676 kilometrów – oto zasięg nowego Lucida Air Pure mierzony w cyklu pomiarowym EPA, czyli amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska. Jaką baterię ma Air Pure? Jej pojemność wynosi 84 kWh. To oznacza, że samochód zużył 12,4 kWh na 100 kilometrów. Amerykanów bardziej interesuje inaczej podawany rezultat – auto jest w stanie pokonać 5 mil na jednej kilowatogodzinie. To imponujący wynik, pozwalający pobić np. dotychczasowego lidera, jakim był Hyundai Ioniq 6 (4,2 mili/kWh) czy Lexusa RZ 300e (3,7 mili na kWh) i Mercedesa EQS. Nowy Air Pure po tegorocznej aktualizacji jest również bardziej oszczędny od poprzedniej wersji (i tak wypadła świetnie – 4,1 mili na kWh).
Z nowym oprogramowaniem i pompą
Lucid Air Pure to bazowa odmiana modelu Air. W gamie są jeszcze odmiany Touring i Grand Touring. Pure ma 19-calowe felgi. Auto mierzy niemal pięć metrów (dokładniej: 4,97 m)…. co pomaga mu w osiągnięciu świetnych wyników zużycia.
Co zmieniło się w wersji na rok 2025? Co ciekawe, akumulator jest teraz mniejszy – ma 84 kWh zamiast 88 kWh. Zasięg jednak wzrósł. Dlaczego? Udało się to za sprawą aktualizacji oprogramowania, a także zastosowania pompy ciepła (teraz jest seryjna w każdej wersji Lucida). Co więcej, do wersji bazowej dodano kamery 360 i czujniki martwego pola, system multimedialny ma być teraz szybszy i wydajniejszy, a w topowej odmianie dopłaty nie wymaga zestaw audio SurrealSound Pro.
Imponujący (teoretyczny) zasięg WLTP
Tego dokładnie nie wiemy, ponieważ Lucid nie był testowany w europejskim cyklu pomiarowym. Biorąc pod uwagę różnice, jakie zwykle można zaobserwować między wynikami EPA a WLTP, można oszacować, że Air Pure mógłby osiągnąć nawet… 980 km. To robi wrażenie.
Pure „zużywa mniej energii elektrycznej niż jakikolwiek inny pojazd w każdej podróży, od A do B” – powiedział Peter Rawlinson, dyrektor generalny marki Lucid. Czy świetne wyniki pomiarowe będą możliwe do powtórzenia w realnym świecie, na ulicy? Szanse na osiągnięcie takich samych rezultatów nie są, oczywiście (jak wynika z doświadczeń) wielkie. Lucid i tak zapowiada się na niezwykle oszczędne auto. 500 km w „prawdziwym życiu”? Nie powinno być z tym problemu nawet podczas relatywnie szybkiej jazdy, czyli 130 km/h.
Czas ładowania
Pamiętajmy, że mówimy o modelu z nowatorską architekturą 900V – pobyt przy szybkiej ładowarce może być naprawdę krótki. Wóz może przyjąć nawet 300 kW i ładować się na 32 kilometry w… minutę. Poza tym, producent podaje, że nawet podczas ładowania w domu w nocy (czyli 10 godzin z mocą 7,6 kW) autu przybędzie zasięgu na ponad 600 km.
Kłopoty z produkcją
Osiągnięcie niskiego zużycia energii może pomóc Lucidowi w walce o klientów. Jak na razie, sytuacja firmy nie jest zbyt wesoła – producent nie osiąga poziomu produkcji i sprzedaży planowanego na ten rok i zamierza zwolnić ok. 6% załogi. Ceny akcji odbijają się jednak od dna, nie tylko ze względu na Air Pure, ale i na nadchodzącego SUV-a Gravity, mającego rywalizować np. z Teslą Model X.
Atrakcyjna cena?
Ile tymczasem kosztuje rekordowo oszczędny Lucid? Model Air Pure jest nieco tańszy niż wersja sprzed modernizacji. W USA wyceniono ją na 69 900 dolarów netto, czyli równowartość 274 100 zł.
MA