W marcu producent z Wielkopolski (hiszpańska Grupa CAF) i MZK Wejherowo podpisali umowę na dostawę sześciu 12-metrowych autobusów wodorowych. Urbino z wodorowym ogniwem paliwowym wyjadą na ulice Wejherowa w 2025 i 2026 roku. Jest to pierwsza inwestycja MZK Wejherowo w autobusy wodorowe Solaris.
Napęd pojazdów oparty jest na ogniwach paliwowych, które zasilane będą wodorem przechowywanym w zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów, umieszczonych na dachu pojazdu. Ogniwo paliwowe przetwarza wodór w energię elektryczną, nie generując przy tym żadnych emisji.
Zaawansowane technologie
Urbino 12 hydrogen to pojazdy wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne, które zapewniają efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji. Dzięki zastosowaniu systemu eSConnect przewoźnik będzie mógł monitorować kluczowe parametry techniczne i operacyjne pojazdu, takie jak zużycie energii, stan baterii oraz diagnostykę układów autobusu. Pojazdy wyposażone zostaną również w klimatyzację, a także nowoczesny system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego oraz system GPS i rejestrator danych jazdy, najnowsze systemy bezpieczeństwa i ostrzeganiu o pieszych i rowerzystach, system czytania znaków drogowych, a także kontrolowania pasa ruchu.

Bez wibracji i emisji
Solaris Urbino 12 hydrogen to zeroemisyjny autobus miejski napędzany ogniwem wodorowym, który zadebiutował na rynku w 2019 roku. Pojazd oferuje zasięg ok. 350 kilometrów przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego. Autobus charakteryzuje się niskim poziomem hałasu oraz brakiem wibracji, zaś jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym jest woda. Tankowanie do pełna trwa tylko kilka minut, co zapewnia elastyczność operatorom transportu – podkreśla producent.