Niemal 90 lat historii
Historia marki Volkswagen rozpoczęła się od modelu „Käfer” i była ściśle związana z potrzebą stworzenia taniego i niezawodnego samochodu dla przeciętnego obywatela Niemiec – Volkswagen w dosłownym tłumaczeniu znaczy „samochód ludu”. Prace nad tym prestiżowym projektem nazistowskim ruszyły w 1934 roku. Oficjalnie, 28 maja 1937 roku, założono „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH” (Spółka do przygotowania Niemieckiego Volkswagena Sp. z o.o.). W 1938 roku nazwę zmieniono na „Volkswagenwerk GmbH”, a firma zbudowała swoją główną fabrykę w miejscu, które później stało się Wolfsburgiem. Wybuch wojny oraz integracja z przemysłem zbrojeniowym uniemożliwiły masową produkcję Volkswagena („samochodu ludowego”). Zamiast tego produkowano pojazdy wojskowe i inne uzbrojenie, wykorzystując pracę przymusową.
Po wojnie Brytyjczycy zlecili Volkswagenowi budowę sedana. Dzięki modelom Type 1 (Käfer) i Type 2 (Transporter), wprowadzonym w 1950 roku, Volkswagen stał się symbolem niemieckiego cudu gospodarczego, głównie z powodu silnej orientacji eksportowej firmy, która przekształciła się w spółkę akcyjną w 1960 roku. Dość powiedzieć, że pierwszy model, Volkswagen Type 1, znany bardziej jako „Garbus” (Beetle), stał się ikoną motoryzacji i jednym z najlepiej sprzedających się samochodów wszech czasów. Lata 70. przyniosły innowacyjne i elastyczne systemy produkcyjne, prowadzące do pojawienia się nowej generacji aut z modelami Passat, Scirocco, Golf i Polo na czele.
Wraz z postępującą globalizacją producent z Wolfsburga stał się jednym z największych producentów samochodów na świecie i oferuje obecnie najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie wyzwań przyszłości, takich jak elektromobilność i cyfryzacja.
Ewolucja
Główna siedziba Volkswagena znajduje się w Wolfsburgu, w Dolnej Saksonii, w Niemczech. Miasto Wolfsburg zostało założone w 1938 roku specjalnie w celu zakwaterowania pracowników fabryki Volkswagena. W tym miejscu warto nadmienić, że struktura własnościowa Volkswagena zawsze była nietypowa. Początkowo, dzięki specjalnej ustawie, władze Dolnej Saksonii miały silny wpływ na decyzje koncernu. Z czasem jednak to Porsche (marka należąca do grupy Volkswagen Automotive Group) przejęło kontrolę, zwiększając swój udział w kapitale, co nadało koncernowi nowego impetu.
Milowe kroki do sukcesu
Globalizacja i dywersyfikacja to kluczowe słowa opisujące strategię koncernu w ostatnich dekadach. Partnerstwo z chińskim FAW oraz ekspansja na rynki Europy Wschodniej, w tym Polski, były milowymi krokami na drodze do światowego sukcesu. Volkswagen nie ograniczył się jednak do produkcji samochodów. Inwestycje w usługi finansowe, takie jak Volkswagen Financial Services, pozwoliły na dalsze zdynamizowanie działalności i zwiększenie stabilności finansowej koncernu.
XXI wiek, to czas, gdy Volkswagen stał się symbolem nowoczesnej motoryzacji. Powstanie Autostadt w Wolfsburgu było nie tylko inwestycją w doświadczenia klientów, ale także potwierdzeniem pozycji koncernu jako lidera branży – „miasteczko koncernu Volkswagen”, gdzie zwiedzający mogą podziwiać osiągnięcia firmy w dziedzinie motoryzacji oraz odebrać swoje zamówione samochody przechowywane w jednej z dwóch szklanych wież, będących symbolami Autostadt.
Jednocześnie marka nie zapomina o swojej przeszłości. Utworzenie funduszu pomocy dla byłych robotników przymusowych, którzy byli zatrudnieni w firmie podczas II wojny światowej, to wyraz społecznej odpowiedzialności i chęci naprawienia błędów przeszłości.
Grupa Volkswagen
Volkswagen Automotive Group (VAG) jest jednym z czołowych producentów samochodów na świecie i największym producentem w Europie. W skład Grupy wchodzi dziesięć marek z siedmiu europejskich krajów: Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, ŠKODA, SEAT, CUPRA, Audi, Lamborghini, Bentley, Porsche i Ducati. Oferta obejmuje zarówno małe auta, jak i luksusowe pojazdy osobowe. Ducati produkuje motocykle. W sektorze samochodów dostawczych i ciężarowych Grupa oferuje szeroki wachlarz produktów, od pickupów po autobusy i duże ciężarówki.
Prawie 700 tys. zatrudnionych
Każdego dnia 672 800 pracowników na całym świecie zajmuje się usługami związanymi z pojazdami lub pracuje w innych obszarach działalności. Grupa Volkswagen sprzedaje swoje samochody w 153 krajach.
W 2021 roku Grupa dostarczyła klientom na całym świecie 8,9 mln samochodów (w 2020 roku: 9,3 mln sztuk). Przychody ze sprzedaży w 2021 roku wyniosły 250,2 mld euro (w 2020 roku: 222,9 mld euro). Zysk po opodatkowaniu w 2021 roku wyniósł 15,4 mld euro (w 2020 roku: 8,8 mld euro).
Światowy ranking
Volkswagen utrzymuje silną pozycję na globalnym rynku motoryzacyjnym, regularnie plasując się w czołówce producentów samochodów pod względem sprzedaży. Koncern dostarczył w 2023 r. na całym świecie około 9,24 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 11,8 proc. w porównaniu z nieco ponad 8,26 mln w 2022 r. Sprawia to, że Volkswagen jest drugim co do wielkości producentem pojazdów mechanicznych na świecie, po tym jak w 2020 r. stracił pierwsze miejsce na rzecz Toyoty.
Sprzedaż pojazdów Grupy Volkswagen na całym świecie w latach 2012–2023:
Niemiecka marka stawia także na elektromobilność. W ubiegłym roku Volkswagen przekazał klientom na całym świecie około 394 000 w pełni elektrycznych pojazdów, co odpowiada wzrostowi o 21,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Największymi rynkami dla elektrycznych samochodów Volkswagena były Chiny, Niemcy, USA, Wielka Brytania, Szwecja, Francja, Norwegia i Belgia.
Na przykład, w Niemczech dostarczono około 30 000 modeli ID.4, co stanowi wzrost o 62,9 procent. W USA pierwszy w pełni elektryczny „światowy samochód” Volkswagena, model ID.4, również spotkał się z dużym zainteresowaniem: dostarczono tam około 38 000 egzemplarzy, co stanowi wzrost o 84,2 procent w porównaniu do 2022 roku. W Chinach elektryczny kompaktowy samochód ID.3 cieszył się szczególną popularnością, osiągając ponad 75 000 dostarczonych egzemplarzy w 2023 roku – ponad 200 procent więcej niż w roku poprzednim.
Najnowsze dane finansowe
Grupa Volkswagen osiągnęła solidne wyniki w 2023 roku, kończąc z dobrym czwartym kwartałem. Przychody ze sprzedaży wzrosły do 322,3 mld euro, co w dużej mierze wynikało ze zwiększenia dostaw w Europie i Ameryce Północnej, gdzie odnotowano wzrost o 15 procent w porównaniu z rokiem 2022. Na początku roku portfel zamówień na nowe samochody w Europie Zachodniej ustabilizował się na poziomie około 1,1 mln pojazdów.
W 2023 roku dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 35 procent, osiągając 771 000 sztuk, co stanowiło 8,3 procent wszystkich dostaw Grupy. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniósł 22,6 miliarda euro, utrzymując poziom z poprzedniego roku. Polityka cenowa pozwoliła zrekompensować wyższe koszty produktów oraz negatywne skutki wyceny i zabezpieczenia towarów w wysokości 3,2 mld euro. Marża zysku operacyjnego nieznacznie spadła do 7 procent w porównaniu z 2022 rokiem.
Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym wzrosły ponad dwukrotnie do 10,7 mld euro, dzięki znacznej redukcji zapasów na koniec roku. Płynność netto działu motoryzacyjnego pozostała na solidnym poziomie 40,3 mld euro, pomimo wypłaty dywidendy w wysokości około 11 mld euro.
