Na niski odsetek Polaków zainteresowanych zakupem BEV-a wpływa zapewne wysoka cena nowego elektryka (także niewielki rynek wtórny), czy niedostatecznie rozwinięta w naszym kraju infrastruktura ładowania. Jednak mimo szeregu wyzwań związanych ze stanem portfela, wśród polskich konsumentów przybywa osób pozytywnie nastawionych, co do przyszłości.
Cykliczne badanie firmy Deloitte monitoruje kwestię nastrojów konsumenckich oraz wpływu takich czynników jak inflacja na decyzje zakupowe. Na podstawie comiesięcznych ankiet przeprowadzanych wśród mieszkańców blisko 20 państw eksperci oceniają kondycję finansową danego społeczeństwa oraz prognozują tendencje dotyczące zarówno codziennych transakcji, jak i większych wydatków, np. zakupu pojazdu czy wycieczki wakacyjnej.
Jeśli chodzi o kupno auta, to temat jest istotny, zwłaszcza, że celujemy w Europie w ich „wysyceniu” na mieszkańca. Według danych Eurostatu liczba samochodów osobowych w Polsce oscyluje wokół poziomu 680 pojazdów na 1000 mieszkańców, co stanowi jeden z najwyższych wyników w krajach UE. Rezultaty najnowszej edycji Consumer Sygnale potwierdzają europejskie dane: 67 % mieszkańców Polski posiada lub leasinguje auto. Wiek blisko połowy z nich nie przekracza ośmiu lat, natomiast pojazdy mające 15 i więcej lat stanowią ponad jedną czwartą wszystkich użytkowanych samochodów osobowych.
Co z elektrykami?
Mimo rosnącej popularności aut o napędzie alternatywnym, polscy kierowcy są przywiązani do klasycznych rozwiązań. Na pytanie dotyczące preferowanego napędu w nowym pojeździe 55 % ankietowanych wskazało silnik spalinowy. 18 % odpowiedzi dotyczyło silnika hybrydowego, a jedynie 6 % ankietowanych wykazuje zainteresowanie w pełni elektrycznym pojazdem. Jednocześnie co piąty konsument nie wie jeszcze, czym będzie napędzany jego nowy samochód.
17 % naszych rodaków rozważa kupno auta w trakcie kolejnych sześciu miesięcy. Wśród zdecydowanych na zmianę widać większe zainteresowanie dotyczy samochodów prosto z salonu. Chociaż 62 % obecnie jeżdżących w Polsce aut to samochody używane już w momencie zakupu, to 52 % osób planujących zakup zamierza nabyć zupełnie nowe auto. Głównymi przyczynami decyzji o zmianie jest brak opłacalności inwestowania w dotychczasowy samochód (25 %) oraz gotowość lub chęć zmiany pojazdu (22 %).
– Mimo wielu działań mających na celu promocję samochodów zero i niskoemisyjnych Polacy wykazują przywiązanie do silników spalinowych. Z drugiej strony ponad 20 % konsumentów wydaje się otwarta na pojazdy z napędem alternatywnym, co stanowi szansę dla firm stawiających na elektromobilność. Nie bez znaczenia są także plany miast zakładające ograniczenie możliwości wjazdu najstarszymi i najbardziej emisyjnymi pojazdami do ścisłego centrum. To, czy oferta samochodów innych niż spalinowe okaże się dostatecznie interesująca dla polskiego kierowcy, będzie zależało od wielu czynników, takich jak ceny pojazdu, dostępność infrastruktury szybkiego ładowania czy programy publicznych dopłat – powiedział Bartek Swatko, dyrektor, lider sektora Automotive w Polsce, Deloitte.
Najnowsza wersja badania została przeprowadzona pod koniec stycznia 2024 r. Była to 51. edycja przeprowadzona globalnie i 42., w której wzięli udział konsumenci z Polski.
RW