Home Rynek Polska Polacy coraz chętniej patrzą na samochody elektryczne. Zakup bezemisyjnego auta rozważa co czwarty badany

Barometr Nowej Mobilności 2024

Polacy coraz chętniej patrzą na samochody elektryczne. Zakup bezemisyjnego auta rozważa co czwarty badany

Barometr Nowej Mobilności 2024

Polacy coraz chętniej patrzą na samochody elektryczne. Zakup bezemisyjnego auta rozważa co czwarty badany

Wydarzenia takie jak EV Experience, przyczyniają się do propagowania elektromobilności wśród Polaków
Fot. PSNM
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Już niemal co czwarty nasz rodak jest zainteresowany zakupem samochodu elektrycznego, a świadomość dotycząca zeroemisyjnego transportu cały czas rośnie – wynika z siódmej edycji Barometru Nowej Mobilności, corocznego badania obrazującego preferencje Polaków związane z elektromobilnością przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

W zaledwie trzy lata, liczba naszych rodaków zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego wzrosła ponad trzykrotnie– wynika z najnowszego Barometru Nowej Mobilności, przygotowanego przez PSNM. W 2020 r. taką deklarację złożyło 7% badanych, w 2021 r. 12%, w 2022 r. 15% zaś w roku 2023 – już 23%. Wzrostowy trend pokazuje, że elektromobilność staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla polskich konsumentów.

Koszt zakupu musi być niższy

Na podstawie „Barometru”, aby większość Polaków realnie rozważyła zakup samochodu elektrycznego, średni koszt zakupu EV powinien zostać obniżony o ok. 23%. To wartość mniejsza o 3 punkty procentowe względem roku ubiegłego. To ważny sygnał dla producentów i administracji rządowej. Kluczowe znaczenie ma kontynuowanie działań na rzecz obniżania cen samochodów elektrycznych, aby uczynić je bardziej dostępnymi dla szerszego grona odbiorców – powiedział Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.

Rosnąca świadomość

Optymistycznym wnioskiem wynikającym z „Barometru”, jest rosnący poziom wiedzy Polaków na temat elektromobilności. W tegorocznej odsłownie badania jedynie 26% respondentów oceniło ją niedostatecznie lub dopuszczająco. Dla porównania, w 2019 r. ten odsetek wynosił 84%, w 2020 r. – 76%, w 2021 r. – 59% zaś w 2022 r. – 40%.  W efekcie, coraz wyższa liczba Polaków dostrzega pozytywne skutki elektryfikacji transportu, takie jak niższe koszty eksploatacji EV, czy też pozytywny wpływ samochodów elektrycznych na redukcję zanieczyszczenia powietrza.

Barometr Nowej Mobilności 2024 pokazuje, że Polacy są coraz bardziej otwarci na elektromobilność. Rośnie ich świadomość korzyści płynących z e-mobility, a oczekiwania cenowe stają się coraz bardziej realne. Istotne jest jednak dalsze rozwijanie infrastruktury ładowania. W okresie zaledwie 3 lat liczba badanych wskazujących niewystarczająco rozbudowaną infrastrukturę ładowania jako przyczynę, z powodu której nie zakupią samochodu elektrycznego, wzrosła o 11 punktów procentowych, do poziomu 36% – wskazał Albert Kania, Senior New Mobility Expert PSNM.

Elektryk z rynku wtórnego

Wśród osób zainteresowanych zakupem elektryka aż 62% badanych deklaruje, rozważenie samochodu z drugiej ręki. To wynik wyższy o 13 punktów procentowych względem 2023 r. – wynika  z najnowszej edycji „Barometru Nowej Mobilności”.

Zasięg i kondycja akumulatora ważne

Zakup jest jednak uzależniony od kilku ważnych kwestii. Dla respondentów kluczowe są zasięg (78%) oraz kondycja akumulatora (42,1%). W drugim przypadku aż 43% badanych stwierdziło, że nie zdecydowałaby się na zakup pojazdu elektrycznego z drugiej ręki, którego kondycja baterii wynosi poniżej 95%. Jest to wyzwanie dla rynku wtórnego, gdyż badania stanu akumulatora w tym momencie nie są powszechne. Nie ma też jasno określonych wytycznych jakie parametry powinny być wskazywane w ofertach używanych samochodów elektrycznych.

Alternatywna mobilność brana pod uwagę

Odsetek Polaków skłonnych zrezygnować z prywatnego samochodu na rzecz alternatywnych form mobilności, takich jak komunikacja miejska, carsharing czy mobilność na żądanie nadal jest wyskoki. Gotowość takiej zmiany zadeklarowało 60% respondentów. Niezbędnym warunkiem jest jednak szeroka dostępności usług nowej mobilności oraz atrakcyjne koszty korzystania z nich.

„Barometr Nowej Mobilności 2024″ pokazuje, że Polska stoi przed ogromną szansą na rozwój elektromobilności. Jednak utrzymanie tego trendu wiąże się z szeregiem wyzwań. Już teraz konieczne jest m.in. zdecydowane przyspieszenie rozbudowy publicznych stacji ładowania. Unijne rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej, zaś na każdą hybrydę typu plug-in 0,8 kW. W konsekwencji łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548%, czyli 6,5-razy do 2030 r. Innymi słowy, potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych będzie niewykonalne. Dodatkowo rząd i samorządy powinny również wspierać rozwój alternatywnych form mobilności, takich jak komunikacja miejska, carsharing i mobilność na żądanie, aby zaspokoić rosnące potrzeby Polaków w zakresie zrównoważonego transportu.

Partnerami Barometru Nowej Mobilności 2024 są Otomoto, QSense oraz SW Research. Pełny raport dostępny jest na stronie: https://psnm.org/?raporty=barometr-nowej-mobilnosci-2024

Źródło: PSNM
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory