Orlen planuje budowę kolejnych 17 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru dla autobusów transportu publicznego, samochodów ciężarowych i osobowych. Całodobowe placówki mają być zlokalizowane w całej Polsce. Koncern opublikował zapytanie, dotyczące realizacji projektu. Odpowiedzi można składać do 27 lutego.
„Postępowanie nie stanowi zaproszenia do składania ofert, a udzielone odpowiedzi będą miały charakter informacyjny. (…) Dotyczy ono analizy rynku w zakresie możliwości wykonawczych i doświadczenia realizacyjnego w zakresie budowy ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru” – wyjaśnił Orlen w opublikowanej dokumentacji.
Zaznaczono przy okazji, że „pozyskane dane zostaną wykorzystane do zbadania potencjału dostawców na rynku przedmiotowych usług”.
Inwestycja ma dotyczyć ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru przeznaczonych do zasilania transportu publicznego i samochodów ciężarowych i osobowych – pojazdy HDV i LDV. Stacje mają być otwarte całodobowo przez siedem dni w tygodniu. W ogłoszeniu Orlen podał, że planowane jest 17 lokalizacji: Gdańsk – Port północny, Rzeszów, Częstochowa, Gliwice, Kraków, Lublin, Łąka, Poznań oraz Przeźmierowo, Szczecin i Wrocław (dwie placówki), a także Gdynia, Koszwały, Zielona Góra, Łódź i Płock.
Koncern zapowiedział już w ubiegłym roku, że po Poznaniu, następna taka placówka w jego sieci powstanie w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie oraz we Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Stacje mają zostać oddane do użytku do połowy 2025 r.
W ramach Grupy Orlen do 2030 r. nakłady na realizację projektów wodorowych mają wynieść 7,4 mld zł. W efekcie ma powstać ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji.
RW