaży produktów o wysokiej jakości i sztywności platformy.
Innowacyjna inżynieria
– Nasz brytyjski zespół badawczo-rozwojowy jest jednym z największych atutów Polestar. Ich mieszanka wiedzy inżynieryjnej i technologicznej pozwala nam rozwijać zaawansowaną technologię lekkich samochodów sportowych. Wszystko dzięki kreatywnemu nastawieniu, w obszarze innowacyjnej inżynierii. To wyróżni Polestar w nadchodzących latach — powiedział Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar.
Dzięki dalszemu rozwojowi tej technologii zastosowanej w pierwszej własnej platformie Polestar, czterodrzwiowy Polestar 5 został zaprojektowany m. in. z większą sztywnością skrętu niż tradycyjny dwumiejscowy samochód sportowy lub tzw. supersamochód.
Wprowadzenie na rynek czterodrzwiowego GT Polestar 5, będącego ewolucją produkcyjną Polestar Precept planowane jest w 2024 roku.
Waga, jakość, szybkość
– Wiedzieliśmy, że chcemy, aby ten samochód był lekki, wiedzieliśmy, że zależy nam na wysokiej jakości i wiedzieliśmy, że chcemy go szybko. Ta architektura zapewnia wyjątkową dynamikę i atrybuty bezpieczeństwa, przy niskich nakładach inwestycyjnych, które można zastosować w przypadku dużych wolumenów produkcji – powiedział Pete Allen, szef działu badań i rozwoju Polestar UK.
Brytyjsk jednostkę badawczo-rozwojową Polestar, ma w najbliższych miesiącach rozrosnąć się do około 500 inżynierów i nadal będzie odgrywać kluczową rolę w zwiększaniu wewnętrznych możliwości badawczo-rozwojowych firmy.
Jeden elektryk rocznie
Przypomnijmy, że Polestar „dopina” właśnie połączenie biznesowe z Gores Guggenheim, która zarządza aktywami sięgającymi 2 mld USD. W ciągu najbliższych trzech lat Polestar planuje wprowadzać na rynek jeden nowy pojazd elektryczny rocznie, począwszy od Polestar 3 w 2022 r. – pierwszego elektrycznego SUV-a firmy o wysokich osiągach. Oczekuje się, że Polestar 4 pojawi się w 2023 r., mniejszy elektryczny SUV coupe o wysokich osiągach.
W ubiegłym roku firma osiągnęła globalny cel sprzedaży 29 000 samochodów. Polestar zwiększył ponadto swoją globalną obecność z 10 do 19 rynków w 2021 r. Jej auta uzyskały świetne wyniki sprzedażowe miedzy innymi na niezwykle konkurencyjnym rynku w Niemczech.
Polestar ma siedzibę w Göteborgu, a jego pojazdy są obecnie dostępne i jeżdżą na rynkach w Europie, Ameryce Północnej, Chinach i regionie Azji i Pacyfiku. Do 2023 roku firma planuje być obecna na co najmniej 30 światowych rynkach. Samochody Polestar są obecnie produkowane w dwóch zakładach w Chinach, a dodatkowa produkcja w przyszłości planowana jest w USA.
Źródło: na podstawie polestar.com, wlasne