Fabryki VAG
Volkswagen posiada wiele fabryk zlokalizowanych na całym świecie. Główne lokalizacje fabryk to:
• Wolfsburg, Niemcy: Główna fabryka, produkująca m.in. modele Golf i Tiguan.
• Zwickau, Niemcy: Centrum produkcji pojazdów elektrycznych, w tym modelu ID.3.
• Bratysława, Słowacja: Produkcja modeli SUV, w tym Volkswagen Touareg.
Reszta Świata:
• Puebla, Meksyk: Produkcja modeli Jetta i Beetle.
• Chattanooga, USA: Produkcja modelu Atlas oraz elektrycznego ID.4.
• Anting i Foshan, Chiny: Produkcja modeli dostosowanych do lokalnego rynku, w tym elektrycznych ID.4.
Cztery największe zakłady produkcyjne koncernu Volkswagen pod względem zatrudnienia znajdują się głównie w Niemczech oraz w Czechach. Największy zakład Volkswagena mieści się w Wolfsburgu, gdzie pracuje 51 712 osób. Drugim co do wielkości zakładem w Niemczech jest fabryka w Ingolstadt, zatrudniająca 41 719 pracowników. Największy zakład produkcyjny poza Niemcami znajduje się w Mladá Boleslav w Czechach, gdzie pracuje 27 723 osób. Kolejnym dużym zakładem w Niemczech jest fabryka w Stuttgart-Zuffenhausen, zatrudniająca 22 290 pracowników.
Warto nadmienić, że wiosną 2021 roku Volkswagen ogłosił plany budowy czterech gigafabryk baterii w Europie. Trzy lokalizacje zostały już wybrane: Hiszpania, Szwecja i Niemcy. Budowa fabryk ma rozpocząć się w 2025 roku, a start produkcji planowany jest na 2027 rok.
Produkcja BEV ze znakiem VW
Rodzina elektrycznych modeli Volkswagena obejmuje szereg pojazdów z serii ID. ID.3 charakteryzuje się czystymi liniami nadwozia i wysokiej jakości wnętrzem, oferując nowoczesne technologie i systemy asystujące.
Elektryczny ID.3 GTX to wersja sportowa ID.3, która łączy zaawansowane technologie z dynamicznymi osiągami i komfortowym wnętrzem. ID.4 to SUV z dużym zasięgiem i przestronnym wnętrzem, który jest dostosowany do potrzeb większych rodzin.
ID.4 GTX jest sportową wersją ID.4, oferującą napęd na cztery koła i lepsze osiągi.
ID.5 to model łączący cechy SUV-a i coupé, z nowoczesnym designem i funkcjonalnością. ID.5 GTX to wersja z napędem na cztery koła, zapewniająca dynamiczną jazdę i wygodne wnętrze.
ID.7 wyróżnia się dużym zasięgiem, przestronnością i nowoczesnymi funkcjami, a ID.7 Tourer to wersja o większym bagażniku i udoskonalonej funkcjonalności. Nowy ID.7 GTX łączy zaawansowane technologie z eleganckim designem, oferując dynamiczne osiągi.
Elektryczny ID. Buzz to nowoczesna wersja kultowego modelu, zapewniająca nowy poziom komfortu i funkcjonalności. Do tego należy także doliczyć elektryczny model dostawczym, czyli e-Crafter
Stabilne dane
Grupa Volkswagen w pierwszej połowie 2024 roku odnotowała dostawy na poziomie ubiegłego roku, mimo trudnego otoczenia rynkowego. Udało się to osiągnąć dzięki silnej pozycji w Europie Zachodniej.
– Odnotowaliśmy znaczne wzrosty w Ameryce Północnej i Południowej, co pozwoliło zwiększyć nasz udział w rynku. Zgodnie z zapowiedziami, aby osiągnąć nasze długoterminowe cele strategiczne, świadomie przedłożyliśmy zrównoważone tworzenie łańcucha wartości nad wyższe wolumeny na wysoce konkurencyjnym rynku w Chinach. W całym 2024 r. nadal spodziewamy się niewielkiego wzrostu globalnych dostaw w porównaniu z rokiem poprzednim ze względu na wprowadzenie na rynek wielu ważnych modeli w drugiej połowie roku – powiedziała Hildegard Wortmann, członek rozszerzonego komitetu wykonawczego Grupy Volkswagen ds. sprzedaży.
