Home Pojazdy Osobowe Peugeot Peugeot: Wczoraj i dziś producenta z lwem w logo

Historia motoryzacji

Peugeot: Wczoraj i dziś producenta z lwem w logo

Historia motoryzacji

Peugeot: Wczoraj i dziś producenta z lwem w logo

Fot. Peugeot
Obecnie Peugeot oferuje elektryczne wersje większości swoich modeli spalinowych
Przeczytasz w 6 min
Przeczytasz w 6 min

Firma Peugeot istnieje od ponad 200 lat. W jej historii nie brakuje interesujących zwrotów, polskich akcentów i licznych, sportowych sukcesów. Gdzie francuska marka była i gdzie zamierza być, również w elektrycznym segmencie w którym jest obecna od… 1941 roku. Sprawdźmy.

200 lat wstecz

Rok 1810. Właśnie tak daleko musimy się cofnąć, by przyjrzeć się początkom firmy Peugeot. Przy opisywaniu dziejów różnych marek motoryzacyjnych rzadko zaglądamy w przeszłość aż tak daleko, w tym wypadku jednak jest to ważne. Co oczywiste, na początku XIX wieku nikt (może poza kilkoma marzycielami) nie myślał o „powozie bez konia”, jak nieco później nazywano samochody. Założony w Sochaux koło francuskiej Miluzy w starym młynie zakład początkowo był odlewnią i produkował piły. Jego założyciele, bracia Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeot, wkrótce później dodali do asortymentu wytwarzanych przez siebie produktów, także noże. W dalszych latach rozpoczęto wytwarzanie np. młynków do kawy i przyrządów rolniczych. W 1850 roku w logo firmy pojawił się lew. To zwierzę występuje w herbie Sochaux, a oprócz tego jego ostre kły miały kojarzyć się z niezwykle ostrymi i skutecznymi piłami.

Rowerowy początek

Peugeot do dziś firmuje młynki do kawy, nie zapomina więc o korzeniach swojej działalności. Pojazdy, które jeżdżą, zaczęły powstawać w Sochaux pod koniec XIX stulecia. Armand Peugeot, czyli wnuk Jean-Pierre’a, rozpoczął wtedy wytwarzanie rowerów.

Fot. Peugeot

Napędzane siłą mięśni jednoślady także do dzisiaj noszą dumnie napis „Peugeot” i są bardzo cenione przez miłośników kolarstwa. Na szczęście dla nas – i dla historii motoryzacji – rodzinnej firmie nie wystarczyły pojazdy bez silnika.

Armand Peugeot. Fot. Peugeot

Peugeot pod Wieżą Eiffela

Kolejny ważny krok dla firmy miał miejsce w 1899 roku. Właśnie wtedy w Paryżu odbyła się Wystawa Światowa, z okazji której wybudowano Wieżę Eiffela (wówczas bardzo kontrowersyjną i wzbudzającą wielkie emocje wśród mieszkańców stolicy Francji). Podczas tej imprezy Peugeot pokazał prototyp trzykołowego pojazdu z silnikiem parowym. Nie trafił do produkcji, nadał jednak jasny kierunek rozwojowi przedsiębiorstwa. Pierwszy „prawdziwy” automobil firmy to Type 3 z 1891 roku, wyposażony w 3,5-konny silnik Daimlera. Był pierwszym masowo produkowanym autem na świecie – powstało 64 sztuk. Co ciekawe, w 1896 r. jeden z egzemplarzy dostarczono do Warszawy na zamówienie Stanisława Grodzkiego, warszawskiego przemysłowca i pioniera automobilizmu w Polsce. Peugeot znalazł się więc wśród pierwszych samochodów jeżdżących po nadwiślańskich traktach. Grodzki pojechał zresztą swoim autem do Francji. Podróż (w towarzystwie mechanika i relacjonującego wszystko dziennikarza) zajęła mu 17 dni.

Fot. Peugeot

W 1896 r. oddzielono wytwarzanie rowerów i innych produktów firmy od działu samochodowego. W 1903 r. zbudowano pierwszy motocykl (jednoślady, np. skutery, Peugeot także wytwarza do dziś), a w 1912 r. marka poszerzyła działalność także o ciężarówki oraz rozbudowała swoje „włości”. Fabryka w Sochaux stała się największym zakładem przemysłowym we Francji. W tym samym roku logo z lwem – choć wyglądające nieco inaczej, niż dziś – stało się oficjalnym znaczkiem montowanym na samochodach francuskiej marki. Z marką współpracował m.in. Ettore Bugatti.

Fot. Peugeot

W 1915 r. zmarł Armand Peugeot, któremu zawdzięczamy motoryzacyjną część firmy. Jego dzieło było jednak kontynuowane. Podczas I wojny światowej marka zajęła się produkcją m.in. silników czołgowych.

Zarząd Ferdynanda Porsche

Po wojnie, Peugeot stopniowo rozwijał gamę, reklamując swoje produkty poprzez sukcesy sportowe. W 1925 r. fabrykę opuścił stutysięczny samochód marki. Peugeoty były popularne także w Polsce. Służyły zarówno w armii (w odmianach z opancerzeniem), jak i woziły pasażerów po Warszawie jako taksówki. Podczas II wojny światowej zakłady zostały przejęte przez Niemców, a zarząd nad nimi sprawował Ferdynand Porsche. W 1943 r. fabryka w Sochaux została zbombardowana.

Losy powojenne

Produkcja w odbudowanych zakładach ruszyła w 1946 r. Pierwszym nowym modelem po II wojnie światowej było 203 (1948 r.). Ten samochód produkowano do roku 1960. Peugeot opatentował nazewnictwo z zerem w środku, przez co np. FSO musiało zmienić oznaczenia modelu Warszawa. Również legendarne Porsche początkowo miało nazywać się 901, ale nazwę zmieniono po protestach prawników francuskiej marki.

W powojennych dziejach istotnym momentem jest premiera modelu 403 w roku 1959. Wyróżniał się obecnością w gamie silnika Diesla oraz wentylatora chłodnicy. Na początku lat 60. pokazano także 404 z wyjątkowo opływowym, zaprojektowanym przez Pininfarinę nadwoziem.

Fot. Peugeot

W 1965 r. na rynek trafił miejski Peugeot 204 z nowatorskim i ograniczającym koszty napędem przednim. W 1976 r. sfinalizowano trwające od lat rozmowy i Peugeot przejął od Michelina 90% akcji marki Citroen. Tak powstał koncern PSA. Peugeot sprawował także m.in. kontrolę nad europejską częścią marki Chrysler i miał prawa do nazwy Talbot. Wcześniej współpracował z Renault i z Volvo.

Sport i polityka

Inne ważne modele Peugeota to m.in. 205 (odnosiło liczne sukcesy sprzedażowe i sportowe, z wygranymi w sławnej Grupie B na czele), 405 (zdobyło tytuł Samochodu Roku 1988), czy bardzo popularny i ceniony do dziś 406 (często kupowany na przełomie wieków przez największą warszawską korporację taksówkarską). Największe modele marki – czyli 605 czy 607 – pełniły rolę limuzyn dla francuskich dygnitarzy.

Peugeot ma także długą historię sukcesów w sportach motorowych. Peugeot Sport pięciokrotnie wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata, marka ma na koncie także zwycięstwa w tak odległych od siebie zawodach, jak Rajd Dakar (siedmiokrotne zwycięstwo) czy wyścig 24-godzinny w Le Mans (trzy razy), a także Pikes Peak (trzy razy).

Peugeot dziś

Obecnie marka wchodzi w skład koncernu Stellantis, razem m.in. z Citroenem, Fiatem, Oplem, Chryslerem, Dodgem, DS-em czy Jeepem i Maserati. Modele marki mają w większości przypadków swoje odpowiedniki w Citroenie i innych (Opel, Fiat) markach koncernu.

Peugeot ma fabryki we Francji, Algierii, Argentynie, Brazylii, Portugalii, na Słowacji i w Hiszpanii, prowadzi także spółki joint venture m.in. w Malezji, Tunezji, Turcji, Pakistanie, Wietnamie czy w Nigerii, a także w Iranie, gdzie do dziś można kupić budowany na licencji samochód oparty na Peugeocie 405 i inne modele marki, choć z irańskimi znaczkami.

W Polsce Peugeot w 2024 roku sprzedał 9654 egzemplarze aut, co stawia tę markę na 17. miejscu w ogólnej klasyfikacji, przed Nissanem, Citroenem czy Suzuki, ale za Oplem, Mazdą czy Renault. Globalnie, firma w 2024 r. sprzedała 1 097 750 aut.

Elektryfikacja

Marka ma zaskakująco długą i bogatą historię pracy w dziedzinie elektromobilności. Pierwszy elektryczny Peugeot powstał w… 1941 roku. W czasie II wojny światowej benzyna była towarem deficytowym, szukano więc innych sposobów napędzania aut. Do 1944 roku powstało 377 sztuk. W latach 70. Peugeot współpracował z firmą Alstom (mogą ją kojarzyć np. pasażerowie warszawskiego metra) przy tworzeniu elektrycznych prototypów na bazie modelu 104. Później budowano także elektryczne odmiany modeli 205 i 106. Pojedyncze egzemplarze tego ostatniego auta można spotkać także w Polsce.

Peugeot prezentował także prototypy EV – takie jak Ion z roku 1994 (3,32 m długości, cztery miejsca, wbudowany system głośnomówiący do GSM i ekrany LCD z grami dla dzieci), Tulip (określony jako „pionier koncepcji carsharingu”) czy hybrydowy, „rekreacyjny” Touareg.

Fot. Peugeot

Współczesna era elektrycznych Peugeotów rozpoczęła się – podobnie jak w przypadku opisywanego Citroena – w 2010 roku od debiutu miejskiego modelu budowanego we współpracy z Mitsubishi. To model i.On.

Fot. Peugeot

Obecnie Peugeot oferuje elektryczne wersje większości swoich modeli spalinowych. W ofercie są modele e-208, e-2008, e-308, e-408, e-3008, e-5008, a także elektryczne auta użytkowe (e-Rifter, e-Partner, e-Boxer). Marka obsadza więc różne segmenty, od aut miejskich aż po siedmioosobowego SUV-a z akumulatorem 96,9 kWh.

Fot. Peugeot

Ostatnio marka poinformowała o nowych, bardziej atrakcyjnych warunkach gwarancji – obowiązuje przez 8 lat i 160 000 km i obejmuje także akumulator trakcyjny. W cenie do aut EV dodawany będzie Wallbox. W ramach pilotażowego programu „Satisfied or Engaged”, niezadowoleni klienci na auta elektryczne będą mogli… wymienić je na hybrydy. W 2024 roku Peugeot sprzedał na całym świecie 1,1 mln modeli na prąd. To dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Fot. Peugeot

Największy wzrost zanotowano wśród klientów indywidualnych. Marka zerka więc w elektryczną przyszłość z optymizmem, ale niedawno podała, że jej nowe modele – wcześniej planowane tylko jako EV – będą oferowane także w odmianach hybrydowych.

Fot. Peugeot

PM

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator