Prawie wiek współpracy
94 lata – od tak dawna Mercedes dostarcza samochody do Watykanu. Pierwszym pojazdem, który trafił do Stolicy Apostolskiej był Nurburg 460 Pullman Saloon. W 1930 r. został przekazany papieżowi Piusowi XI. W latach sześćdziesiątych Jan XXIII otrzymał 300 Landaulet z automatyczną skrzynią biegów i wydłużonym rozstawem osi. Jego następca, Paweł VI, używał początkowo 600 Pullman Landaulet, a później 300 SEL – również Landaulet. W latach osiemdziesiątych XX wieku Jan Paweł II używał podczas ceremonii na Placu św. Piotra pierwszego pojazdu oficjalnie nazwanego ,,Papamobile’’, czyli zmodyfikowanego modelu 460 serii G. Od 2002 roku używał 463 serii G 500, z którego korzystali również jego następcy Benedykt XVI i Franciszek. Niekiedy używano również specjalnie zaprojektowanych samochodów na bazie Mercedesa-Benz Klasy M i GLE.
Nowy, bezemisyjny etap
Czas na zieloną zmianę… również w kwestii pojazdów malowanych od lat na charakterystyczną, perłową biel. Papież Franciszek odebrał właśnie w Watykanie pierwszy pojazd elektryczny. „Prezes Mercedes-Benz Ola Källenius i zaangażowani w projekt członkowie zespołu osobiście przekazali dziś papieżowi Franciszkowi w Watykanie ręcznie wykonany, unikatowy pojazd oparty na nowej elektrycznej Klasie G” – podaje marka.
Nowy papamobile będzie używany podczas Jubileuszu w 2025 roku – czyli wydarzenia, które odbywa się raz na 25 lat i na których spodziewane są miliony pielgrzymów w Rzymie. „Pojazd spełnia wysokie wymagania i został opracowany w ścisłej współpracy z Watykanem specjalnie na użytek papieża. Jego elektryczny układ napędowy, który został dostosowany do szczególnie niskich prędkości wymaganych podczas wystąpień publicznych, przyczynia się do realizacji encykliki “Laudato Si”. Papież Franciszek opisuje w nim potrzebę zrównoważonego rozwoju” – podaje Mercedes w komunikacie prasowym.
Spotkanie w Watykanie
W spotkaniu przed Bazyliką św. Piotra wzięli udział: prezes Ola Källenius, Britta Seeger, członkini zarządu ds. sprzedaży i marketingu, oraz Marc Langenbrinck, dyrektor generalny Mercedes-Benz Italia. Mercedes podaje jednak, że Ojciec Święty spotkał się także z tymi, którzy opracowali i zbudowali jego nowy pojazd. W związku z tym pracownicy z działu projektowania, badań i rozwoju, produkcji oraz sprzedaży i marketingu również zostali zaproszeni na to wydarzenie i mogli przekazać „swój” pojazd w imieniu wielu innych zaangażowanych osób. Po przekazaniu odbyła się prywatna audiencja u papieża.
Jak powstało auto? Zespół specjalistów z Grazu, Sindelfingen i Rzymu pracował razem przez około rok. Projekt był zarządzany przez zespół w Rzymie, podczas gdy elektryczny układ napędowy został dostosowany przez zespół w Grazu. Eksperci z Sindelfingen wyprodukowali nadwozie, wyposażenie wnętrza i wyposażenie na zamówienie przy użyciu tradycyjnego rzemiosła. Elektryczny papamobile jest oparty na G580 z technologią EQ.
Powolna jazda na czterech silnikach
Konstruktorzy skupili się na tym, by dostosować możliwości układu z czterema niezależnymi silnikami (po jednym przy kole) do powolnej jazdy w czasie wystąpień Papieża. Z tyłu kanapa została zastąpiona centralnie umieszczonym pojedynczym siedzeniem o regulowanej wysokości. To odchylane siedzenie główne umożliwia elastyczne poruszanie się i zwracanie się do publiczności pod różnymi kątami. Za pojedynczym siedzeniem po lewej i prawej stronie zostały zintegrowane dwa pojedyncze siedzenia dla dodatkowych pasażerów.
Dach został usunięty przy słupku B, a sam słupek B został przeniesiony w ścianę boczną. Efektem jest typowy dla aut tego typu profil boczny. Na wypadek złej pogody przewidziano oddzielny hardtop. Lewe tylne drzwi zostały zdemontowane, przerobione i bezszwowo zespawane z karoserią. Po prawej stronie zawiasy tylnych drzwi zostały przesunięte na przeciwną stronę.
Wezwanie do elektromobilności
– Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji. Mercedes-Benz oznacza nie tylko wyjątkowość i indywidualność, ale także konsekwentne tworzenie warunków dla neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla floty nowych samochodów w 2039 roku – skomentował Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.
MA