PESA ze wsparciem
Polska staje się pionierem w dziedzinie nowoczesnych technologii kolejowych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisał w Jeleniej Górze umowę z spółką Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., która otwiera drogę do pierwszej w Europie seryjnej produkcji lokomotyw napędzanych wodorem (zasilanych ogniwami paliwowymi – przyp. red.). Wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy wyniesie ponad 53 miliony złotych, a całkowity koszt inwestycji przekroczy 163 miliony.
Podpisanie dokumentów odbyło się w symbolicznych okolicznościach – podczas przejazdu prototypową lokomotywą wodorową na trasie Jelenia Góra – Karpacz, w obecności minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski. Ze strony NFOŚiGW podpis złożyła prezes Dorota Zawadzka-Stępniak, a ze strony bydgoskiej spółki prezes zarządu Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Robert Tafiłowski.
– Podpisana umowa to ważny krok w kierunku rozwoju technologii wodorowych w Polsce. Wspierając projekt spółki PESA, inwestujemy nie tylko w innowacyjne rozwiązania transportowe, ale także w poprawę jakości powietrza i ograniczenie emisji CO₂. Lokomotywy wodorowe, które będą produkowane seryjnie w naszym kraju, staną się wizytówką polskiej myśli technicznej i realnym wkładem w zieloną transformację. Jako Fundusz jesteśmy dumni, że możemy współfinansować przedsięwzięcia, które łączą nowoczesność, bezpieczeństwo i troskę o środowisko – podkreśliła Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu NFOŚiGW.
Nowoczesna hala montażowa
Projekt opiera się na wynikach prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w latach 2019–2023, które doprowadziły do powstania pierwszego w Polsce prototypu lokomotywy manewrowej z napędem wodorowym. Teraz spółka PESA zwiększy moce produkcyjne i rozpocznie seryjną produkcję. Do czerwca 2026 roku w Bydgoszczy powstanie nowoczesna hala montażowa i hala magazynowa typu cross-dock o łącznej powierzchni ponad 15 tysięcy metrów kwadratowych. Wdrożone zostaną także zaawansowane systemy zarządzania łańcuchem dostaw.

– Dzięki wsparciu naszych inwestycji przez NFOŚiGW możemy szybciej i lepiej przygotować firmę do realizacji zamówień na wodorowe lokomotywy manewrowe. Zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych obserwujemy coraz większe zainteresowanie operatorów kolejowych i firm bezemisyjnymi pojazdami. Nasza wodorowa lokomotywa, której zaletą jest redukcja emisji CO₂ i hałasu, doskonale wpisuje się w potrzeby portów, terminali przeładunkowych i przewoźników, którzy chcą świadczyć przyjazne środowisku przewozy kolejowe – zaznaczył Robert Tafiłowski, wiceprezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Tysiące ton wodoru
W ramach inwestycji powstanie 24 nowych miejsc pracy. Spółka planuje w najbliższych latach wyprodukowanie i sprzedaż 25 lokomotyw wodorowych, co przyczyni się do redukcji emisji CO₂ o ponad 7 600 ton. Będą to pierwsze w Europie seryjnie produkowane manewrowe lokomotywy wodorowe, wyposażone dodatkowo w system autonomicznego wykrywania przeszkód na torze.
PESA Bydgoszcz to największy polski producent pojazdów szynowych, działający nie tylko w Polsce, ale również w wielu krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka, której większościowym akcjonariuszem jest Grupa Polski Fundusz Rozwoju, dzięki nowej inwestycji umocni swoją pozycję lidera innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań w transporcie kolejowym.
OW

