Inwestycyjny cel
– Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne – powiedział Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta Zamość.
– W Zamościu oddaliśmy do użytku 14 zeroemisyjnych, w pełni elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E wraz z dopasowanymi urządzeniami do ładowania. Fakt, że wszystkie autobusy Lion’s City E są produkowane w Polsce jest dla mnie niezwykle istotny. Produkcja Lion’s City E rozpoczęła się 3 lata temu w naszym zakładzie high-tech w Starachowicach – podkreślił Claus Wallenstein, Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Z dofinansowaniem
Inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.
– Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł. Dzięki tak wydatnej pomocy mogliśmy wykonać pierwszy krok w elektromobilność i już myślimy o kolejnych inwestycjach – powiedział Krzysztof Szmit, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu
Dwa modele
W ramach przetargu, MAN złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i 4 autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m. Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w bateriach o mocy 400 kWh. Z kolei elektryczne serce osiemnastometrowego przegubowca Lion’s City 18 E to dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu.