Volvo XC90 II zadebiutowało w 2014 roku w Sztokholmie. Był to pierwszy model marki zaprojektowany przez Thomasa Ingenlatha, który wprowadził nowy kierunek stylistyczny Volvo, zapoczątkowany przez modele koncepcyjne XC Coupé, Concept Coupé i Concept Estate.
Prototypem tego modelu było XC Coupé, zaprezentowane na targach w Detroit w styczniu 2014 roku. Wówczas Volvo zapowiedziało, że nowe XC90 będzie „najbardziej luksusowym samochodem w historii marki”, co potwierdziły wysokiej jakości materiały we wnętrzu, takie jak choćby kryształowa dźwignia zmiany biegów firmy Orrefors, szlifowane przyciski oraz najlepsze gatunki drewna i skóry.
Hybrydowy napęd i zasięg
Nowe, odświeżone Volvo XC90 T8 oferuje znacznie więcej, w tym nowoczesne wersje napędowe – w wersji hybrydowej plug-in ma ponad 70 kilometrów zasięgu na napędzie elektrycznym, zgodnie z normami WLTP. Jak twierdzi producent (należy do chińskiego koncernu Geely), połączenie napędu elektrycznego z wydajnym silnikiem benzynowym pozwala na zwiększenie zasięgu o ponad 800 kilometrów, co czyni XC90 idealnym wyborem na długie trasy. Kierowca może także wybrać tryb połączony, który oferuje pełną moc obu napędów oraz stały napęd na wszystkie koła.
– Nasz flagowy model hybrydowy od lat jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli i nadal jest ulubieńcem wielu klientów. Razem z EX90 – jego w pełni elektrycznym bratem – zapewniają klientom opcje, które najlepiej im odpowiadają, a także uzupełniają zrównoważone portfolio Volvo w trakcie elektromobilnej transformacji – powiedział Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars.
Nowoczesny design i wnętrze
Zewnętrzny wygląd XC90 zyskał bardziej nowoczesny charakter, odzwierciedlając transformację marki Volvo w kierunku pełnej elektryfikacji. Nowości skrywają się również wewnątrz. Odświeżone wnętrze samochodu oferuje najnowszy interfejs użytkownika Volvo, znany już z modeli EX90 i EX30. Większy, centralny ekran dotykowy o wyższej rozdzielczości zwiększa funkcjonalność pojazdu, a system jest regularnie aktualizowany, co zapewnia dostęp do nowych funkcji i aplikacji.
Wnętrze Volvo XC90 odznacza się również zwiększoną funkcjonalnością. Przeprojektowana przednia kabina reprezentuje najlepsze cechy współczesnego skandynawskiego designu. Projektanci zadbali także o dodatkowe miejsce do przechowywania bagaży i przedmiotów oraz poprawioną izolację akustyczną, co zwiększa komfort podróżowania.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Volvo XC90 to jak podkreśla producent, jeden z najbezpieczniejszych samochodów dostępnych na rynku. Wyposażony w zaawansowaną klatkę bezpieczeństwa oraz szeroki zestaw aktywnych systemów wspomagających kierowcę, XC90 pomaga unikać kolizji z innymi pojazdami, pieszymi, rowerzystami oraz dużymi zwierzętami, jak łosie. Dzięki wykorzystaniu radaru i przedniej kamery, samochód może bezpiecznie skierować się z powrotem na właściwy pas ruchu w razie niezamierzonego zjechania z drogi.
Komfort w standardzie
XC90 wyposażony jest w indywidualnie adaptacyjne amortyzatory, które dostosowują się do warunków drogowych, optymalizując zarówno komfort, jak i stabilność pojazdu. W zależności od preferencji kierowcy, Volvo XC90 z zawieszeniem pneumatycznym może dostosować swoją wysokość – obniżyć się o 20 mm dla łatwiejszego wsiadania, poprawy aerodynamiki przy dużych prędkościach lub podnieść o 40 mm, by zwiększyć prześwit na trudnym terenie. Dodatkowo, zoptymalizowana izolacja akustyczna w niektórych częściach pojazdu zapewnia jeszcze lepsze wyciszenie wnętrza.
Dostępność i wersje silnikowe
Nowe Volvo XC90 można zamawiać od wczoraj, czyli 4 września, a produkcja ma się rozpocząć pod koniec roku. Pierwsze dostawy do klientów planowane są na grudzień. Oprócz wersji hybrydowej plug-in, dostępna jest również wersja mild – hybrid B5, która dzięki zastosowaniu 48-woltowej i baterii litowo-jonowej zmniejsza zużycie paliwa o 15% i emisję spalin.
Volvo EX90 – elektryczny odpowiednik XC90
Dla klientów, którzy preferują w pełni elektryczne rozwiązania, Volvo oferuje również model EX90 – elektrycznego odpowiednika XC90, który może pomieść 7 pasażerów. Model ma zasięg do 614 kilometrów na jednym ładowaniu, a jego moc wynosi 380 kW (517 KM). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 4,9 sekundy, co sprawia, że EX90 jest nie tylko zeroemisyjną, ale również dynamiczną alternatywą dla hybrydowego XC90.
OW