Przypomnijmy, że już niebawem duże sieci i galerie handlowe będą musiały włączyć się w zieloną i bezemisyjną transformację transportu. Zgodnie z unijnym prawem, już od 2025 r. będą miały obowiązek wybudować punkty ładowania przy swoich obiektach w całej Polsce.
To jeden z powodów, dla których Polenergia eMobility wyposaży w ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych parki handlowe, które znajdują się w portfelu Newgate Investment. Aby zrealizować ten projekt, spółka planuje wybudować stacje szybkiego ładowania DC o mocy 150-300 kW oraz hub-y ładowania, których moc będzie dostosowana do możliwości lokalnej sieci dystrybucyjnej.
– Budowa gęstej sieci stacji ładowania to niezbędne wsparcie dla procesu dekarbonizacji transportu, ale także odpowiedź na realne potrzeby właścicieli pojazdów elektrycznych. Poszukujemy miejsc, które są atrakcyjne dla naszych klientów. Parki handlowe to naturalna przestrzeń do rozwoju infrastruktury szybkiego ładowania. Dzięki nawiązanej współpracy, zielona energia z naszych stacji ładowania zasili tysiące pojazdów elektrycznych rocznie – powiedział Artur Kalicki, Członek Zarządu Polenergii eMobility.
Newgate Investment, to inwestor na rynku nieruchomości komercyjnych, który dysponuje portfelem 29 obiektów o łącznej powierzchni ponad 121 000 metrów kwadratowych. To nieruchomości zróżnicowane zarówno pod względem położenia na mapie Polski, jak i struktury najemców. Na koniec 2022 roku do portfela firmy trafiło 5 nowych obiektów, zlokalizowanych w Chorzowie, Częstochowie, Zielonej Górze, Grodzisku Mazowieckim i Ostrowi Mazowieckiej.
– Rozwijając nasze portfolio nieruchomości grupy w Europie Środkowo-Wschodniej, jesteśmy otwarci na innowacje i nowe potrzeby naszych najemców oraz klientów. Widzimy także ogromny potencjał we współpracy z Polenergią eMobility. Szczególnie, że energia, która zasila nowe stacje ładowania będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii, co wpisuje się w naszą strategię ESG – dodał Robert Dudziński, Head of Asset Management Newgate Investment.
W Polsce stacje ładowania przy sieci swoich skalpów posiada już Lidl a podobny projekt rozpoczęła wdrażać m. in. Biedronka, Kaufland i Selgros. Unijne regulacje zakładają, że od 2025 roku każdy budynek niemieszkalny, niebędący własnością małego lub średniego przedsiębiorstwa, a jednocześnie posiadający więcej niż 20 stanowisk postojowych, będzie musiał posiadać minimum jeden punkt ładowania oraz niezbędną infrastrukturę na minimum jednym na pięć stanowisk postojowych. To zmiana, która obejmie, zatem m.in. największe sieci handlowe.