W kwietniu liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych w Europie wyniosła 960 191 sztuk, co oznacza wzrost o 16% (to już dziewiąty miesiąc z rzędu).
– Wyniki te są bezpośrednio związane ze zmniejszeniem presji łańcucha dostaw, co zwiększyło dostępność nowych samochodów. Co więcej, popyt nadal rośnie w odpowiedzi na naciski ze strony producentów OEM, aby poszerzyć swoją ofertę pojazdów elektrycznych – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
Pozytywne wyniki w ubiegłym miesiącu są w dużej mierze spowodowane rosnącym popytem na auta w pełni elektryczne (BEV). Według danych JATO Dynamics dla 28 rynków europejskich, pojazdy te stanowiły 13% całkowitego wolumenu – to wzrost o prawie trzy punkty procentowe w porównaniu z kwietniem 2022 r.
– Tesla i MG napędzały wzrost BEV w zeszłym miesiącu. Wydaje się, że konsumenci dobrze reagują na szersze konkurencyjne oferty, a w szczególności dobre oferty prezentowane przez tych dwóch producentów OEM – zauważył Munoz.
Grupa Volkswagen liderem
W kwietniu Grupa Volkswagen zwyciężyła w rankingu BEV ze wzrostem rejestracji o 98% do prawie 31 900 sztuk. To ponad dwukrotnie więcej niż 14 200 sztuk zarejestrowanych przez Teslę. Pozycję lidera stracił międzynarodowy konglomerat motoryzacyjny Stellantis, który znalazł się na drugim miejscu. Stracił ją z powodu znacznie mniejszego wzrostu wolumenów BEV wynoszącego zaledwie 5%. Geely i pozostali chińscy producenci razem wzięci, również osiągnęli dobre wyniki, rejestrując odpowiednio 8 334 i 7 114 sztuk.
Stellantis, Volkswagen Group i Geely wiodły prymat w rejestracji PHEV (hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in). Popyt na te pojazdy pozostał stabilny i wyniósł łącznie 71 960 zarejestrowanych sztuk.
Marginalny udział aut z Chin
Choć dużo mówi się ostatnio o „podboju” europejskiego rynku przez auta z Chin w ubiegłym miesiącu wyprodukowane ta pojazdy stanowiły zaledwie 3,4% wszystkich rejestracji nowych pojazdów, dając w sumie prawie 32 000 sztuk. Liczba ta obejmuje pojazdy produkowane przez chińskich producentów OEM i pojazdy produkowane przez zachodnich producentów OEM w Chinach, takich jak BMW iX3, Smart #1, Polestar 2, Dacia Spring i Citroën C5 X.
– W przeciwieństwie do pojawiającej się narracji, chińscy producenci samochodów zyskują na popularności wolniej, niż wielu przewidywało. Nadal istnieje potrzeba zwiększenia świadomości i zmiany postrzegania tych pojazdów, aby stały się popularne wśród konsumentów – stwierdził Munoz.
Wzrost rejestracji SUV-ów trwa
W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji SUV-ów wyniosła nieco ponad 492 000 sztuk, osiągając rekordowy udział w rynku na poziomie 51,3% – to wzrost o 0,7 punktu procentowego w porównaniu z kwietniem 2022 r. Grupa Volkswagen, Stellantis i Hyundai-Kia zdominowały ten segment. W rankingu modeli SUV prowadziły Volkswageny T-Roc, Toyota Yaris Cross, Dacia Duster, Kia Sportage i Hyundai Tucson.
Dacia Sandero przewodzi
Dacia Sandero prowadziła w ogólnym rankingu modeli z prawie 18 700 egzemplarzami – wzrost o 44%. Hatchback był najczęściej rejestrowanym samochodem w Belgii i Irlandii, a drugim najczęściej rejestrowanym w Portugalii i Hiszpanii. Dacia odnotowała również 147% wzrost rejestracji Joggera z łączną liczbą 7 237 sztuk, zwiększając całkowity wolumen marki o 44%.
Auta elektryczne popularne premierowo
Dalej w rankingu Tesla Model Y zajęła 17miejsce z 10 600 zarejestrowanymi autami, utrzymując swoją pozycję najczęściej rejestrowanego pojazdu od początku roku. Rejestracje MG ZS wzrosły o 125% do 6 930 sztuk, podczas gdy Volkswagen ID.4 i Renault Megane wzrosły odpowiednio o 125% i 157%.
Wśród premier Renault zarejestrowało 6 135 sztuk Australa, podczas gdy MG zarejestrował 4 174 sztuki MG 4 – szóstego najlepiej sprzedającego się BEV w kwietniu. Alfa Romeo zarejestrowała 3 235 sztuk Tonale, co stanowi 71% całkowitego wolumenu marki. BMW zarejestrowało 2 355 sztuk iX1 – drugiego najlepiej sprzedającego się BEV-a marki za i4.