Koncerny z Państwa Środka, zdobywają udziały w europejskich rynkach nie tylko oferując własne produkty, ale i poprzez przejęcia europejskich marek wraz z ich technologią, tradycjami, dziedzictwem i pozycją rynkową, jak w przypadku kupienia Volvo przez przemysłowego potentata – Geely. Niecałe 2 lata temu, koncern Geely, powołał do życia markę ZEEKR, oferującą samochody EV klasy premium. Według części obserwatorów motoryzacyjnego rynku, samochód ZEEKR 001 to “Tesla killer” i “Porsche z Państwa Środka”. Sprawdzamy, czy gracz z Chin może zagrozić pozycji najlepszych.
Geely: od lodówek po ultraluksusowe samochody hi-tech
Zhejiang Geely Holding Group Co, Ltd. Ltd. (ZGH), powszechnie znana jako Geely (吉利 /ˈdʒiːliː/ “pomyślny”), to chińska międzynarodowa firma przemysłowa z siedzibą w Hangzhou, Zhejiang. Firma jest własnością prywatną chińskiego miliardera Li Shufu. Została założona w 1986 roku i zaczynała od produkcji chłodziarek. Droga na motoryzacyjne szczyty rozpoczęła się od produkcji części do motocykli w 1992 roku, następnie całych motocykli w 1994 roku, aż do opracowania i rozpoczęcia produkcji własnych samochodów w 1997 roku ze swoją spółką zależną Geely Auto. Geely Auto jest obecnie siódmym co do wielkości producentem samochodów w Chinach, z 1,328 milionami sprzedanych samochodów w Chinach w 2021 roku. Na całym świecie grupa sprzedała ponad 2,2 miliona samochodów w 2021 r.
Firma produkuje i sprzedaje pojazdy pod własnymi markami, takimi jak Geely Auto, Geometry, Maple i ZEEKR, a także jako zagraniczne spółki i marki zależne, jak Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton i Lotus, a także pojazdy wyłącznie użytkowe pod markami London EV Company, Ouling Auto i Farizon Auto. Produkuje również pojazdy elektryczne pod niektórymi z wcześniej wymienionych marek oraz motocykle pod swoją spółką zależną Zhejiang Geely Ming Industrial (marki Jiming i Geely), Qianjiang Motorcycle (marki QJMotor i Keeway) oraz Benelli. We wrześniu 2022 r. grupa nabyła 7,6% udziałów w Aston Martin Lagonda Global Holdings plc, ultraluksusowej brytyjskiej marce Aston Martin.
Siedziba główna Geely, Hangzhou, Zhejiang. Fot. Geely
Montaż ZEEKR w chińskiej fabryce. Fot. redakcja
ZEEKR. Bez kompleksów w segmencie premium EV.
ZEEKR, to marka samochodów elektrycznych premium należąca w 100% do Zhejiang Geely Holding Group Co, Ltd. Ltd. (ZGH). Założona w 2021 roku, specjalizuje się w samochodach elektrycznych, a jej produkty są adresowane do najbardziej wymagających klientów. Warto zauważyć, że od początku istnienia marki, producent dba o zachowanie najwyższego światowego stylu komunikacji i marketingu, pozycjonując się jako “firma zajmująca się technologią inteligentnej mobilności”. Komunikacja marki podkreśla, także że “Zeekr działa zgodnie z filozofią przedsiębiorstwa zorientowanego na użytkownika.”
Wygląd i styl to rzecz gustu, ale z pewnością produkty ZEEKR mogą się podobać.
Fot. ZEEKR
Wysokie aspiracje marki ZEEKR i dbałość o styl komunikacji z klientami są widoczne chociażby w sposobie, z jakim została przygotowana europejska strona internetowa marki. Oficjalna strona jest dynamiczna, nowoczesna i wysublimowana w kwestii formy i treści, a przy tym dyskretna i niekrzykliwa – zupełnie tak, jak chciałaby być postrzegana każda marka segmentu premium.
Modułowa konstrukcja. ZEEKR, Volvo, Renault i … Izera
Rocznie w Chinach sprzedaje się ponad 26 mln nowych, lekkich pojazdów samochodowych (samochody osobowe i dostawcze). W 2022 roku tamtejszy rynek stanowił 32% globalnej sprzedaży samochodów, co oznacza, że był tak samo wielki, jak połączone ze sobą rynki wszystkich krajów EU i Stanów Zjednoczonych. Aby móc efektywnie i szybko wprowadzać nowe marki i pojazdy na rynek, producenci wykorzystują modułową konstrukcję płyt podłogowych.
Produkty ZEEKR są zbudowane w oparciu o platformę modułową nazywaną “Architektura Zrównoważonego Doświadczenia (Sustainable Experience Architecture – w skrócie SEA), skonstruowaną dla pojazdów elektrycznych. SEA została stworzona w celu efektywnego (kosztowo i czasowo) wdrażania nowych samochodów, ale również z powodu spełnienia zmieniających się wymagań użytkowników poprzez integrację sprzętu, oprogramowania i ekosystemów w zakresie mobilności.
Pierwszym samochodem zbudowanym na modułowej platformie SEA jest ZEEKR 001 (więcej o modelu 001 poniżej). Z kolei najnowszym pojazdem skonstruowanym na platformie SEA jest Volvo EX30, którego światowa premiera miała miejsce w ubiegłym miesiącu w Mediolanie.
Premierowe Volvo EX30 zaprezentowane w Mediolanie w czerwcu 2023 i w Warszawie w lipcu. Fot. Volvo
O rozmachu, strategicznych planach rozwoju i dominacji, świadczy fakt, że Grupa Renault i Geely podpisały umowę o powołaniu spółki joint venture. Spółka joint venture będzie zarządzana wspólnie przez Grupę Renault i Geely. Zarząd, złożony w jednakowej liczbie z przedstawicieli każdej ze stron, odpowiedzialny będzie za formułowanie i realizację kluczowych strategii oraz wyznaczanie kierunków działań spółki. Jej celem jest osiągnięcie pozycji lidera w zakresie produkcji pojazdów nowych generacji i sprostanie globalnemu popytowi w nadchodzących latach.
Platforma SEA zostanie również wykorzystana przy produkcji polskiego samochodu elektrycznego – Izera.
Izera – polska marka samochodu elektrycznego, którego start produkcji jest zapowiadany jest na 2025 rok.
– SEA została opracowana przez nasze globalne centra badawczo-rozwojowe w Europie i Chinach jako najbardziej elastyczna platforma EV dostępna do tej pory – powiedział Daniel Donghui Li, szef Geely Holding Group. – Od samego początku tworzyliśmy SEA tak aby objąć wiele segmentów, a jej oprogramowanie było otwarte dla innych marek do opracowania własnego ekosystemu samochodu. Umowa z Electromobility Poland to pierwszy raz w historii SEA, kiedy będzie ona wykorzystywana przez stronę trzecią spoza grupy Geely. Wierzymy, że SEA da EMP i Izerze silną przewagę nad konkurencją. W Geely chcemy zobaczyć, jak EMP realizuje własne marzenia o produkcji samochodów i napędza zmiany w polskim przemyśle motoryzacyjnym i całej UE – stwierdził prezes chińskiego koncernu.
ZEEKR 001. Nie taki nowy i nie taki chiński jak się wydaje
Flagowy produkt marki ZEEKR – luksusowy model “001”, od kilkunastu dni można już zamówić w przedsprzedaży on-line w Szwecji i Holandii w cenie od 60 490 euro, z terminem dostawy pod koniec roku. Ale samochód został z przytupem wprowadzony na rynek w Chinach (bijąc dwa rekordy Guinnessa) znacznie wcześniej, bo już 2021 roku. Jest więc dostępny już od jakiegoś czasu. Samochody ZEEKR są produkowane w Chinach, jednak ich projektowanie i testowanie odbywało się głównie w nowo otwartym centrum designu w szwedzkim Göteborgu, a modele trafiające obecnie do Europy zostały zoptymalizowane pod kątem rynku europejskiego.
