Wystarczył rok, by elektromobilna oferta producentów powiększyła się o 1/3. Na koniec 2022 r. w salonach samochodowych oferowanych było 108 różnych modeli elektrycznych samochodów. Jest to znacząca zmiana w stosunku do wcześniejszych lat, kiedy do wyboru było 49 w 2020 roku oraz 78 w 2021 roku.
Zgodnie z 6. edycją Katalogu Pojazdów Elektrycznych PSPA (Partner Strategiczny GARO) możemy obecnie wybierać spośród 83 elektrycznych samochodów osobowych oraz 25 aut dostawczych.
– Od momentu publikacji pierwszego wydania naszego raportu, oferta koncernów motoryzacyjnych w segmencie BEV powiększyła się dziewięciokrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz moce, ta liczba staje się jeszcze wyższa i przekracza 540. W Polsce można obecnie wybierać spośród 108 BEVów oraz 92 PHEVów. W przypadku hybryd typu plug-in po raz pierwszy w historii naszego badania odnotowaliśmy spadek liczby dostępnych modeli w stosunku do ubiegłorocznego wydania (-18%). Atrakcyjna oferta BEV sprawia, że te auta stają się coraz praktyczniejsze, bardziej komfortowe i dla wielu nabywców stanowią realną alternatywę dla pojazdów spalinowych – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
Połowa udziałów dla trzech graczy
Największy udział (55%) w zelektryfikowanej ofercie posiadają trzy globalne koncerny motoryzacyjne. Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Maserati, Opel i Peugeot) dysponuje najwyższym (28,4%) udziałem. Volkswagen Group (Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, ŠKODA, SEAT, CUPRA, Audi, Bentley i Porsche) posiada 17,4% udziału, a podium zamyka Mercedes-Benz Group z udziałem rzędu 11,9%. Czwartą lokatę ex aequo zajmują BMW Group Hyundai Motor Group oraz SAIC Motor po 5,5% udziałów.
– Rok 2022 zgodnie z przewidywaniami przyniósł kolejny wzrost rejestracji na rynku samochodów elektrycznych. Niemal 82% zarejestrowanych aut pochodziło z polskich salonów dealerskich, zaś 18% z importu, przy czym głównym źródłem pochodzenia aut sprowadzanych do Polski są kraje UE, a w szczególności Niemcy i Francja z których pochodzi ponad 73% samochodów. Rynek samochodów nowych charakteryzował się wysoką dynamiką wzrostu na poziomie niemal 65%. Biorąc pod uwagę, iż całkowita liczba rejestrowanych aut zmniejszyła się o ponad 6%, wynik ten można traktować jako wysoce zadowalający. Samochody elektryczne kupowane są przede wszystkim przez firmy. Właścicielami ponad 80% zarejestrowanych aut są właśnie firmy, w tym około 63% firmy oferujące usługi leasingowe – komentuje Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar.
Najpopularniejszym samochodem całkowicie elektrycznym w Polsce jest Tesla Model 3. Kolejne miejsca zajmują Ford Mustang Mach-E oraz Nissan Leaf drugiej generacji. Na rynku aut dostawczych z dużą przewagą króluje Mercedes eSprinter. Na podium znalazły się jeszcze Fiat e-Ducato oraz Opel Vivaro-e. Tesla, mimo swojej popularności na rynku, jest najchętniej wybieranym autem tylko w trzech regionach Polski (mazowieckie, łódzkie i opolskie). Nissan Leaf jest numerem jeden aż w 10 województwach Polski. Skoda ENYAQ iV prowadzi w województwie lubuskim, Renault Zoe w wielkopolskim, a Ford Mustang Mach-E w opolskim.
Ceny i zasięgi EV
Mówiąc o samochodach elektrycznych nie można pominąć kwestii kosztów ich zakupu. Rozpiętość cenowa w najnowszej edycji Katalogu jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od niespełna 97 500 zł (bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”). Na drugim końcu stawki uplasowało się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 823 000 zł.
– Należy podkreślić, że pojazdy całkowicie elektryczne stają się coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania. Z generacji na generację modele BEV wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (737 km) czy Tesla Model S (652 km). Z naszego Katalogu wynika także, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi 430 km w procedurze WLTP – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA.
Wyposażanie pojazdów BEV w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. W tej kategorii rekordzistami są Porsche Taycan oraz Audi e-tron GT, które pozwalają na uzupełnianie energii z mocą 270 kW. Już ponad 25% wszystkich nowych BEV w Polsce może być ładowana mocą równą lub wyższą niż 150 kW.
Zachęcamy do lektury Katalogu pojazdów elektrycznych 2023, który można bezpłatnie pobrać na stronie: https://pspa.com.pl/raporty/katalog-pojazdow-elektrycznych-2023/