Bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych aspektów, decydujących o wyborze danego samochodu przez klienta. Przekonali się o tym choćby producenci chińskich elektryków, którzy po falstarcie znacznie poprawili swoje wyniki w europejskich testach. Wiedzą o tym także europejscy producenci, którzy dokładają wszelkich starań, aby jazda ich samochodami była maksymalnie komfortowa i bezpieczna.
”Dzięki pierwszemu na świecie publicznemu testowi zderzeniowemu z udziałem dwóch w pełni elektrycznych pojazdów, Mercedes-Benz wykracza poza wymagania prawne, ale także wymagania branży ratingowej” – możemy przeczytać na oficjalnej stronie Mercedesa.
Cięższe i szybsze na teście
Euro NCAP przewiduje przedni test zderzenia z wykorzystaniem auta o masie 1400 kg z aluminiową barierą (tzw. plastrem miodu) naśladującą przód innego pojazdu. Zgodnie ze specyfikacjami pojazd testowy i auto testowane zderzają się z prędkością 50 km/h. Mercedes-Benz poszedł jednak dalej. Jako pierwszy producent wykorzystał dwa prawdziwe pojazdy, EQA i SUV EQS, które są znacznie cięższe odpowiednio ważą około 2,2 i trzy tony. Ponadto oba modele jechały szybciej, każdy z nich osiągnął 56 km/h, co oznaczało, że ogólna energia zderzeniowa była znacznie wyższa niż wymaga tego prawo.
Układ wyłączył się automatycznie
Rozległe odkształcenia pojazdów jakie można było zaobserwować po testowej kolizji mogły wydawać się niepokojące. Jednak tylko dla nie-eksperta. Dla inżynierów Mercedes-Benz test wskazał jasno, że pojazdy były w stanie skutecznie wchłonąć energię kolizji poprzez odkształcanie. W rezultacie tzw. ogniwo bezpieczeństwa pasażerskiego obu modeli elektrycznych pozostało nienaruszone, a drzwi nadal mogły zostać otwarte. W nagłych wypadkach umożliwiłoby to pasażerom samodzielne wyjście z pojazdu lub dotarcie do nich pierwszych ratowników. Układ wysokiego napięcia w EQA i SUV EQS wyłączyły się automatycznie podczas kolizji. Jak przekonuje producent test zderzeniowy przeprowadzony w Centrum Technologicznym Bezpieczeństwa Pojazdów w Sindelfingen pokazuje prawdziwą filozofię bezpieczeństwa Mercedes-Benz.
Wypadek „bardzo powszechny”
Mercedes przeprowadzając tego typu symulacje chce, aby samochody, które wytrzymały testy zderzeniowe w określonych scenariuszach, poradziły sobie także w rzeczywistych wypadkach. Zainscenizowany scenariusz testowy obejmujący prędkość 56 km/h i zderzenie czołowe odpowiada rodzajowi wypadku bardzo powszechnego na drogach, na przykład podczas nieudanego manewru wyprzedzającego. Określając zaś prędkość wybraną do testu wzięto pod uwagę, że w realnym zdarzeniu, kierowcy próbowaliby zahamować przed zdarzeniem.
– Bezpieczeństwo jest częścią DNA Mercedes-Benz i jednym z naszych głównych zobowiązań wobec wszystkich użytkowników dróg. A dla nas ochrona ludzkiego życia nie jest kwestią systemu napędowego. Niedawny test zderzeniowy z udziałem dwóch w pełni elektrycznych pojazdów dowodzi, że wszystkie nasze pojazdy mają równie wysoki poziom bezpieczeństwa, bez względu na to, jaka technologia je napędza. Ciężko pracujemy, aby osiągnąć naszą wizję jazdy bez wypadkowej (…). Naszym celem do 2050 roku jest zero wypadków z udziałem pojazdu Mercedes-Benz – zaznaczył Markus Schefer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Dyrektor ds. Technologii
150 punktów pomiarowych
W teście EQA i SUV EQS przewoziły po dwa dorosłe manekiny. Analiza blisko 150 punktów pomiarowych na każdym z manekinów wskazała na niskie ryzyko poważnego uszkodzenia śmiertelnego. Wszystkie urządzenia bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne i napinacze pasów z ogranicznikami pasów, działał zgodnie z przeznaczeniem. Test zderzeniowy potwierdził w ten sposób wyniki, które inżynierowie wcześniej obliczyli w licznych symulacjach komputerowych. Testy pojazdów w realnym zdarzeniu zawsze służą również jako ostateczne porównanie z symulacjami. Ponadto test zderzeniowy wyraźnie pokazuje, że kompatybilność (tj. interakcja struktur odkształceń różnych pojazdów biorących udział w wypadku) jest częścią wymagań bezpieczeństwa dla samochodów Mercedes-Benz.
– Ten test zderzeniowy z udziałem dwóch pojazdów elektrycznych, które po raz pierwszy udostępniliśmy opinii publicznej, podkreśla nasze zaangażowanie w budowę najbezpieczniejszych pojazdów na świecie – zaznaczył prof. dr. Paul Dick, szef ds. bezpieczeństwa pojazdów w Mercedes-Benz AG.
Specjalna koncepcja bezpieczeństwa wysokiego napięcia
Mercedes-Benz opracował wielostopniową koncepcję ochrony wysokiego napięcia dla swoich pojazdów elektrycznych. System ma osiem kluczowych elementów, aby zapewnić bezpieczeństwo akumulatora i wszystkich komponentów o napięciu powyżej 60 woltów. Przykłady obejmują oddzielne okablowanie dodatnie i ujemne oraz samokontrolujący system wysokiego napięcia, który automatycznie wyłącza się w przypadku poważnej kolizji. W wielu przypadkach wysokie wewnętrzne standardy bezpieczeństwa firmy przekraczają wymogi prawne lub organizacje ochrony konsumentów.
Centrum Technologiczne Bezpieczeństwa Pojazdów
Mercedes od 2016 roku przeprowadza testy zderzeniowe w nowym Grupowym Centrum Technologicznym Bezpieczeństwa Pojazdów w Sindelfingen. Centrum testowe jest jednym z największych i najnowocześniejszych tego typu na świecie. Posiada trzy bardzo elastyczne pasy awaryjne prowadzące do dużego, wolnego od podparcia obszaru o powierzchni ponad 8000 metrów kwadratowych (90 m x 90 m). Jego pojemność jest również imponująca: w samym Sindelfingen Mercedes-Benz przeprowadza do 900 testów zderzeniowych i 1700 testów rocznie.