Home Pojazdy Osobowe Audi Podsumowanie aut testowanych w 2024 roku. Triumf modeli elektrycznych

ADAC

Podsumowanie aut testowanych w 2024 roku. Triumf modeli elektrycznych

ADAC

Podsumowanie aut testowanych w 2024 roku. Triumf modeli elektrycznych

ID.7 zdołał wyprzedzić nawet znacznie droższe modele
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC przetestowała w 2024 roku 84 samochody, w tym 29 aut elektrycznych. Który model okazał się najlepszy? Co ciekawe, nie jest to wcale przedstawiciel najdroższego segmentu.

Od Hyundaia po Porsche

84 pojazdy, we wszystkich rozmiarach i wszystkich klas – od budżetowego, miejskiego Hyundaia i10 aż po elektryczne, drogie Porsche Taycan. Oto, ile modeli przetestowało w 2024 roku ADAC. Nie mówimy tu o rankingach niezawodności – czyli o kwestii, z którą ta niemiecka organizacja jest szczególnie często kojarzona – a o całościowym sprawdzeniu samochodów, biorąc pod uwagę około 300 punktów. Testerzy zwracali uwagę m.in. na wartości zużycia energii lub paliwa, wielkość wnętrza, funkcjonalność czy działanie systemów wspomagających kierowcę. W testach znalazły się 23 modele benzynowe, 16 diesli, 16 hybryd i 29 samochodów elektrycznych.

Zakres ocen, jakie przydzielono poszczególnym samochodom, waha się od 1,5 do 4,1 – przy czym warto przypomnieć, że mówimy tu o niemieckiej skali, w której 1 to ocena najlepsza, a 5 – najgorsza. „Czy samochody stały się takie same i wszystkie są równie dobre? Wcale nie” – odpisują wyniki badań przedstawiciele ADAC.

Na czele – model elektryczny

Jaki model osiągnął najwyższą notę spośród wszystkich testowanych aut, niezależnie od klasy, typu napędu itd.? Mowa o Volkswagenie ID.7.

Z ogólnym wynikiem 1,5, „elektryczny Passat” zdołał wyprzedzić nawet znacznie droższe modele, takie jak BMW i5, Porsche Taycan czy Mercedes EQE SUV, a także spalinowego Passata TDI” – opisuje ADAC. Czym ID.7 zasłużyło sobie na taki sukces? Przede wszystkim wszechstronnością.

Ten samochód rodzinny prezentuje się jako wybitnie wszechstronny. Przy prawie pięciometrowym nadwoziu nie tylko przestrzeń jest świetna, ale ID.7 uzyskuje także najwyższe oceny za bezpieczeństwo oraz cichą i szybką jazdę, która jest również ekonomiczna. Zmierzone 18,1 kWh na 100 kilometrów to dobry wynik jak na tę wielkość, a zasięg 485 kilometrów jest odpowiedni do codziennego użytku i sprawia, że nie musisz iść na właściwie żadne kompromisy” – opisano. Podkreślona została także korzystna cena auta (nie jest ona jednak brana pod uwagę do całościowej klasyfikacji) i fakt, że dostępna jest wersja kombi. „Gratulacje dla Wolfsburga!” – skwitowano.

ID.7 Pro S na jednym ładowaniu przejechał w teście producenta niemal 800 km. Fot. Volkswagen

Dominacja aut elektrycznych

Można śmiało stwierdzić, że zeszłoroczne testy ADAC zostały wygrane przez modele EV. Czołowa dziesiątka składa się w zdecydowanej większości z modeli na prąd – „załapał się” do niej tylko jedne model spalinowy, czyli Skoda Superb.

Top 10 prezentuje się następująco (poniżej). Przypomnijmy – im niższa ocena ogólna, tym lepiej wypadł dany samochód.

ModelTyp napęduOcena ogólna
VW ID.7 ProEV1,5
VW ID.7 Tourer GTXEV1,5
BMW i5 eDrive 40EV1,6
Porsche Taycan Performance Battery PlusEV1,6
Skoda Enyaq 85xEV1,6
Kia EV9EV1,7
Mercedes EQE SUV 350+EV1,7
Skoda Superb 2.0 TDI CombiDiesel1,7
Audi Q4 Sportback 45 e-tronEV1,8
Genesis G80 ElectrifiedEV1,8

Modele spalinowe uplasowały się dalej – kolejne miejsca należą do Lucida Air (to akurat także elektryk), Mercedesa E, Skody Superb z silnikiem benzynowym, VW Passata TDI, BMW 520d czy Audi A6 Avant. Najwyżej notowany model BYD, czyli Seal, otrzymał ocenę 2,0 i zajął miejsce 20. To również najlepszy wynik modelu z Chin.

Model i5 znalazł się wysoko w zestawieniu. Fot. BMW

Jakie auta wypadły najgorzej? Ostatnie miejsce należy do Dacii Duster TCe 100 ECO-G (ocena 4,1, warto jednak zauważyć, że mówimy o modelu poprzedniej generacji, a nie najnowszej, dostępnej już w salonach), kiepski wynik zanotowały także SsangYong Tivoli 1.5 GDI-T, Kia Picanto, Hyundai i10 czy Suzuki Swift. Najgorzej oceniony samochód elektryczny to Honda e:Ny1 (ocena 2,4, słabe wyniki w kwestii przestrzeni w środku i komfortu), a na 2,5 oceniono Mazdę MX-30 z range extenderem, czyli w wersji R-EV.

Elektryki do codziennego użytku

Samochody elektryczne na ogół stały się znacznie bardziej odpowiednie do codziennego użytku, co widać między innymi w miejscach od jednego do siedmiu, gdzie można znaleźć tylko takie modele. Kolejny powód: w niektórych kategoriach testowych mają lepsze wyniki niż samochody z silnikami spalinowymi, na przykład w kwestii napędu (np. mały hałas, szybki start od zera, brak szarpnięć skrzyni biegów) lub w kwestii dotyczącej środowiska, gdzie stale rosnący udział energii elektrycznej z energii odnawialnej ma pozytywny wpływ na CO2 i ocenę zanieczyszczeń” – podaje ADAC.

Ocena bez kosztów

Warto jednak dodać, że wyżej wymienione wyniki dotyczą oceny bez uwzględnienia kwestii kosztów. Gdy weźmiemy je pod uwagę (ADAC stworzyło także osobny ranking, w którym podaje, „który pojazd daje najwięcej za dane pieniądze”), liderują hybrydy (VW, Citroen, Hyundai). Najwyżej ocenionym elektrykiem jest wtedy MG4, przed VW ID.7, Volvo EX30 i Teslą Model 3.

MA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory