Home Infrastruktura Operatorzy Elocity Operator gotowy na AFIR. Rozliczenie ładowania samochodu elektrycznego poprzez terminal i stronę internetową

Elocity

Operator gotowy na AFIR. Rozliczenie ładowania samochodu elektrycznego poprzez terminal i stronę internetową

Elocity

Operator gotowy na AFIR. Rozliczenie ładowania samochodu elektrycznego poprzez terminal i stronę internetową

W pierwszej kolejności regulacje AFIR obejmą nowo uruchamiane stacje ładowania elektryków.
Fot. Elocity
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które weszło w życie 13 kwietnia br., nakłada zobowiązania dotyczące sposobu płatności za usługi ładowania tzw. ad hoc. Elocity zapewnia, że ma gotowe rozwiązania technologiczne, które ułatwią spełnianie tego wymogu. Ładowarki operatora zostały wyposażone w terminale płatnicze. Na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity będzie można również płacić z poziomu strony internetowej.

Nowe stacje w pierwszej kolejności

W pierwszej kolejności zapis obejmie nowo uruchamiane stacje, ale docelowo operatorzy będą musieli dostosować infrastrukturę już działających stacji ładowania, zainstalowanych wzdłuż i na sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

Od 13 kwietnia 2024 roku wszystkie nowe stacje ładowania o mocy co najmniej 50 kW powinny zostać wyposażone w czytniki kart płatniczych lub urządzenie do płatności bezdotykowych. W przypadku stacji o słabszej mocy rozwiązaniem może być zastosowanie urządzeń korzystających z Internetu i umożliwiających bezpieczne płatności – powiedział Adrian Nocuń, CEO Elocity.

Jak wyjaśnia Adrian Nocuń, w obu wariantach Elocity jest już gotowe na wejście w życie regulacji AFIR. Spółka w listopadzie 2023 roku informowała o wprowadzeniu na wybranych stacjach dostępnych w aplikacji Elocity terminali płatniczych, spełniających wymogi unijnych przepisów. Rozwiązania, oparte na autorskim oprogramowaniu Elocity zintegrowanym z usługą eService sprawiają, że kierowcy mogą ładować się zgodnie z nowymi przepisami.

Z perspektywy kilku miesięcy wiemy już, że terminale płatnicze wspierane technologicznie przez Elocity zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników aut elektrycznych – dodał Nocuń. – Dzięki nim ładowanie jest jeszcze prostsze, bo nie wymaga instalowania żadnej aplikacji, a mimo to zapewnia kompleksową obsługę np. w kwestii faktur, do których link dostarczany jest na podany przez użytkownika numer telefonu – zaznaczył ekspert.

Ładowanie z poziomu strony internetowej

Alternatywą dla terminali płatniczych w przypadku stacji poniżej 50 kW spełniającą wymogi AFIR jest możliwość płatności za ładowanie z poziomu strony internetowej. Warto podkreślić, że użytkownicy aut elektrycznych będą mogli skorzystać z tej opcji na wszystkich stacjach obsługiwanych przez Elocity, niezależnie od ich mocy.

To proste rozwiązanie, podobne do płatności za pośrednictwem terminala płatniczego. Wystarczy wejść na stronę Elocity dedykowaną płatnościom, następnie wybrać na niej stację oraz port, z którego chcemy skorzystać i wprowadzić dane karty płatniczej, a także dane do faktury VAT lub innego dowodu sprzedaży wraz numerem telefonu. Wówczas po zakończeniu transakcji kierowca automatycznie otrzyma sms z linkiem do pobrania faktury – podkreślił Adrian Nocuń.

Wyzwania dla operatorów

Nowe przepisy to też obowiązki i wyzwania dla operatorów stacji. Wiążą się one nie tylko z dostosowaniem infrastruktury do wymogów AFIR, ale także raportowaniem, rozliczaniem i fakturowaniem ładowań. Dostawcy usług ładowania w dalszym ciągu zobowiązani będą m.in. do wystawienia faktur VAT w przypadku sprzedaży realizowanej na rzecz podatników tego podatku (art. 106b ust. 1 ustawy o VAT). I będzie to proces niezależny od tego, jaką formę ładowania zdecyduje się wykorzystać kierowca.

Lektura obowiązkowa

Należy zauważyć, że AFIR jest rozporządzeniem unijnym a nie dyrektywą jak poprzednia regulacja, co oznacza jego bezpośrednie stosowanie w polskim porządku prawnym – podkreślił Witold Chmarzyński – radca prawny, ekspert z zakresu elektromobilności, wspólnik CCLaw. – AFIR jest obowiązkową lekturą dla wszystkich operatorów stacji i dostawców usług ładowania. Nakłada wiele obowiązków, w tym co do formy płatności lub sposobu kształtowania ceny za sesję ładowania, jednocześnie nie „odpuszczając” operatorom i dostawcom usług ładowani innych obowiązków, jak choćby obowiązków związanych z dokumentowaniem sesji ładowania wynikających z przepisów podatkowych – dodał.

Aplikacje nie znikną

Oprócz terminali i płatności z poziomu strony internetowej do ładowania aut elektrycznych w dalszym ciągu wykorzystywane będą aplikacje czy karty RFID. Operatorzy mogą się więc obawiać, że będzie im trudniej gromadzić dane o ładowaniach, czy je analizować.

Projektując rozwiązania zgodne z przepisami AFIR uwzględniliśmy oczywiście potrzeby operatorów stacji – zaznaczył Adrian Nocuń. – Dane o płatnościach ad hoc, jak i tych dotychczas stosowanych na stacjach ładowania, będą agregowane w jednym miejscu i prezentowane w formie takich raportów, do jakich przywykli współpracujący z nami klienci – dodał.

Źródło: Elocity
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory