Barometr Nowej Mobilności 2026 Powered by OTOMOTO

Parametry użytkowe i ceny największymi barierami zakupowymi BEV

Innowacje i ekosystem usług zaczynają zyskiwać na znaczeniu jako czynnik przyciągający klientów do elektryków - podkreśla Albert Kania, COO F5A New Mobility Research and Consulting

Z najnowszej edycji Barometru Nowej Mobilności powered by OTOMOTO przygotowanego przez F5A New Mobility Research and Consulting dla Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności wynika, że choć koszty zakupu stanowią nadal jedną z ważniejszych barier wyboru samochodu elektrycznego BEV, to największymi są parametry użytkowe. Z kolei cena i moc – to najważniejsze kryteria, którymi najczęściej kierują się użytkownicy elektryków przy wyborze stacji ładowania.  

  • Zasięg na jednym ładowaniu oraz wysokie koszty zakupu stanowią nadal największą barierę przed zakupem samochodu elektrycznego
  • Liczba pierwszych rejestracji nowych BEV od stycznia do listopada w Polsce zwiększyła się o 140%.
  • W ciągu ostatnich 5 lat liczba punktów ładowania wzrosła o 625%
  • Cena, dostęp i moc ładowania – to kryteria którymi kierują się najczęściej kierowcy aut elektrycznych
  • W segmencie bateryjnych aut używanych widać stabilny trend wzrostowy
  • Pełna wersja raportu będzie dostępna od 22 stycznia 2026 roku- zapowiadają animatorzy opracowania  

Parametry użytkowe i ceny barierami

Aż 33,6% respondentów wskazało zasięg jako główną barierę zakupową. Równie ważnymi okazały się czas ładowania (31,8%) i brak możliwości ładowania w domu (27,3%). Obawy o pożar, żywotność baterii i koszty energii pojawiają się równie często jak bariery techniczne – BEV „przegrywa” często z percepcją, nie z technologią. Jedynie 16,1% badanych zadeklarowało niepewność wartości pojazdu przy dalszej odsprzedaży.

Stawiamy na technologie  

Barometr Nowej Mobilności wskazuje na przesunięcie konkurencji z obszaru ceny na innowację: aż 43,4% kupujących nowe auta jest gotowych wybrać nieznaną markę, jeśli oferuje lepsze rozwiązania technologiczne.

Zmienia się postrzeganie pojazdu wyłącznie jako środka do przemieszczania się z punktu A do B: co trzeci nabywca nowego samochodu traktuje pojazd przyszłości jako urządzenie technologiczne. 68,3% oczekuje aktualizacji oprogramowania OTA jako ważnej funkcji. To sygnał, że innowacje (OTA, szybkie ładowanie, systemy autonomiczne, cyfrowy ekosystem) stają się decydującym motywatorem zakupowym.

Najnowsza edycja Barometru Nowej Mobilności potwierdza, że transformacja polskiego rynku motoryzacji ku zeroemisyjnym napędom przebiega dziś przede wszystkim przez użyteczność i technologie – konsumenci chcą pewności, że samochód elektryczny rozwiąże ich codzienne potrzeby.

Nasze badanie pokazuje, że choć cena wciąż pozostaje kluczowa i nadal będzie odgrywać ważną rolę, to coraz wyraźniej widać pierwsze sygnały, że innowacje i ekosystem usług zaczynają zyskiwać na znaczeniu jako czynnik przyciągający klientów. Obawy społeczne dotyczące ładowania są niemal niezmienne od kilku edycji badania, mimo że w ciągu ostatnich 5 lat liczba punktów ładowania wzrosła o 625% i obecnie liczy ponad 11,3 tys. punktów – powiedział Albert Kania, COO F5A New Mobility Research and Consulting.

2025 – przełom w sprzedaży

Różnica między „może kiedyś kupię elektryka” a „kupiłem” w tym roku się zmniejszyła, co wskazuje na wejście rynku w fazę realnego rozwoju. W 2025 r. zainteresowanie zakupem pojazdu elektrycznego wzrosło o 3 punkty procentowe (z 24 do 27%), natomiast liczba pierwszych rejestracji nowych BEV od stycznia do listopada w Polsce zwiększyła się znacząco – aż o 140%.

Kluczową rolę odegrał program dopłat „NaszEauto”, którego efekty będą jeszcze widoczne na początku 2026 r. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) do końca tego roku zostanie zarejestrowanych ponad 40 tys. nowych osobowych samochodów elektrycznych.

