Bez kosztownego spalinowego recyklingu
Konwersja polega na zamianie napędu spalinowego na elektryczny. Wydłuża to czas eksploatacji pojazdu – główne elementy budowy zostają zachowane, ale cała konstrukcja napędu może być wymieniona na układ elektryczny. Pozwala to uniknąć kosztownego recyklingu całego samochodu, ograniczając tym samym negatywny wpływ na system ekologiczny. Równie istotne są aspekty ekonomiczne – eksperci z Ennovation Technology określają, że koszt konwersji samochodu spalinowego na elektryczny stanowi średnio mniej więcej 30% kosztu zakupu nowego ciężarowego auta elektrycznego. Warto też pamiętać, że na rynku funkcjonuje wiele pojazdów, których produkcja została już zakończona i wymiana napędu często jest jedynym sposobem na ich dalsze wykorzystanie.
Firma podkreśla, że klienci, decydujący się na konwersję, to między innymi firmy transportowe, które ze względu na koszty eksploatacji lub wprowadzane strefy czystego transportu decydują się na wdrożenie napędów elektrycznych do swojej floty. To także firmy dysponujące pojazdami specjalnego przeznaczenia, które w konwersji napędu widzą szansę na ekologiczne i ekonomiczne przedłużenie okresu użytkowania ich samochodów. Dodatkowo zdarza się, że auto spalinowe ma być wprowadzone do środowiska, w którym taki rodzaj napędu jest niedopuszczalny ze względów bezpieczeństwa – na przykład w kopalniach. W takich sytuacjach zastosowanie napędu elektrycznego również jest korzystnym rozwiązaniem i często jedyną alternatywą dla zamówienia nowego pojazdu.
– Zajmujemy się kompleksową integracją całych układów napędowych w istniejących już podwoziach pojazdów z różnych segmentów. Odpowiadamy nie tylko za kwestie konstrukcyjne, ale wspieramy także naszych klientów na etapach homologacyjnych i w procesie dopuszczenia pojazdów do ruchu. W ramach świadczonych usług dostarczamy zespoły napędowe wraz z kompletną dokumentacją techniczną niezbędną do rejestracji samochodu. Mamy na swoim koncie wymagające i ciekawe projekty – braliśmy udział w budowie elektrycznego pojazdu specjalnego do wykorzystania w kopalniach. Nasz klient potrzebował bezpiecznego pojazdu, który, w przeciwieństwie do szeroko stosowanych napędów wysokoprężnych, nie będzie emitował szkodliwych spalin i hałasu. Dostarczyliśmy również napęd elektryczny do hybrydowego desantowego pojazdu wojskowego – tam z kolei kluczową kwestią było zminimalizowanie generowanego ciepła oraz hałasu, dzięki czemu samochód staje się znacznie trudniejszy do wykrycia – powiedział Piotr Lange, dyrektor techniczny z Ennovation Technology.
Bezszelestny samochód dla zwiadu
Elektromobilność wkracza w niemal każdy obszar przemysłu, nie omijając przy tym sektora wojskowego i technologii podwójnego zastosowania. Ennovation Technology brało udział w konstruowaniu taktycznego transportera TAERO – to autonomiczny samochód zwiadowczy z funkcją zdalnego sterowania. Napęd jest hybrydowy, trafia na wszystkie cztery koła, a inżynierowie z Ennovation Technology odpowiadali za opracowanie jego elektrycznej części, dostarczając silnik, baterię litowo-jonową oraz sterownik pojazdu i napędu. Auto ma możliwość jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym, dzięki czemu porusza się niemal bezdźwięcznie i wytwarza wyraźnie mniejszy ślad termiczny w porównaniu do modeli z napędem spalinowym. Utrudnia to wykrycie pojazdu przez niektóre wojskowe systemy namierzania.
Kolejnym projektem jest eSWT – pojazd specjalnego przeznaczenia do wykorzystania w kopalniach, w którym firma Ennovation Technology wymieniła napęd spalinowy na elektryczny. Zamówienie klienta do przekonwertowania napędu podyktowane było przede wszystkim chęcią poprawy warunków pracy w kopalni, gdzie poprzednio stosowany silnik wysokoprężny wytwarzał szkodliwe spaliny, generując dodatkowo męczący hałas. Pojazd po dokonaniu konwersji dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW oraz baterią o pojemności 60 kWh, która zapewnia zasięg na poziomie 200 km, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 40 km/h.
Rynek otwarty na konwersje
Wymiana napędu spalinowego na elektryczny to ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony sposób na zelektryfikowanie pojazdów.
– Dostrzegliśmy, że rynek jest otwarty na konwersję samochodów dostawczych i ciężarowych. Wykorzystujemy gotowe pojazdy, w których integrujemy nowy napęd elektryczny, zgodnie z potrzebami i wymaganiami naszych klientów. To na razie niszowe zagadnienie, ale zapotrzebowanie na takie usługi będzie rosło i upatrujemy w tym szansę na rozwój naszej firmy. W ten sposób chcemy też napędzać rozwój elektromobilności i wpływać na usprawnienie procesu transformacji energetycznej w możliwie efektywny sposób, pamiętając zarówno o ekologii, jak i o ekonomii – konwersja napędu jest kilkukrotnie tańsza niż kupno nowego auta i ma znacząco mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Ważne jest też to, że nasze usługi pozwalają uniknąć długiego czasu oczekiwania na nowy samochód, co obecnie dla wielu branż jest poważnym problemem. Oferujemy przekształcanie standardowych aut dostawczych i ciężarowych, ale również podejmujemy się nietypowych zamówień na pojazdy o specjalistycznym zastosowaniu – podkreślił Mateusz Wach, Prezes Ennovation Technology.
Dofinansowania do konwersji wskazane
O ile w Polsce program rządowych dopłat obejmuje jak na razie wyłącznie zakup nowych pojazdów kategorii N1, tak już w innych krajach europejskich zaczynają pojawiać się dopłaty do konwersji. Ennovation Technology powołuje się na naszych zachodnich sąsiadów i dane niemieckiego BALM – Federalnego Urzędu Logistyki i Mobilności. W Niemczech można uzyskać nawet 420 000 Euro dofinansowania do konwersji na bateryjny napęd elektryczny i do 520 000 Euro do konwersji na napęd z wodorowymi ogniwami paliwowymi.