Geely Design Center Göteborg. Fot. Geely
ZEEKR 001: hołd dla Porsche Panamera Sport Turismo?
Początkowo w Europie dostępne będą trzy wersje ZEEKR 001. Dostępny jest jednosilnikowy model Long Range z tylnym napędem i akumulatorem o pojemności 100 kWh oraz dwie wersje z napędem na cztery koła wyposażone w dwa silniki. Modele Performance i Privilege mają te same silniki o łącznej mocy 400 kW (544 KM) i 686 Nm, co pozwala im osiągnąć 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. To znacznie mniej niż Tesla Model S, ale niewiele innych pojazdów elektrycznych jest szybszych. Privilege ma zasadniczo wyższy poziom wyposażenia niż Performance, w tym zawieszenie pneumatyczne.
Chociaż przyspieszenie ZEEKR 001 jest imponujące, zasięg samochodu jest jego najbardziej atrakcyjną cechą. Samochód z pojedynczym silnikiem, według WLTP osiąga zasięg 620 km, a w przypadku samochodów z dwoma silnikami spada on do 580 km. ZEEKR posiada system odłączania jednego z silników, gdy nie jest potrzebna wysoka moc, w celu poprawy wydajności. Zasięg ZEEKR 001 jest porównywalny z BMW iX xDrive50, który ma o ponad 10% większy akumulator. Model 001 obsługuje również ładowanie prądem stałym o mocy 200 kW dzięki możliwościom platformy SEA 800 V, a także prądem przemiennym o mocy 22 kW. Na wystarczająco szybkiej ładowarce DC przejście od 20 do 80% pojemności baterii zajmie mniej niż 30 minut.
ZEEKR 001 fot. ZEEKR
Z8
Nowoczesne wnętrze wykonano z najwyższą starannością z najlepszych materiałów Fot. ZEEKR
ZEEKR X. Miejski Crossover o zachwycającym designie i imponujących osiągach
Drugim modelem oferowanym w Europie jest ZEEKR X, opisywany przez producenta jako “miejski SUV przyszłości”. ZEEKR X, podobnie jak flagowy “001”, jest również dostępny w przedsprzedaży on-line w Szwecji i Holandii w cenie od 45 990 euro, z terminem dostawy pod koniec roku.
Trudno odmówić mu uroku i stylu. Zaprojektowany nowocześnie, z wyraźnymi ostrymi liniami podkreślającymi dynamikę i indywidualizm, ale bez ostentacji i zbędnych ozdobników.
Technologicznie ZEEKR X to bliźniak Volvo EX30 i w bazowej wersji Long Range posiada jeden silnik o mocy 200 kW napędzający tylne koła, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.6s i ma zasięg 440 km. Wyższy wariant Privilege Dual Motor AWD, posiada dwa silniki o łącznej mocy 315 kW a napęd na cztery koła pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3.8s i przejechać 400 km na jednym ładowaniu.
ZEEKR X, Fot. ZEEKR
Podsumowanie
ZEEKR bez żadnych kompleksów wkracza na europejskie salony samochodów premium. Produkty mają europejski rodowód, sprawdzoną technologię, doskonałe osiągi i atrakcyjny design a do tego są konkurencyjne cenowo. Co warte podkreślenia, marka mocno zwraca uwagę na styl komunikacji z klientem, chociażby w zakresie nazewnictwa modeli (różnie z tym bywało i nadal bywa u producentów z Chin). Udany i atrakcyjny wizualnie produkt, świetna komunikacja i dobre warunki handlowe – wróżymy sukces marce ZEEKR.
Autor: Konrad Kowalski