Posłowie w PE zatwierdzili nowe przepisy dotyczące większej liczby stacji paliw alternatywnych dla samochodów osobowych i ciężarowych, prostego i łatwego ładowania oraz czystszych paliw morskich. Nowe przepisy są częścią pakietu „Fit for 55 in 2030”, unijnego planu redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. i mają na celu dekarbonizację transportu.
Łatwiejsze w użyciu stacje ładowania
Posłom udało się wynegocjować, że do 2026 r. stacje ładowania samochodów o mocy co najmniej 400 kW będą musiały być rozmieszczone co najmniej co 60 km wzdłuż głównych tras sieci TEN-T, a moc wyjściowa sieci wzrośnie do 600 kW do 2028 r. Dla samochodów ciężarowych i autobusów, stacje ładowania muszą być zapewnione co 120 km. Stacje te powinny zostać zainstalowane na połowie głównych dróg UE do 2028 r. i mieć moc wyjściową od 1400 kW do 2800 kW w zależności od drogi. Kraje UE muszą zapewnić, że stacje tankowania wodoru wzdłuż bazowej sieci TEN-T będą rozmieszczone co najmniej co 200 km do 2031 r.
Użytkownicy pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi będą musieli mieć możliwość łatwego płacenia w punktach ładowania (kartami płatniczymi lub urządzeniami zbliżeniowymi i bez konieczności posiadania abonamentu), a cena tych „paliw” będzie musiała być wyświetlana w przeliczeniu na kWh, kg lub na minutę/sesję. Posłowie zapowiedzieli też, że Komisja stworzy do 2027 r. unijną „bazę danych” dotyczącą paliw alternatywnych, aby zapewnić konsumentom informacje na temat dostępności, czasu oczekiwania lub cen na różnych stacjach.
– Stosowanie bardziej zrównoważonych, odnawialnych i wydajnych rozwiązań energetycznych w sektorze transportu pomoże ograniczyć emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie powietrza, poprawić jakość życia obywateli i stworzyć nowe, wysokiej jakości miejsca pracy. Nowe zasady pomogą również w rozbudowie infrastruktury do ładowania i sprawią, że korzystanie z niej będzie równie łatwe jak w przypadku tradycyjnych stacji benzynowych – powiedział sprawozdawca Parlamentu ds. infrastruktury paliw alternatywnych Petar Vitanov (S&D, BG).
Bardziej ekologiczne paliwa morskie
Posłowie przyjęli również nowe przepisy dotyczące czystszych paliw morskich. Podczas negocjacji z Radą zapewnili, że statki będą musiały stopniowo ograniczać emisje gazów cieplarnianych (GHG) poprzez zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych w zużywanej przez nie energii (poniżej poziomu z 2020 r.) o 2% od 2025 r. do 80% od 2050 r. Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu brutto powyżej 5000, które zasadniczo odpowiadają za 90 % emisji CO2, oraz do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub między nimi, a także do 50 % energii zużywanej podczas rejsów, w których port wyjścia lub przylotu znajduje się poza UE lub w najbardziej oddalonych regionach UE.
– Nowe przepisy wyznaczają zdecydowanie najbardziej ambitną na świecie drogę do dekarbonizacji transportu morskiego. Jego celem jest 90 procent emisji CO2 z morza, jednocześnie chroniąc najmniejszych armatorów i porty przed kosztami i obciążeniami administracyjnymi. Czynią one Europę liderem w tworzeniu popytu na zrównoważone paliwa i wspieraniu innowacji – zaznaczył z kolei sprawozdawca Parlamentu ds. zrównoważonych paliw morskich Jörgen Warborn (EPP, SE).
Następne kroki
Nowe zasady dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych zostały przyjęte 514 głosami za, przy 52 głosach przeciw i 74 wstrzymujących się, natomiast nowe przepisy dotyczące zrównoważonych paliw morskich zostały poparte 555 głosami za, przy 48 głosach przeciw i 25 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę obu przepisów przepisy dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych będą obowiązywać od sześciu miesięcy po ich wejściu w życie, a przepisy dotyczące zrównoważonych paliw morskich będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.