- Nowe funkcje sprzętowe i programowe otrzymują na początku 2026 roku modele elektryczne A6 e-tron i Q6 e-tron oraz A5, Q5, A6
- Producent z Ingolstadt poprawi m.in. dynamikę jazdy i wprowadzi nowe systemy asystujące kierowcy
- Model Q6 e-tron ma być dostępny z większą mocą, oferowaną w formie funkcji na żądanie
- Będzie też więcej fizycznych przycisków – zapowiada firma
- Zamówienia na elektryczne modele z kompleksową aktualizacją, będę przyjmowane od grudnia 2024 r.
Pięć linii modelowych Audi z aktualizacjami
– Wraz z nowym rokiem modelowym dalej udoskonalamy kluczowe linie modelowe i oferujemy naszym klientom cały szereg nowych funkcji. Te kompleksowe innowacje w imponujący sposób pokazują przyszłościową zdolność platformy PPE w modelach elektrycznych oraz platformy PPC w pojazdach spalinowych – powiedział Geoffrey Bouquot, dyrektor ds. technologii Audi.

Więcej dynamiki, więcej emocji
Oprócz modeli spalinowych Audi zwiększa także efektywność modeli elektrycznych opartych na platformie PPE oraz ulepsza system rekuperacji: pojazdy mogą teraz wyhamować aż do całkowitego zatrzymania bez przechodzenia na tradycyjne hamulce cierne (taki system działa np. w Tesli – przyp. red). Zapewnia to szczególnie płynne, komfortowe zatrzymywanie. Dodatkowa odzyskana energia kinetyczna jest wykorzystywana do rekuperacji, co poprawia efektywność i zasięg. Model Q6 e-tron będzie dostępny z większą mocą, oferowaną w formie funkcji na żądanie – czytamy w komunikacie Audi. Dziś auto dysponuje mocą 292 KM.
Asystenci zwiększą bezpieczeństwo
Na kilku rynkach dostępna będzie zaawansowana wersja systemu adaptacyjnego asystenta jazdy. System ten nie tylko utrzymuje pojazd w pasie ruchu tak długo, jak długo ręce kierowcy pozostają na kierownicy, lecz teraz wspiera także zmiany pasa ruchu inicjowane przez kierowcę na autostradzie. Tam, gdzie jest to możliwe, kierowca może zainicjować wspomaganą zmianę pasa poprzez włączenie kierunkowskazu; następnie pojazd samodzielnie kieruje się na wybrany pas.
Jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort w ruchu miejskim zapewnia, między innymi, rozpoznawanie znaków drogowych. Po aktywowaniu systemu pojazd autonomicznie dostosowuje swoją prędkość do obowiązujących znaków. Samochód rozpoznaje również znaki stop, znaki ostrzegające o nierównych nawierzchniach oraz zasady pierwszeństwa na podstawie informacji zapisanych w danych trasy i może dzięki temu automatycznie redukować prędkość, gdy jest to wymagane.
Parkowania na życzenie
Wraz ze zmianą roku modelowego Audi rozszerza także funkcje parkowania i manewrowania dostępne w opcjonalnym systemie asystent parkowania pro. Asystent cofania przejmuje sterowanie kierownicą na ostatnich 50 metrach podczas cofania, co ułatwia manewrowanie, zwłaszcza w wąskich uliczkach. Dodatkowy asystent manewrowania wspiera kierowcę w ciasnych sytuacjach parkingowych, aby zapobiec uszkodzeniom.

Szczególnie praktyczną funkcją jest funkcja powtarzania zapisanych manewrów parkowania – system może zapisać pięć różnych manewrów parkingowych, każdy o długości do 200 metrów, a następnie autonomicznie je odtworzyć.
Nowa funkcja parkowania w garażu za pomocą smartfona działa nawet bez konieczności wcześniejszego przejazdu obok miejsca parkingowego. Wymaga ona systemu asystent parkowania pro z funkcją zdalną, który jest częścią pakietu „Tech pro”.
Ulepszenia we wnętrzu
Audi zastąpiło część wcześniejszych dotykowych elementów sterujących fizycznymi przyciskami obsługującymi różne funkcje pojazdu.
Wszystkie modele będą wyposażone w nowy interfejs użytkownika, znany już z Audi Q3. Dzięki uproszczonym ikonom i przejrzystej strukturze obsługa stała się znacząco łatwiejsza. Klienci mogą wybierać między trzema trybami wirtualnego kokpitu Audi – klasycznym okrągłym zestawem wskaźników, widokiem nawigacji lub zintegrowanym wyświetlaczem systemów asystujących kierowcy.
Funkcje interfejsu Audi smartphone interface zostaną jeszcze mocniej zintegrowane z systemem infotainment w odświeżonych modelach. Użytkownicy będą mogli wyświetlać funkcje nawigacji, multimediów i telefonu ze smartfona nie tylko na ekranie dotykowym MMI, ale również w wirtualnym kokpicie Audi oraz na wyświetlaczu pasażera MMI.
Więcej inteligencji w podróży
Audi assistant również otrzymuje aktualizację w ramach zmiany roku modelowego. Samouczenie się asystenta głosowego zostaje rozszerzone o nowe funkcje wykorzystujące sztuczną inteligencję. Dzięki dostępowi do informacji zapisanych w dzienniku pokładowym Audi assistant może odpowiadać na szczegółowe pytania dotyczące pojazdu.
Dzięki integracji z ChatGPT obsługa pomiędzy różnymi funkcjami stanie się jeszcze bardziej intuicyjna. Możliwe będzie wyszukiwanie celów podróży i treści rozrywkowych przy użyciu ogólnych opisów – takich jak „włoska restauracja z widokiem na Ren”, zamiast podawania dokładnego adresu. Wyszukiwanie stanie się więc bardziej elastyczne i wygodne.

Kierowcy będą mogli również korzystać ze sterowania głosowego, aby obsługiwać różne systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny system jazdy czy kontrola dystansu. Ponadto system będzie rozpoznawał wzorce zachowań i automatycznie przyjmował je jako rutyny. Przykładami mogą być aktywacja adaptacyjnego asystenta jazdy na autostradzie albo podnoszenie pojazdu za pomocą funkcji lift, przydatnej np. podczas przejazdu przez tory kolejowe lub wysoki krawężnik.
Opcjonalna kamera pokładowa
Kolejną nowością w ofercie o której informuje Audi, będzie opcjonalna kamera pokładowa, zintegrowana bezpośrednio w podstawie lusterka wewnętrznego. Kamera nagrywa wideo w wysokiej rozdzielczości 4K i rejestruje wszystko, co dzieje się przed pojazdem. Dzięki technologii High Dynamic Range (HDR) oraz czułemu sensorowi zapewnia szczegółowe nagrania nawet w wymagających warunkach oświetleniowych.
Zdjęcia i nagrania wideo można rozpoczynać i zatrzymywać za pomocą dedykowanej aplikacji na centralnym wyświetlaczu. Szczególnie praktyczna jest funkcja event, która korzysta z ciągłego nagrywania w buforze pierścieniowym. Po aktywowaniu – automatycznie, w przypadku wypadku lub manualnie – zapisuje 30 sekund przed i po zdarzeniu – podkreśla firma w komunikacie.

W razie potrzeby automatyczne nagrania mogą być również wywoływane przez określone działania, takie jak włączenie świateł awaryjnych czy hamowanie awaryjne. Wszystkie dane i nagrania zapisywane są wyłącznie lokalnie na karcie SD – nic nie jest przesyłane poza pojazd.
Oprócz obrazów i nagrań rejestrowane są także dane nawigacyjne, prędkość oraz czas. Wszystkie zdjęcia i nagrania można będzie wyświetlać w dużym formacie bezpośrednio na centralnym wyświetlaczu.
Fot. Audi
