Kto wjedzie?
W strefie będą mogły poruszać się jedynie pojazdy uprzywilejowane, takie jak służby ratunkowe, autobusy, taksówki, a także osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby zamieszkujące lub pracujące w wyznaczonej strefie. Dodatkowo, osoby posiadające konkretne powody podróży, np. wizytę lekarską, zakupy czy wyjście do teatru, również będą mogły wjechać do ZTL. Zmiany te mają przyczynić się do poprawy jakości powietrza, która aktualnie w Paryżu osiąga poziom umiarkowanego zanieczyszczenia (10,5 μg/m³ drobnych cząsteczek PM2.5), podczas gdy Światowa Organizacja Zdrowia zaleca poziom poniżej 5 μg/m³.
Reakcje mieszkańców
Wprowadzenie strefy nie spotkało się jednak z powszechną uwagą wśród Paryżan – donosi euronews.com. Wiele osób nie zauważyło tej zmiany lub nie widzi w niej problemu, szczególnie że w tej części miasta od dawna dostępne są liczne opcje transportu publicznego. Jak podkreślił David Belliard, zastępca mera ds. transportu, metro obsługuje tę część miasta już od 120 lat, co jego zdaniem powinno zachęcić mieszkańców do wypróbowania tej alternatywnej i ekologicznej mobilności.
Kary dla kierowców
W pierwszych tygodniach wdrażania nowego systemu nie będą stosowane kary, aby dać czas mieszkańcom na zapoznanie się z nowymi zasadami. W przyszłości jednak kierowcy bez odpowiednich zezwoleń będą musieli liczyć się z mandatami sięgającymi nawet 135 euro. Planowane jest również wprowadzenie systemu kamer monitorujących wjazdy i wyjazdy z ZTL w celu skuteczniejszego egzekwowania przepisów.
Strefy Czystego Transportu w Europie i Polsce
Paryż dołączył tym samym do grona innych europejskich miast, które już wcześniej wprowadziły strefy ograniczające ruch pojazdów. Wraz z nimi, sukcesywnie wdrażane są także strefy niskiej emisji (z ang. Low Emission Zone – LEZ). Istnieją one m.in. w Niemczech (Umweltzone), we Włoszech (Zona Traffico Limitato) i w Londynie (Ultra Low Emission Zone). W samej Europie funkcjonuje już ponad 320 takich stref, z czego aż połowa we Włoszech.
W Polsce pierwsza strefa czystego transportu powstała w tym roku w Warszawie (1 lipca 2024). Warto jednak podkreślić, że zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności, miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których poziom dwutlenku azotu (NO₂) przekracza dopuszczalne normy, będą miały obowiązek wprowadzenia taki stref. Jak dotąd, średnioroczne przekroczenia NO₂ odnotowano w czterech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach.
OW