Wodór do nowej, całodobowej stacji tankowania wodoru, zlokalizowanej ul. Murckowskiej 22, przy trasie wyjazdowej z miasta w kierunku autostrady A4, pochodzi z otwartego w tym roku HUBu wodorowego Orlen we Włocławku, który również został dofinansowany ze środków CEF Blending Facility lub alternatywnie z HUBu w Trzebini. Stacja jest wyposażona w dwa dystrybutory z czego jeden podaje paliwo o ciśnieniu ciśnieniu 350 bar – tankowanie autobusów i tirów oraz drugi o ciśnieniu 700 bar – przeznaczony do tankowania samochodów osobowych.
Druga stacja Orlenu to dopiero początek
Katowicka stacja jest drugą na mapie Polski. W czerwcu 2024 roku Orlen otworzył w Poznaniu swoją pierwszą ogólnodostępną stację wodorową. Obiekt, oprócz pojazdów osobowych, codziennie zasila flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Z kolei rok wcześniej, koncern uruchomił pilotażową stację wodorową na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka w Krakowie, gdzie także tankowane są autobusy komunikacji miejskiej.
Jest to dopiero początek ponieważ na rok 2025, Orlen zakłada oddanie do użytku kolejne stacje wodorowe. Mają być zlokalizowane w Wałbrzychu, Włocławku, Gdyni, Płocku i Pile. Kolejne obiekty z kolei powstaną w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w przyszłych latach. Należy podkreślić, że wszystkie te stacje powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN w kwietniu tego roku otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln EUR.
100 stacji w perspektywie 2030 roku
W efekcie działań Grupy do 2030 roku ma powstać ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Kluczowe jest jednak dostareczenie do nich odpowiedniej ilości wodoru, który ma być dostarczany dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.
Chopin jednym z ważniejszych projektów
Z kolei w sierpniu tego roku, realizowany przez Orlen i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Środki w wysokości blisko 9 mln EUR zostaną przeznaczone między innymi na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej. Informowaliśmy już o projekcie Orlenu na lotnisku w Stolicy. Zgodnie z zapowiedziami ma on powstać na warszawskim Lotnisku Chopina. „Naszym celem jest budowa całego rynku odbiorców wodoru. W tym kontekście istotną lokalizacją jest Warszawa i Lotnisko Chopina” – podkreślił Grzegorz Jóźwiak, dyrektor departamentu paliw alternatywnych w Orlenie. Koncern podkreśla, że największy polski port lotniczy znajduje się w sercu tzw. Mazowieckiej Doliny Wodorowej, czyli „jednej z pięciu stref, w której biznes, instytucje naukowe i administracja publiczna szczególnie mocno koncentrują się na rozwijaniu i wdrażaniu technologii wodorowych”.
Kiedy można spodziewać się nowego punktu? Otwarcie zaplanowano „do 2026 roku”. Warto jednak zauważyć, że stacja nie będzie ogólnodostępna. Zostanie przeznaczona dla „pojazdów technicznych oraz autobusów, obsługujących miliony pasażerów tego portu rocznie” – jak podaje Orlen. Można się zapewne spodziewać, że Lotnisko Chopina będzie wymieniać stopniowo niektóre pojazdy we flocie na wodorowe.
Nie zapominamy o ładowarkach
Wodór to nie jedyny kierunek rozwoju Grupy. W planach na przyszłe lata zawarto jest również rozwój infrastruktury ładowania. Dyrektor biura rozwoju produktów i technologii elektromobilności w Orlenie Hubert Zdrojewski poinformował, że firma planuje powiększyć sieć ładowania samochodów elektrycznych Orlen Charge o kilkadziesiąt hubów ładowania w 2025 r. Każdy z nich będzie dysponował co najmniej 8 punktami ładowania o mocy minimum 150 kW. Jak informowaliśmy ma być to nawet 53 huby ładowania do końca 2027 roku. Do października 2025 roku ma być dostępnych już 13 takich stref ładowania.
MG