W Polsce mamy obecnie 15 lokalizacji Superchargerów. W planach – czyli pokazujące się na mapie jako „dostępne wkrótce” – Tesla ma postawienie 15 kolejnych szybkich ładowarek. Pięć z nich jest oznaczonych symbolem pucharu – to dlatego, że te lokalizacje wygrały w głosowaniach. Użytkownicy Tesli właśnie w tych miejscach chcieli mieć nowe Superchargery. Udało się – ale muszą na to poczekać.
Nowy Supercharger Zielona Góra
Media ujawniają dziś dokładną lokalizację Superchargera, który powstanie w zachodniej części Polski, w Zielonej Górze. To miasto wygrało w głosowaniu w roku 2023.
Ma stanąć w dzielnicy Racula, przy ulicy Głogowskiej 4. Niewykluczone, że stanie na parkingu hotelu ForRest.
Ulica Głogowska jest dogodnie ulokowana pod względem komunikacyjnym – dzieli ją ok. 1,5 km od trasy ekspresowej S3, którą można dojechać np. na południe (Legnica, Czechy), jak i na północ i zachód.
Spółki Enea odpowiedzialne za budowę
Zbudowaniem Superchargera w Zielonej Górze zajmie się Enea – operatorem przyłącza będzie Enea Operator, projekt budowlany wykona Enea Serwis (jak podaje elektrowoz.pl – wycena prac opiewa na 74 000 zł), a dokumentację przygotuje Enea Serwis.
Szacuje się, że projekt może być gotowy na początku przyszłego roku, zaś na uruchomienie ładowarki możemy poczekać – zdaniem przytaczanych przez Elektrowóz ekspertów – nawet 3-4 lata. To oznacza, że od czasu wygranej w głosowaniu do momentu, w którym pierwszy samochód będzie mógł zostać tam podłączony, może minąć nawet 6 lat.
Czy podobnie wiele czasu upłynie do czasu uruchomienia Superchargerów w innych „zwycięskich” lokalizacjach, takich jak Ostróda, Warszawa czy Nowy Targ? Niestety, w Polsce częstą barierą jest długi czas oczekiwania na przyłącze – na ten czynnik regularnie wskazują operatorzy stacji ładowania, pytani o przyczyny relatywnie powolnego rozwoju sieci.
Pozostaje jeszcze pytanie, czy stacja w Zielonej Górze będzie korzystać z Superchargerów V4. Prawdopodobnie tak (lub z jeszcze nowszych). Przypomnijmy – „Nowe stacje ładowania V4 wprowadzają szereg istotnych ulepszeń, w tym szybsze ładowanie. Obsługa architektury pojazdów od 400V do 1000V pozwala na uzupełnianie energii w Cybertrucku o 30% szybciej niż dotychczas. Modele Tesla z serii S,3,X,Y nadal będą ładować się z maksymalną mocą 250 kW, co przekłada się na zasięg do 320 km w zaledwie 15 minut. Kolejna zaleta to większa efektywność, ponieważ każdy punkt V4 może obsługiwać 8 stanowisk ładowania, co podwaja liczbę punktów przypadających na jedną „szafkę” (w niej zainstalowana jest elektronika zasilania ) w porównaniu do wersji V3. Dzięki mniejszym wymaganiom przestrzennym Tesla planuje także szybciej otwierać kolejne takie stacje. Ostatnie zaleta to nowoczesna technologia – nowe układy zasilania cechują się trzykrotnie większą gęstością mocy, co zwiększa niezawodność i obniża koszty operacyjne stacji” – tak opisywaliśmy nową technologię.
Sieć Superchargerów w Polsce wciąż wymaga znacznego zwiększenia. „Jeśli chodzi o miasta wojewódzkie, nie ma takich ładowarek w Opolu, Olsztynie ani w Toruniu czy Bydgoszczy czy w Gorzowie Wielkopolskim. Sieć z pewnością wymaga rozbudowy – niektóre punkty (np. w Kostomłotach na zachód od Wrocławia) są przeciążone. Superchargerów przybywa powoli, co może spowalniać także sprzedaż aut marki Tesla w kraju” – pisaliśmy w lipcu 2024 roku, po otwarciu Superchargera w Szczecinie. Te słowa wciąż są aktualne.