Jesteś odpowiedzialny za globalną działalność Grupy Volkswagen związaną z ładowaniem i energią, która obejmuje markę Elli. Czym dokładnie zajmuje się biznes ładowania i energii?
Opracowujemy rozwiązania w zakresie ładowania, aby wspierać dalszy rozwój mobilności elektrycznej, wnosząc nasz wkład w zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w społeczeństwie. W Elli łączymy wszystkie produkty, rozwiązania programowe i usługi związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych dla Grupy Volkswagen – czy to w domu, na drodze czy w pracy. Dbamy o to, aby ładowanie stało się łatwiejsze i wygodniejsze niż tankowanie.
Wybiegając w przyszłość na najbliższe kilka lat, postawiliśmy sobie dwa główne cele: rozbudowę publicznej sieci szybkiego ładowania na całym świecie oraz integrację ładowania pojazdów z ekosystemem energetycznym. W tym kontekście mamy bardzo dobrą pozycję w Ameryce Północnej z marką EA (Electrify America), w Chinach z CAMS (Charging As Mobility Service) oraz w Europie z Elli.
Do tej pory producenci samochodów z silnikami spalinowymi nie wpadli na pomysł prowadzenia sieci stacji benzynowych. Dlaczego teraz jest inaczej z elektromobilnością, dlaczego producenci samochodów nagle stają się również dostawcami energii elektrycznej?
To właśnie sprawia, że elektromobilność jest tak fascynująca: połączenie w sieci samochodu, stacji ładowania, oprogramowania i usług jest znacznie większe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Daje nam to możliwość ponownego przemyślenia koncepcji, bycia innowacyjnym i elastycznym. Audi elektryfikuje swoją gamę modeli, a Elli oferuje produkty i usługi w zakresie inteligentnych rozwiązań energetycznych. To wyjątkowa zmiana, prawdziwa transformacja systemu. Jesteśmy w stanie wspierać różne standardy techniczne i modele biznesowe, które marki Grupy Volkswagen już oferują swoim klientom i chcą zapewnić w przyszłości. Elektromobilność musi otrzymać znaczący impuls, a Elli może się do tego w znacznym stopniu przyczynić.
Należąca do Grupy Volkswagen marka Elli jest największym dostawcą usług mobilności w Europie. Ogłaszacie „nowy kierunek strategiczny, nowe modele biznesowe i ściślejszą współpracę w ramach tego obszaru biznesowego oraz z markami Grupy Volkswagen”. Co to oznacza dla Audi?
Zanim objąłem nowe stanowisko w lipcu, spędziłem pięć lat w Stanach Zjednoczonych. W tym czasie miałem przyjemność jeździć Audi e-tron, co dało mi możliwość lepszego zrozumienia potrzeb klientów Audi podczas ładowania ich pojazdów elektrycznych. I do tego tak naprawdę się to sprowadza: dogłębne zrozumienie marek, produktów, wymagań i klientów prowadzi do lepszych produktów. Postrzegamy siebie jako niezawodnego i silnego partnera w kluczowych projektach Audi, jako wewnętrznego wykonawcę, który wspiera pomysły Audi Development odpowiednim zaopatrzeniem w energię. Zapewniamy rozwiązania ładowania dopasowane do celów Audi, takie jak inteligentne ładowanie nowego Audi wallbox. Omawiamy również z zespołem Audi inteligentne usługi ładowania, które będą miały ogromną wartość dla lokalnych klientów. Klienci Audi mogą już filtrować najlepsze dla nich punkty ładowania w aplikacji myAudi, aby zapewnić sobie doświadczenie ładowania, którego szukają, np. uwzględniając kluczowe lokalizacje czy wysoką prędkość ładowania.
Jednym z priorytetów jest rozbudowa sieci szybkiego ładowania Grupy Volkswagen. Co się za tym kryje? Grupa Volkswagen jest już zaangażowana w dostawcę sieci szybkiego ładowania IONITY. Audi również zaczęło obsługiwać huby ładowania Audi.
Jestem wielkim fanem hubów ładowania Audi. Oferują one fantastyczne wrażenia z ładowania w świetnych lokalizacjach. To absolutnie właściwy kierunek. Ogólnie rzecz biorąc, Grupa Volkswagen ma jasny cel, jakim jest uruchomienie około 43 tys. ładowarek dużej mocy na całym świecie do 2025 r. Prawie połowa z nich została już zainstalowana. EA w Ameryce Północnej i CAMS w Chinach są tutaj liderami. W Europie rozszerzamy naszą sieć szybkiego ładowania wraz z partnerami. Koncentrujemy się na krajach, w których istnieje potrzeba oferowania dobrych usług we wszystkich obszarach. W samej Europie klienci Audi mają obecnie dostęp do łącznie 580 tys. punktów ładowania za pośrednictwem Elli.
Volkswagen chce tymczasowo przechowywać energię elektryczną w wycofanych z eksploatacji akumulatorach pojazdów elektrycznych w celu handlu na giełdzie energii elektrycznej. Audi przyjmuje inne podejście i od końca 2021 r. wykorzystuje akumulatory litowo-jonowe z pojazdów testowych jako magazyn w stacjach szybkiego ładowania Audi charging hub. Które rozwiązanie jest przyszłościowe, jeśli chodzi o wykorzystanie akumulatorów drugiej generacji?
Każda propozycja „drugiego życia” baterii jest przyszłościowa. Wierzymy w nowe przypadki użycia energii i obaj chcemy tego samego: rozsądnego wykorzystania zasobów, stabilizacji sieci energetycznych, dekarbonizacji społeczeństwa.
Wprowadzenie Elli na największą giełdę energii elektrycznej w Europie, EPEX SPOT, jest częścią strategii energetycznej, którą realizujemy. Z jednej strony możemy w decydujący sposób przyczynić się do zwiększenia mocy elektrycznych, zapewnienia dostępu do odnawialnych źródeł energii i stabilizacji cen energii elektrycznej w Niemczech. Daje nam to możliwość stworzenia solidnych i namacalnych praktyk dla społeczeństwa oraz rozwoju zarządzania energią w Niemczech i Europie. Z drugiej strony, jest to dla nas oczywiście również bardzo interesujący model biznesowy. Nawiasem mówiąc, wraz z Grupą Volkswagen jesteśmy pierwszą firmą motoryzacyjną, która handluje niemiecką energią elektryczną na EPEX SPOT.
Oprócz rozbudowy sieci szybkiego ładowania, chcecie skupić swoją pracę na stworzeniu własnej inteligentnej platformy energetycznej. Co to oznacza?
Elli przekształca się z dostawcy rozwiązań do ładowania w dostawcę inteligentnych rozwiązań energetycznych. Łączymy w sieć cały ekosystem samochodów elektrycznych, wallboxów, sieci energetycznej, systemów solarnych i systemów magazynowania. Naszym celem jest bycie największym dostawcą holistycznych rozwiązań energetycznych w Europie. Transformacji energetycznej towarzyszą duże wahania w wykorzystaniu energii odnawialnej w czasie. Dlatego akumulatory samochodowe z samochodów elektrycznych stają się ważnymi pośrednimi jednostkami magazynującymi. Mogą one służyć jako swego rodzaju „bank energii”. Chcemy umożliwić klientom Audi wykorzystanie akumulatora ich samochodu do wsparcia ich własnego systemu energetycznego w domu w przyszłości.
Na podstawie Audi