Najważniejsze liczby dotyczące dostaw Grupy Volkswagen w pierwszej połowie 2024 roku pokazują stabilność na poziomie globalnym. Dostarczono łącznie 4,35 miliona pojazdów na całym świecie, co jest wynikiem bardzo zbliżonym do tego z pierwszego półrocza 2023 roku, kiedy dostarczono 4,37 miliona pojazdów. W segmencie pojazdów elektrycznych dostarczono 317 200 sztuk, nieco mniej niż w poprzednim roku, gdy liczba ta wyniosła 321 600. Warto jednak odnotować znaczący wzrost liczby zamówień na auta elektryczne w Europie Zachodniej, który wyniósł aż 124%. Również segment hybryd plug-in zanotował wzrost, dostarczając 136 000 pojazdów, co stanowi 17% więcej niż w pierwszej połowie 2023 roku.
Sytuacja w poszczególnych regionach różniła się. Europa odnotowała wzrost o 1,9%, dostarczając łącznie 1,93 miliona pojazdów, przy czym wzrost w Europie Zachodniej wyniósł 2,3%. Ameryka Północna również zanotowała wzrost dostaw o 7,9%, dostarczając 495 200 pojazdów. Największy wzrost odnotowano jednak w Ameryce Południowej, gdzie liczba dostarczonych pojazdów wzrosła o 15,4% do 255 300 sztuk. Z kolei region Azji i Pacyfiku doświadczył spadku o 8,2%, dostarczając 1,49 miliona pojazdów, z czego w Chinach dostawy spadły o 7,4%.
W segmencie najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych (BEV) dominują modele Volkswagena. Najlepiej sprzedającymi się pojazdami były Volkswagen ID.4/ID.5 z wynikiem 86 800 sztuk, Volkswagen ID.3 z 66 200 sztukami oraz Audi Q4 e-tron, które sprzedało się w liczbie 52 100 sztuk. Inne popularne modele to Skoda Enyaq (29 400), CUPRA Born (18 200), Audi Q8 e-tron (17 900) oraz Volkswagen ID. Buzz (14 600).
Mocny 2024 rok
Niemiecki koncern uzyskał także solidne wyniki w pierwszej połowie 2024 roku, pomimo niesprzyjającej koniunktury na rynku globalnym. Przychody ze sprzedaży wyniosły 158,8 miliarda euro, co oznacza wzrost w porównaniu do 156,3 miliarda euro w analogicznym okresie 2023 roku. Wynik operacyjny wyniósł 10,1 miliarda euro, czyli o 11% mniej niż w poprzednim roku (11,3 miliarda euro), przy rentowności operacyjnej na poziomie 6,3%. Spadek zysku operacyjnego wynikał głównie z kosztów restrukturyzacji, dekonsolidacji VW Bank Russia oraz zamknięcia części działalności MAN Energy Solutions.
Przepływy pieniężne netto w dywizji automotive spadły do 2,5 miliarda euro, z powodu wprowadzenia nowych modeli i ograniczeń w dostawach. W pierwszej połowie 2024 roku Grupa Volkswagen sprzedała 4,3 miliona pojazdów, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu do 4,4 miliona w 2023 roku. Wzrosty zanotowano w Ameryce Północnej (+8%) i Ameryce Południowej (+15%), co zrównoważyło spadki w innych regionach, zwłaszcza w Chinach.
Grupa potwierdziła prognozę na 2024 rok, zakładając wzrost przychodów ze sprzedaży do 5% oraz rentowność operacyjną na poziomie 6,5–7%. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych w 2024 roku ma wynieść od 13,5 do 14,5%, a przepływy pieniężne netto od 2,5 do 4,5 miliarda euro. Płynność netto w Dywizji Automotive jest szacowana na 37–39 miliardów euro.
Własna sieć infrastruktury ładowania
Volkswagen inwestuje w rozwój infrastruktury ładowania, współpracując z partnerami, takimi jak Ionity, by rozbudować sieć szybkich ładowarek w Europie. Dodatkowo, VW posiada własną sieć ładowarek, zapewniając swoim klientom dostęp do wygodnych punktów ładowania. W ubiegłym roku Shell i Volkswagen oddały do użytku pierwszą innowacyjną stację ładowania Flexpole w Getyndze. W planie są kolejne takie obiekty w Europie.
