Home Pojazdy Osobowe Pokaz mocy chińskiej motoryzacji. W tle pozostali producenci

Bangkok International Motor Show

Pokaz mocy chińskiej motoryzacji. W tle pozostali producenci

Bangkok International Motor Show

Pokaz mocy chińskiej motoryzacji. W tle pozostali producenci

Dziś, chińska motoryzacja jest w zupełnie innym miejscu niż zaledwie 10 lat temu
Fot. Krzysztof Kowalski
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Jeszcze kilka dni (do 6 kwietnia) trwać będzie Bangkok International Motor Show. To jedna z najbardziej liczących się imprez wystawienniczych na świecie, którą według organizatorów ma odwiedzić w tym roku ok. 1,5 mln gości.  Targi zdominowały marki chińskie, a firmy wywodzące się z „tradycyjnych” rynków są tylko tłem.  

Zgodnie z oczekiwaniami najciekawsze modele eksponowały podczas International Motor Show marki chińskie, których jak podkreśla organizator przybyło 14 względem poprzedniego roku.

Za wydarzenie targowe zostały uznane pokazy technologii organizowane w ramach BYD LAB. Europejscy producenci (np. BMW), owszem byli (a w zasadzie są jeszcze), ale to nie oni stanowili przysłowiowy „języczek u wagi” azjatyckiego święta motoryzacji.

Pływający BYD

Jednym z prezentowanych w czasie BYD LAB modelem był Yangwang U8, który potrafi pływać. By to udowodnić chiński producent zbudował basen pod dachem otoczony widownią.

Układ napędowy pojazdu jest hybrydowy. Jednostka spalinowa to turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów o mocy 268 KM. Połączono ją z dwoma silnikami elektrycznymi rozmieszczonymi przy każdej z osi. Rozwinęły one moc 1180 KM i 1280 Nm maksymalnego momentu obrotowego, pozwalając całemu układowi napędowemu na rozpędzenie pojazdu od 0 do 100 km/h w 3,6 sek. Bateria o pojemności 49 kWh pozwala na przejechanie w trybie w pełni elektrycznym do 180 km, a zasięg mieszany układu hybrydowego wynosi do 1000 kilometrów (w chińskiej procedurze pomiarowej NEDC). Pojazd został wyposażony w system pozwalający na utrzymywanie się na wodzie, z zapewnieniem sterowności (Emergency Floating Function). Pojazd płynie z prędkością 3 km/h. Ze względu na fakt, że auto jest w stanie płynąć nie dłużej niż 30 minut ta technologia ma znaleźć zastosowanie wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, ale cały system należy postrzegać raczej w kategoriach gadżetu i pokazu możliwości technologicznych tego producenta.

Drugim prezentowanym modelem była Denza Z9 GT umożliwiająca jazdę bokiem dzięki skrętowi i uślizgowi tylnych kół. Ten, nazywany przez producenta „crab walk”, umożliwia parkowanie w ciasnych miejscach. 

GWM– kompletny redesign H6

Na stoisku GWM wydarzeniem była oficjalna premiera najnowszego modelu, którym jest GWM HAVAL H6, który przeszedł kompletny redesign oraz pełną modernizację. Ceny w przeliczeniu na złote oscylują w granicach 106 -131 tys. złotych. Model HAVAL H6 posiada napęd hybrydowy, który oferuje zasięg na bateriach do 150 km (według standardu NEDC).

XPENG stawia na oprogramowanie

Model X9 Premium, to propozycja od XPENG. Producent pokazał, nową wersję elektrycznego sportowego MPV, oferującą większą wszechstronność w bardziej dostępnej cenie. Podczas wydarzenia zapowiedziano również specjalne promocje na model G6.

 – XPENG rewolucjonizuje przemysł motoryzacyjny, koncentrując się na rozwoju oprogramowania. Używamy chipów Turing AI, które umożliwiają pojazdom XPENG szybki rozwój dzięki aktualizacjom „on the air” – powiedział James Wu, Wiceprezes XPENG Motors. Producent zaprezentował także chip Turing AI, procesor 40-rdzeniowy, zaprojektowany do autonomicznej jazdy na poziomie 4.

Chip ten oferuje trzykrotnie większą moc obliczeniową w porównaniu do trzech sprzężonych chipów NVIDIA Orin-X. Przesył danych został zwielokrotniony 33 razy, a przetwarzanie obrazu 12 razy.

Model XPENG X9 odnotował bardzo duże zainteresowanie przedpremierowe rejestrując ponad 700 zamówień, z których pierwsze 300 sztuk zostało już dostarczonych. Ceny modelu X9 Luxury wynoszą 2 749 000 bahtów (ok. 274 tys. zł), a X9 Premium – 2 399 000 bahtów (ok. 314 tys. zł). XPENG pokazał także model G6, z technologią 800V.

GEELY – elektryczne pickupy dla Chin

GEELY RIDDARA, (submarka elektrycznych pickupów należąca do GEELY AUTO GROUP), wprowadza model RIDDARA RD6 2WD, wyposażony w akumulator o pojemności 86 kWh, oferujący zasięg do 503 km na pełnym ładowaniu. Producent dominuje na rynku elektrycznych pickupów w Chinach, posiadając ponad 50% udziału w rynku w ostatnich trzech latach. GEELY RIDDARA planuje również inwestycje w Tajlandii, kraju w którym tradycyjnie pick’upy cieszą się olbrzymim powodzeniem.

Model RD6 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sek., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 595 Nm. Cena RD6 zaczyna się od 899 000 bahtów (ok. 102 tys. zł).

Krzysztof Kowalski

Fot. Autor

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory