Warszawska sieć Superchargerów od dawna „błagała” o rozbudowę. Jak dotąd, kierowcy Tesli korzystali przede wszystkim z ładowarek pod salonem tej marki przy ul. Radzymińskiej w Ząbkach (14 stacji, do 250 kW). Poza tym, na mapie dostępny jest Supercharger w hotelu Regent na Belwederskiej (dwie stacje do 120 kW, płatny wjazd na hotelowy parking). Potrzebny był kolejny duży, ogólnodostępny punkt obsługujący duże moce, przede wszystkim na południu miasta.
Supercharger al. Krakowska już działa
Udało się – o Superchargerze w tej lokalizacji mówiło się już konkretnie od marca tego roku. 30 września ruszył, jest też już wpisany na mapie na stronie Tesli.
Adres punktu to Aleja Krakowska 61 w Warszawie. Superchargery działają na parkingu sklepu Auchan (obok jest centrum handlowe Okęcie Park, m.in. z salonem mebli Agata czy sklepem Media Markt). To dogodna lokalizacja – z jednej strony położona bardzo blisko Lotniska Chopina (można się więc spodziewać, że będzie popularna np. wśród taksówkarzy, którzy coraz częściej korzystają z aut marki Tesla), z drugiej: blisko trasy S2 i ważnych węzłów, a także wylotu z miasta na Kraków czy Wrocław (można doładować akumulatory przed trasą).

Nowa lokalizacja jest otwarta całodobowo (wjazd nic nie kosztuje) i oferuje 16 punktów ładowania o mocy maksymalnej do 250 kW – na razie funkcjonuje jednak jedynie 8 ładowarek.
Opłaty (według strony) dla kierowców aut marki Tesla prezentują się następująco:
- 04:00 – 08:00 – 1,00 zł/kWh
- 08:00 – 00:00 – 1,60 zł/kWh
- 00:00 – 04:00 – 1,00 zł/kWh
Według mapy na stronie, lokalizacja nie jest dostępna dla kierowców aut innych marek niż Tesla.
Rzeczywistość rozczarowuje
Jak można wyczytać na forach i grupach poświęconych elektromobilności, na razie nowy Supercharger nie działa jeszcze na 100%. Uruchomiono tylko połowę sprzętów, a druga połowa stoi wciąż za płotem. Również realnie osiągana ładowania rozczarowała jednego z korzystających: maksymalnie osiągnął w Tesli Model 3 Highland 120 kW (ładowanie od 12%), a gdy stan naładowania akumulatora przekroczył 50%, moc spadła do 80 kW.
Czy to przejściowe problemy i wkrótce nowy Supercharger będzie w pełni dostępny i zacznie oferować parametry, które są zapowiadane? Oby – południowa część miasta bardzo potrzebuje takiego punktu. Rozwój infrastruktury jest kluczowy dla rozwoju elektromobilności nad Wisłą.

Przypomnijmy: w planach jest otwarcie Superchargerów także w Zielonej Górze (wygrała głosowanie w drugim kwartale roku 2023), a na stronie Tesli jako „w fazie rozwoju” umieszczono także takie lokalizacje, jak Załuski (niedaleko Płońska, na trasie z Warszawy na Mazury lub nad morze), Ostróda, Piła, Stryków, Radomsko, Wrocław i Nowy Targ. Bardziej zaawansowane prace, oznaczone jako „w budowie” są prowadzone w następujących miastach: Gdańsk, Wrocław (kolejna lokalizacja) i Legnica.


