952 koni mocy
Denza Z9 GT to samochód o nieprzeciętnej mocy, wyposażony w trzy silniki elektryczne – po jednym na każde tylne koło oraz jeden na przedniej osi. Łączna moc układu to 952 konie mechaniczne! Choć przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,4 sekundy, co czyni auto nieco wolniejszym od najmocniejszych wersji Porsche Taycan, to jest wynik porównywalny z BMW i5 M60.
Wersja hybrydowa: jeszcze więcej mocy
Dla tych, którzy preferują hybrydy, Denza oferuje wariant plug-in hybrid (PHEV) Z9 GT, wyposażony w 2-litrowy silnik turbodoładowany oraz trzy silniki elektryczne. Moc systemowa przekracza 1000 KM, choć producent nie ujawnił jeszcze dokładnych danych. Mimo większej mocy, hybryda jest o 0,2 sekundy wolniejsza w sprincie do 100 km/h (3,6 sekundy), ale to wciąż imponujący wynik.
Zasięg i baterie
Wersja PHEV posiada akumulator o pojemności 38,5 kWh, który pozwala na przejechanie 200 km na samym prądzie, a całkowity zasięg wynosi aż 1100 km. Z kolei w pełni elektryczna wersja Z9 GT posiada baterię o pojemności 100,1 kWh, co przekłada się na zasięg 630 km na jednym ładowaniu (wg CLTC). Warto jednak pamiętać, że te wyniki są oparte na chińskich normach testowych, które zwykle mają zawyżone wartości o około 30% w porównaniu z testami europejskimi.
„Jakby luksusowo”
Denza Z9 GT jest nieco większa niż jej konkurenci, Porsche Taycan i Panamera, co oznacza bardziej przestronne wnętrze. Sylwetka auta łączy cechy kombi i fastbacka, a długi rozstaw osi podkreśla dynamiczny wygląd. W kabinie dominują nowoczesne technologie – centralny, ekran dotykowy otoczony mniejszymi wyświetlaczami zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, nadaje wnętrzu futurystyczny charakter. Zamiast tradycyjnych luster bocznych, Denza Z9 GT wykorzystuje kamery, które pokazują obraz na dwóch dodatkowych ekranach na krawędziach deski rozdzielczej.
Denza Z9 GT oferuje także luksusowe wyposażenie, dostępne już w podstawowych wersjach Pro i Max. W standardzie znajdziemy 21-calowe felgi, skrętną oś tylną, ogromny ekran dotykowy systemu infotainment, cyfrowy zestaw wskaźników oraz dodatkowy ekran dla pasażera. Dodatkowo, samochód posiada bezprzewodowe ładowarki do telefonów, wyświetlacz przezierny oraz zaawansowane zawieszenie pneumatyczne w wyższych wersjach.
W flagowej wersji Ultra (dostępnej dla PHEV) wnętrze wykończone jest skórą Nappa, a za wrażenia dźwiękowe odpowiada system nagłośnienia z 26 głośnikami. Dla jeszcze większej wygody, Denza Z9 GT posiada nawet dwie lodówki – jedną z przodu i dwie z tyłu.
Czy Denza podbije Europę?
A propos ceny. W Chinach cennik Denzy Z9 GT zaczyna się od równowartości 47 500 dolarów, a kończy na 59 000 dolarów w zależności od wersji i opcji wyposażenia. Na rynku europejskim ceny będą wyższe, głównie z powodu nowych ceł importowych, ale nadal mają pozostać konkurencyjne w stosunku do rywali, takich jak Porsche.
Denza, która rozpoczęła swoją działalność jako joint venture BYD i Mercedes-Benz w 2010 roku, ma już europejskie korzenie. W 2021 roku Mercedes zmniejszył swoje udziały do 10%, a w 2024 roku BYD wykupił pozostałe akcje, zyskując pełną kontrolę nad marką i planując jej rozwój jako luksusowego gracza na rynku międzynarodowym. Pytanie, czy europejscy nabywcy skuszą się na tańszą alternatywę dla Porsche, pozostaje otwarte.
OW