Rok 2025 jest punktem zwrotnym: coraz więcej deklaracji kierowców zamienia się w rejestracje, czego najlepszym potwierdzeniem jest listopad 2025, kiedy osiągnięto historyczny, ponad 10-procentowy udział pojazdów elektrycznych w pierwszych rejestracjach nowych samochodów w Polsce. To dobry znak dla rynku. Jednak, aby transformacja była trwała, należy skupić się na eliminowaniu barier funkcjonalnych. Rozbudowana i ogólnodostępna infrastruktura ładowania oraz ułatwienie proceduralne budowania garażowego (domowego) punktu ładowania pozostają priorytetami polityki i inwestycji – dodał Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Potrzebna edukacja

Rynek używanych samochodów elektrycznych nie odnotował w 2025 r. tak spektakularnego wzrostu jak rynek aut nowych. Używane elektryki są postrzegane jako zbyt drogie na rynku wtórnym (45% wskazań vs 33% w odniesieniu do nowych). Kupujący używane samochody elektryczne częściej niż klienci nowych EV obawiają się zasięgu, braku możliwości ładowania w domu, mają też mniejszą wiedzę o technologii i większe obawy przed pożarem (32% vs 26%). To wskazuje na potrzebę edukacji i lepszego dopasowania oferty dla segmentu używanego.

Rynek pojazdów elektrycznych został zdominowany przez nowe samochody, ale w ostatnich latach wyraźnie widać stabilny trend wzrostowy w segmencie aut używanych. To szerokie pole do działań edukacyjnych, niosących rzetelną wiedzę na temat elektryków. W połączeniu z rosnącym importem i zwiększaniem dostępności używanych EV pozwoli to na oswojenie naturalnej obawy klientów przed nieznanym. Zestawienie danych OTOMOTO oraz danych rynkowych z wynikami Barometru pokazuje, że wraz z dojrzewaniem oferty i większą przejrzystością rynku wtórnego bariery będą stopniowo maleć, a segment używanych EV będzie coraz silniej wspierać rozwój całej elektromobilności w Polsce – powiedziała Agnieszka Czajka, Vice President Motors Professionals Europe, OLX Group/OTOMOTO.

Cena i moc ładowania głównymi kryteriami

Wybierając lokalizację ładowania pojazdu, kierowcy BEV równoważą wiele konkurujących potrzeb jednocześnie. Według 58% respondentów, podstawowym kryterium jest cena za kilowatogodzinę (kWh). Równie ważna jest moc ładowania (51%) i bliskość względem wybranej trasy (51%). Największe obawy kierowców dotyczą: długiego czasu ładowania (61%), niedostatecznej liczby punktów ładowania (51%) oraz trudności w znalezieniu stacji (47%). Udogodnienia (toaleta, miejsce do odpoczynku, monitoring) mają znaczenie przy wyborze między porównywalnymi lokalizacjami.

Wyniki badania jasno pokazują, że kierowcy pojazdów elektrycznych podejmują decyzje o wyborze miejsca ładowania, kierując się przede wszystkim praktycznymi potrzebami: wysoką mocą ładowania oraz wygodnym dostępem do stacji na trasie i ceną. Jednocześnie wciąż obecne są obawy związane z czasem ładowania i dostępnością infrastruktury. To dla nas bardzo cenna wskazówka – potwierdzenie, że rozwój sieci powinien iść w stronę rozwiązań ultraszybkich, niezawodnych i intuicyjnych dla użytkowników. Dlatego konsekwentnie inwestujemy w nowy standard ładowania. Zakończenie projektu Expand-E i uruchomienie 35 hubów ultraszybkich oraz 253 nowych punktów DC o mocach do 400 kW, a także kolejnych 26 szybkich punktów w nowych lokalizacjach, to milowy krok w podnoszeniu komfortu podróży elektrykami w Polsce. Naszym celem jest zapewnienie kierowcom nie tylko najwyższych parametrów technicznych, lecz także pełnej wygody – od łatwego dojazdu, przez przejrzystą ofertę, po udogodnienia, które realnie wpływają na jakość postoju – mówi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay.

Ponad 1,3 mln danych

Barometr Nowej Mobilności, realizowany od 2017 roku, stanowi kompleksowy obraz opinii społecznej na temat preferencji zakupowych pojazdów elektrycznych. Na przestrzeni dziewięciu edycji zebranych zostało łącznie 10 518 ankiet, 1,34 mln danych i zadano ponad 1000 pytań. Partnerami tegorocznej edycji Barometru są: OTOMOTO (Partner Tytularny), GreenWay (Partner Tematyczny), SW Research (Partner Badania) i F5A New Mobility Research and Consulting (Partner Merytoryczny). Pełna wersja raportu będzie dostępna na stronie PSNM (psnm.org) od 22 stycznia 2026 r.

Opr. PM

REKLAMA