Segment dużych, wygodnych vanów w Europie jest zdominowany przez Mercedesa klasy V. Prestiżowy znaczek, ładne wnętrze, przestronność – to wszystko sprawia, że te auta (a także nieco mniej luksusowe Vito) są chętnie wybierane przez firmy, hotele, szoferów czy ojców dużych rodzin. Mocno trzyma się także VW Multivan, a Lexus LM to raczej propozycja niszowa. Co z wersjami elektrycznymi? Mercedes EQV także ma swoich zwolenników. Ale w innych częściach świata rynek vanów dla biznesmenów wygląda inaczej… i jest dużo większy.
Zeekr 009 – co to za samochód?
5,2 metra długości i atrakcyjny, kanciasty (i może nieco kontrowersyjny) design – Zeekr 009 robi wrażenie, ale prawdziwy luksus widać po wejściu do środka. Sześć niezależnych foteli, szklany dach panoramiczny, skóra, ekrany – oto warunki, w których można dogadywać warunki kontraktów w chińskich koncernach.
Chiński rynek MPV największy na świecie
Zeekr 009 ma w Chinach dużą konkurencję – to między innymi Li Mega (wyglądający trochę jak jeszcze bardziej futurystyczny Hyundai Staria), Denza D9, Hycan V09 czy Xpeng X9. Chińscy majętni nabywcy lubią zatrudniać szoferów i pracować lub relaksować się podczas jazdy. To największy rynek aut MPV na świecie.
Skoro rywali na rynku jest sporo, firma (Zeekr należy do koncernu Geely) musi trzymać rękę na pulsie. Dlatego auto właśnie debiutuje w wersji po liftingu. Zmiany nieco ponad rok po wprowadzeniu do salonów? W Państwie Środka czas… biegnie szybciej.
Dwa silniki i niemal 550 KM mocy
Osiągają łącznie 544 KM i 686 Nm. To oznacza, że ten wielki van rozpędza się od zera do 100 km/h w 4,5 s – czyli notuje czas rodem ze świata aut sportowych. Zeekr 009 jest standardowo wyposażony w dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne i amortyzatory adaptacyjne, a w środku działa układ multimedialny z asystentem głosowym AI EVA.
Imponujące są również zasięgi – choć biorąc pod uwagę wymiary auta, możliwość zmieszczenia dużych akumulatorów nie powinna dziwić. Baterie Qliin firmy CATL o pojemności 116 lub 140 kWh pozwalają na pokonanie (według chińskiego cyklu pomiarowego CLTC) 702 lub 822 km.
Czas ładowania imponuje
Samochód korzysta z architektury 800V. Maksymalna moc ładowania to… 561,9 kW. To oznacza, że ładowanie akumulatora w zakresie od 10 do 80% trwa w tym aucie 10 minut i 45 sekund.
Szybszy od…kawy
Zeekr 009 nie pozwala więc kierowcy… spokojnie pójść po kawę podczas przerwy w trasie. Oczywiście, problemem może być znalezienie odpowiednio mocnej ładowarki. Warto jednak obserwować postęp w dziedzinie mocy ładowania, zwłaszcza że „za rogiem” czekają już pojazdy z architekturą 900V i kolejnymi. Szkoda, że prym wiodą w tej dziedzinie producenci chińscy, podobnie zresztą jak w przypadku produkcji akumulatorów.
Raczej nie dla Europy
Czy Zeekr 009 trafi do Europy? Jeśli Geely wprowadzi do Europy minivana, to raczej ze znaczkiem Volvo. Mowa o EM90, pierwszym modelu tego typu w dziejach marki. Taki samochód ma akumulator 116 kWh. Jego silnik rozwija 272 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 343 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje EM90 8,3 s. Ceny Volvo MPV w Chinach startują od równowartości ok. 446 tys. zł. Zeekr jest droższy.
MA