Warto nadmienić, że rząd Niemiec ma na celu zapewnienie do 2030 roku co najmniej miliona punktów ładowania dla samochodów elektrycznych. Według Federalnej Agencji Sieci, liczba punktów ładowania wzrosła o około 30 procent w ubiegłym roku, co odpowiada wzrostowi o około 21 000 i osiągnięciu łącznej liczby ponad 80 000 punktów. Z tego około 67 000 to standardowe stacje ładowania, a około 13 000 to punkty o dużej mocy. Rozbudowa sieci szybkiego ładowania napotyka opóźnienia z powodu potrzeby użycia specjalnych transformatorów, których dostawa jest obecnie wydłużona. Dodatkowo, około 900 niemieckich operatorów systemów dystrybucyjnych stosuje różne wymagania dotyczące transformatorów.
Rozwiązanie Elli Flexpole może pomóc w przezwyciężeniu jednej z głównych przeszkód w rozbudowie. Ładowarki Flexpole można podłączyć do sieci niskiego napięcia dzięki wbudowanym akumulatorom magazynującym energię, eliminując potrzebę stosowania specjalnych transformatorów i kosztownych prac budowlanych. Dzięki temu czas instalacji jest znacznie krótszy. Stacje ładowania Flexpole oferują moc do 150 kW, co pozwala na zwiększenie zasięgu samochodu o nawet 160 kilometrów w ciągu zaledwie 10 minut, w zależności od pojazdu.
Plany rozwojowe, czyli elektromobilność
Volkswagen ogłosił ambitne plany dotyczące elektromobilności. Firma zamierza wprowadzić na rynek około 70 nowych modeli elektrycznych do 2028 roku. Herbert Diess, były CEO Volkswagena, podkreślał, że elektromobilność to przyszłość motoryzacji, a VW planuje zainwestować ponad 60 miliardów EUR w rozwój technologii związanych z elektryfikacją i cyfryzacją do 2025 roku.
Niemniej, jak donosi dziennik Rzeczpospolita (14.06.2024), ze względu na spowolnienie transformacji w obszarze elektromobilności, Volkswagen podjął decyzję, że jedna trzecia z budżetu przeznaczonego na rozwój e-mobility (wynosi 180 miliardów euro), zostanie przesunięte na rozwój silników spalinowych.
Mocne i słabe strony
Volkswagen posiada wiele mocnych stron, które wspierają jego pozycję na rynku motoryzacyjnym. Przede wszystkim, marka jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie, co zapewnia jej silną pozycję i zaufanie klientów. Firma wyróżnia się także poprzez swoje innowacje, znacząco inwestując w rozwój technologii elektrycznych oraz autonomicznych pojazdów. Jej ambitne plany, takie jak budowa gigafabryk baterii i wprowadzenie nowych modeli elektrycznych, świadczą o jej dążeniu do bycia trendseterem w przyszłości motoryzacji. Globalna obecność Volkswagena jest również kluczowym atutem – firma dysponuje rozbudowaną siecią produkcji i sprzedaży, co pozwala jej efektywnie dotrzeć do klientów na całym świecie i elastycznie dostosowywać się do lokalnych rynków.
Jednak Volkswagen zmaga się także z pewnymi słabościami. Skandale takie jak „dieselgate”, związane z manipulacją wynikami emisji spalin, poważnie nadszarpnęły reputację firmy i wpłynęły na zaufanie klientów. Dodatkowo, wysokie koszty transformacji w kierunku elektromobilności mogą stanowić duże obciążenie finansowe dla firmy. Znaczne nakłady na rozwój nowych technologii i dostosowanie się do zmieniających regulacji środowiskowych mogą również wpływać na rentowność firmy w krótkim okresie, stawiając przed nią wyzwania związane z efektywnością kosztową.
Podsumowanie
Volkswagen to gigant motoryzacyjny z bogatą historią i silną pozycją na rynku. Firma dynamicznie rozwija swoją ofertę elektrycznych pojazdów, inwestując w nowoczesne technologie i infrastrukturę ładowania. Choć napotyka wyzwania, takie jak niedawne skandale i koszty związane z transformacją, Volkswagen pozostaje kluczowym graczem w globalnej branży motoryzacyjnej, dążąc do zrównoważonej i elektrycznej przyszłości.
Oskar Włostowski