Piotr Werner, Director Communication, Marketing & Sustainability w Volvo Trucks Polska, był gościem studia elektromobilni.pl x EV Klub Polska x ORLEN podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025.
Piotr Werner wskazał, że tempo elektryfikacji eHDV w Europie jest zróżnicowane – np. w Szwecji, Niemczech i Skandynawii rozwój jest dynamiczny, natomiast w Polsce proces przebiega wolniej. Do tej pory Volvo Trucks wprowadziło 80 elektrycznych samochodów ciężarowych, jednak nowy program NFOŚiGW nie stymuluje w znacznym stopniu popytu na eHDV.
Proces aplikowania o dopłaty do eHDV (do 60% wartości pojazdu) jest długotrwały i skomplikowany – stanowi wyzwanie dla klientów, producentów i banków finansujących zakup. Zainteresowanie firm jest ograniczone, ponieważ zakup wymaga alokacji środków na dłuższy okres, co wpływa na niską popularność programu rządowego.
Wszystkie modele Volvo Trucks powyżej 16 ton są dostępne w wersjach elektrycznych, lecz brak publicznej infrastruktury ładowania pozostaje wyzwaniem. Dlatego Volvo Trucks buduje własną sieć ładowania, m.in. na Śląsku.
Podczas KNM 2025 Volvo Trucks przekazało klientowi betonomieszarkę na podwoziu czteroosiowym Volvo FMX. Zabudowa została zrealizowana w Polsce przez firmę FML Leżajsk. Jest to pierwszy taki pojazd z elektrycznym napędem w Polsce. Tego typu rozwiązania sprawdzają się w miastach, minimalizując uciążliwość dla mieszkańców.
