Na giełdzie w Warszawie notowania koncernu Orlenu odnotowały znaczący wzrost, a inwestorzy pozytywnie oceniają działania spółki, windując jej wycenę do rekordowych poziomów. W ciągu trzech miesięcy kurs akcji Orlenu wzrósł o ponad 50 proc. Aktualna wycena giełdowa przekracza już 80 mld zł, co plasuje go w czołówce najcenniejszych spółek na polskim rynku kapitałowym. Ten dynamiczny wzrost nastąpił po okresie, w którym inwestorzy z rezerwą podchodzili do akcji koncernu, co skutkowało spadkiem ich wartości z poziomów 65-68 zł do 45 zł (i to jeszcze w połowie grudnia ubiegłego roku – przyp. red.). Jednak od tego momentu nastąpiło odwrócenie trendu spadkowego, a kurs akcji gwałtownie poszybował w górę.

Jednym z kluczowych czynników, który przyczynił się do tej pozytywnej reakcji rynku była decyzja zarządu Orlenu o rezygnacji z nierentownego projektu Olefiny III w grudniu 2024 roku. Nowe władze spółki uznały, że rzeczywiste koszty realizacji przedsięwzięcia wielokrotnie przekroczyłyby pierwotne założenia, a jego zatrzymanie ma potencjał uchronić Orlen przed stratą około 15 mld zł. W komunikacie spółki podkreślono, że rzetelna weryfikacja kosztów i warunków budowy kompleksu Olefiny III ujawniła liczne nieprawidłowości w procesie przygotowania i realizacji inwestycji przez poprzedni zarząd, ignorujące warunki rynkowe, harmonogramy i technologie realizacji.
Kurs – przyszłość
Orlen wyraźnie kieruje swoje zainteresowania ku przyszłościowym i perspektywicznym obszarom, ze szczególnym naciskiem na wodór oraz elektromobilność. Koncern postrzega wodór jako fundamentalny element transformacji energetycznej w Polsce. Portal elektromobilni.pl informował już w grudniu ubiegłego roku (za biurem prasowym Grupy), że koncern stawia na aktualnie na wodór, który zyskuje na znaczeniu i może stać się paliwem przyszłości w kontekście transformacji energetycznej i zrównoważonego rozwoju.

Elektromobilni.pl donosił również o aktywnym wspieraniu tego rozwoju. Jednym z kluczowych działań w tym obszarze jest uruchomienie trzeciej edycji Akademii Wodorowej, czyli programu edukacyjnego mającego na celu kształcenie specjalistów w dziedzinie technologii wodorowych. Równocześnie koncern realizuje swoją strategię wodorową, inwestując w infrastrukturę i innowacyjne rozwiązania, aby do 2030 roku stać się regionalnym liderem w wykorzystaniu tego ekologicznego paliwa.
Dekarbonizacyjny kierunek
Wspomniana strategia wodorowa jest następstwem ogłoszonego na początku roku przez Grupę Orlen planu inwestycyjnego o nazwie „Energia jutra zaczyna się dziś”. W styczniu pisaliśmy o tym, że strategia zakłada rozwój w kluczowych obszarach, takich jak bezpieczeństwo energetyczne, dekarbonizacja, modernizacja infrastruktury oraz rozwój nowoczesnych rozwiązań dla konsumentów. Przewidywane nakłady inwestycyjne w tym obszarze – w latach 2025-2035 – są szacowane na imponującą kwotę od 350 do 380 miliardów złotych, co czyni program najbardziej ambitnym przedsięwzięciem w historii polskiej energetyki.
Orlen zapowiedział także konsekwentne zwiększanie udziału energii odnawialnej w transporcie oraz wykorzystywanie około 210 tysięcy ton rocznie wodoru odnawialnego w produkcji rafineryjnej do 2035 roku. Planowane jest również zwiększenie udziału w sprzedaży produktów petrochemicznych opartych o surowce odnawialne i z obiegu zamkniętego oraz polimerów i innych pochodnych, między innymi poprzez zwiększenie mocy recyklingu z 40 do 250 tysięcy ton rocznie. Właśnie te, strategiczne decyzje i plany inwestycyjne zdają się przekonywać rynek o długoterminowym potencjale i perspektywach wzrostu koncernu Orlen. Choć nie tylko one.
Już niedługo huby ładowania
Orlen dynamicznie rozwija również swoją infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych, odpowiadając na rosnące potrzeby rynku i unijne wymogi AFIR. Firma planuje budowę kilkunastu nowych hub-ów ładowania jeszcze w tym roku w ramach sieci ORLEN Charge. Każdy z nich będzie wyposażony w co najmniej 8 punktów uzupełniania energii o mocy minimalnej 150 kW, co znacząco przyspieszy proces ładowania pojazdów elektrycznych. Tworzenie takich wielostanowiskowych hub-ów, rozmieszczonych wzdłuż głównych tras transportowych, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju elektromobilności w Polsce, szczególnie w kontekście coraz większego ruchu na kluczowych szlakach komunikacyjnych.

Rozwój infrastruktury to także element strategii koncernu, który już teraz jest drugim co do wielkości operatorem stacji ładowania w Polsce. Firma korzysta z finansowego wsparcia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co umożliwi realizację takich projektów w 33 polskich miastach. Projekt „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru” obejmuje z resztą budowę 40 ogólnodostępnych stacji ładowania, mających na celu poprawę jakości powietrza oraz promocję zeroemisyjnego transportu. Takie inicjatywy pokazują zaangażowanie Orlen w rozwój infrastruktury, która ma przekonać kierowców do przesiadki na samochody elektryczne. To także czynnik, który poprawia kondycje giełdową koncernu.