Polestar: Na początku był koncept
Polestar 5 GT to najnowsze dziecko skandynawskiej marki, która od początku istnienia buduje wizerunek producenta samochodów elektrycznych z wyższej półki. Historia tego modelu sięga 2020 roku, kiedy światu po raz pierwszy zaprezentowano futurystyczny koncept Precept.
Rok później Szwedzi, a w zasadzie Chińczycy (Polestar jest submarką Volvo – producenta należącego do Geely – przyp. red.) potwierdzili, że na bazie prototypu powstanie auto seryjne. Właśnie poznaliśmy jego ostateczną formę.
Droga do premiery była długa. Prototypy Polestara 5 pojawiały się m.in. na Goodwood Festival of Speed w 2022 i 2023 roku, a wiosną 2024 marka zdradziła pierwsze szczegóły dotyczące ładowania – bateria auta potrafiła uzupełnić energię od 10 do 80 proc. w zaledwie dziesięć minut. Teraz Polestar otwiera zamówienia i pokazuje produkcyjną wersję swojego najbardziej wyczekiwanego samochodu.

„Gwiazda przewodnia”
Podczas prezentacji w Monachium CEO Polestara, Michael Lohscheller, określił model 5 mianem „gwiazdy przewodniej” marki, łączącej skandynawski design, zaawansowaną technologię i świadome podejście do zrównoważonej produkcji. Samochód został zbudowany na nowej 800-woltowej platformie, co pozwala na ładowanie prądem stałym z mocą do 350 kW. To zaś otwiera drogę do ultraszybkiego uzupełniania energii, czyli kluczowego argumentu w rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model S czy Porsche Taycan.

Oczywiście stylistyka „Szweda” to kwintesencja minimalizmu – nisko poprowadzona linia nadwozia, chowane klamki, aerodynamiczny dyfuzor i współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,24 Cd. W kabinie także dominuje z charakterystyczna dla marki prostota formy, uzupełniona 14,5-calowym ekranem dotykowym z systemem Android Automotive i pełną integracją usług Google.
Wersje
Technologicznie auto bazuje na systemie SmartZone, który zamiast zapowiadanego wcześniej LiDAR-u wykorzystuje zestaw 11 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych, radar średniego zasięgu oraz kamerę monitorującą kierowcę. To rozwiązanie znane już z Polestara 4, bazujące na technologii Mobileye.
Największe emocje budzą jednak parametry napędu. „Szwed” zadebiutuje w dwóch wersjach – Dual Motor 550 kW (748 KM), 812 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 s. oraz Performance – aż 650 kW (884 KM), 1 015 Nm i sprint do „setki” w 3,1 s.
W obu przypadkach energię gromadzi bateria litowo-jonowa trakcyjna NMC o pojemności 112 kWh. Zasięgu producent jeszcze nie podał, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to wartość konkurencyjna wobec liderów segmentu.
Cennik
Tanio nie jest! Ceny w Niemczech startują od 119 tys. euro za wersję Dual Motor i sięgają 142,9 tys. euro za topową odmianę Performance. Zamówienia można już składać w 24 rynkach, w których Polestar sprzedaje swoje auta. Pierwsze dostawy zaplanowano na przyszły rok. Natomiast klienci z Ameryki Północnej muszą uzbroić się w cierpliwość, bo tamtejsze ceny i termin dostępności poznamy dopiero w późniejszym terminie.

A propos liczb i przyszłych klientów. Wygląda na to, że Tesla Model S i Porsche Taycan właśnie zyskały wyjątkowo groźnego przeciwnika, gdyż 5-ka od Polstara nie tylko umacnia pozycję marki na rynku aut elektrycznych premium, ale także staje się jej wizytówką w walce o klientów, którzy oczekują połączenia osiągów, designu i technologii.
| Wersja Polestar 5 | Dual Motor | Performance |
| Bateria | 112 kWh, akumulator litowo-jonowy 800 V, NMC, 8 modułów (192 ogniwa) | 112 kWh, akumulator litowo-jonowy 800 V, NMC, 8 modułów (192 ogniwa) |
| Moc | 550 kW (748 KM) | 650 kW (884 KM) |
| Moment obrotowy | 812 Nm (599 lb-ft) | 1 015 Nm (749 lb-ft) |
| Przyspieszenie 0–100 km/h | 3,8 sekundy | 3,1 sekundy |
| Moc ładowania (AC) | Do 19 kW | Do 19 kW |
| Moc ładowania (DC) | Do 350 kW | Do 350 kW |
| ADAS | SmartZone: 11 kamer wizyjnych, 1 kamera monitorująca kierowcę, 1 radar średniego zasięgu, 12 czujników ultradźwiękowych | SmartZone: 11 kamer wizyjnych, 1 kamera monitorująca kierowcę, 1 radar średniego zasięgu, 12 czujników ultradźwiękowych |
| Cena wyjściowa* | 119 000 euro (ok. 139 750 USD) | 142 900 euro (ok. 167 820 USD) |
*w Niemczech
OW
Źrodło: electrek.co

