EuroNCAP, to prestiżowa organizacja od dekad kontrolująca bezpieczeństwo samochodów oferowanych na europejskim rynku. Podczas testów sprawdzana jest nie tylko ochrona kierowcy i pasażerów (również tych najmłodszych) przy zderzeniach (czołowych i bocznych), ale także bada się potencjalne obrażenia pieszych oraz działanie systemów zapobiegających kolizjom.
Organizacja bada większość aut, jakie debiutują w danym roku. Właśnie przeprowadziła ostatnią w 2024 r. turę sprawdzianów. Jak wypadły auta elektryczne?
Znaczący udział elektryków
W ramach całej grudniowej tury sprawdzono łącznie 14 aut, więc udział elektryków (8 modeli), był znaczący. Do aut EV zaliczyliśmy także Mini Countrymana, który występuje zarówno w wersji spalinowej, jak i elektrycznej.
Zacznijmy od chińskiego pickupa o nietypowej stylistyce. Mowa o modelu Maxus eTerron 9. Jak wypadł? Bardzo dobrze. „Pickupy od dawna cieszą się złą reputacją pod względem bezpieczeństwa ze względu na ich dużą wagę i wysokie nadwozie. W tym miesiącu Euro NCAP przetestowało pierwszy elektryczny pickup na rynku europejskim: eTERRON 9 wyprodukowany przez chińską firmę Maxus. Kluczowe znaczenie dla pojazdu tej masy ma to, jak zachowuje się w stosunku do innych użytkowników dróg. Ocena “kompatybilności” Euro NCAP ujawniła, że eTERRON 9 był znacznie mniej agresywny niż można się spodziewać pod względem wielkości i wagi. Pojazd również dobrze sprawdził się w testach ochrony pieszych. Podsumowując, eTERRON 9 osiąga bardzo godne pochwały pięć gwiazdek” – napisali przedstawiciele organizacji.
Wynik Renault 5 E-Tech trochę rozczarował
Zarówno ten model, jak i jego sportowa odmiana, czyli Alpine A290, otrzymały „tylko” cztery gwiazdki. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono na 80%, dzieci na tyle samo, pieszych na 76%, a aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa zasłużyły na 68%.
Mini Countryman otrzymał pięć gwiazdek (83% za bezpieczeństwo dorosłych, 87% za dzieci, 81% za pieszych, 79% za systemy). Tyle samo gwiazdek zdobyło także Porsche Macan Electric (90% za bezpieczeństwo dorosłych, 90% za dzieci, 83% za pieszych, 78% za systemy).
„Pięciogwiazdkowcami” są także inne niż Maxus produkty chińskie: Leapmotor C10 (89% za bezpieczeństwo dorosłych, 85% za dzieci, 77% za pieszych, 76% za systemy) oraz Deepal S07 (aż 95% za bezpieczeństwo dorosłych, 87% za dzieci, 74% za pieszych, 77% za systemy). Kolejnym z modeli, który uzyskał maksymalną gwiazdkową notę, jest Volvo EX30. Ten model oceniono na 88% w kwestii ochrony dorosłych pasażerów, 85% w kwestii ochrony dzieci, 79% przy zderzeniu z pieszym, a systemy oceniono na 80%.
Postęp we wszystkich klasach
– Gdy zamykamy rok 2024 z tym ostatnim zestawem ocen bezpieczeństwa, ich wyniki podkreślają znaczny postęp we wszystkich klasach pojazdów, nawet jeśli przemysł stoi przed poważnymi wyzwaniami. Pomimo tych nacisków, wielu producentów pozostaje niezłomnych w swoim zaangażowaniu w poprawę bezpieczeństwa drogowego, integrację zaawansowanych technologii i priorytetowe traktowanie ochrony wszystkich użytkowników dróg. Euro NCAP nadal wspiera i kieruje tymi wysiłkami i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak branża poradzi sobie z wyzwaniami 2025 roku, napędzając innowacje i podnosząc standardy bezpieczeństwa na całym świecie – podsumował Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.
MA