Branża motoryzacyjna to siła napędowa polskiej gospodarki – ma znaczący udział w wartości PKB, a Polska jest jednym z czołowych eksporterów części i akcesoriów motoryzacyjnych. Posiada również jeden niepodważalny atut – wysoko wykwalifikowane kadry, prężnie działające polskie, nowoczesne firmy z ogromnym potencjałem, często kierowane przez przedsiębiorcze kobiety, którym brakuje jednak silnej reprezentacji i promocji w strukturach europejskich.
„Kobiety Europy”, to najnowsza inicjatywa Polskiej Grupy Motoryzacyjnej – organizacji skupiającej ponad 70 polskich firm – producentów z branży motoryzacyjnej, krajowego klastra kluczowego. Celem przedsięwzięcia jest zrzeszanie i promowanie najaktywniejszych kobiet działających w branży motoryzacyjnej, prezentacja ich osiągnięć na rynkach europejskich i stworzenie sieci kontaktów, służących m.in. wymianie doświadczeń i wiedzy. Inicjatorką przedsięwzięcia jest Barbara Sztyler – Dyrektor Generalna Sierosławski Group i Członek Zarządu PGM – wraz z kobietami menedżerkami z firm zrzeszonych w PGM. Panie, zainspirowała do działania Solange Olszewska, współtwórczyni i była prezes firmy Solaris Bus & Coach, podczas spotkania Klubu PGM w listopadzie ubiegłego roku.
– Kiedy 18 lat temu zaczynałam pracę w branży automotive, byłam jedną kobietą na 100 mężczyzn. Dziś tych kobiet jest 20-25 na 100 panów – powiedziała Barbara Sztyler. – Nasza rola rośnie, jesteśmy kreatywne, przedsiębiorcze, przebojowe. Jeśli mamy wiedzę techniczną i potrafimy przekonać do naszych pomysłów, to świetnie odnajdujemy się w tym świecie. Jestem jedyną kobietą w pięcioosobowym zarządzie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej i nie widzę tu szklanego sufitu. Moje propozycje są brane pod uwagę i realizowane. Uważam, że warto angażować i wspierać kobiety oraz rozwijać współpracę między nimi! – dodała prezes Sztyler.
„Kobiety Europy” to ambasadorki promujące narodowy potencjał i inspirujące kierunki rozwoju branży motoryzacyjnej. „Chcemy zrzeszać kobiety działające w branży motoryzacyjnej na stanowiskach menedżerskich z Polski, ale nie tylko – także i z innych krajów Europy. Naszym celem jest promocja potencjału biznesowego naszych firm przez kobiety, które zarówno dzięki specjalistycznej wiedzy, jak też tzw. umiejętnościom miękkim potrafią wiele osiągnąć. Chcemy pokazać, że mamy w Polsce nowoczesne fabryki, technologie, kadrę inżynierską, że „polskie” oznacza „dobre”. To szeroko rozumiana promocja w celu pozyskiwania rynku europejskiego, by Polska nie była postrzegana jedynie jako kraj, gdzie można wyprodukować taniej. Chcemy tworzyć poczucie, że motoryzacja w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie i że warto z nami pracować. To także szansa na nawiązywanie współpracy i wykorzystywanie doświadczeń innych i wdrażanie ich u nas” – wyjaśnia Barbara Sztyler.
Już w maju tego roku „Kobiety Europy” odbędą misję gospodarczą do Belgii. W planach jest także udział w wydarzeniach, konferencjach, targach i spotkaniach branżowych – „Kobiety Europy” zapraszają do uczestnictwa w nich również mężczyzn. Niezwykle istotnym elementem inicjatywy będzie merytoryczne doradztwo skierowane do decydentów kształtujących przepisy mające wpływ na branżę motoryzacyjną.
Powołanie inicjatywy „Kobiety Europy” w 2024 r. ma szczególne znaczenie, bo zbiega się z 20. rocznicą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. M.in. także i dlatego w tym roku Polska Grupa Motoryzacyjna wyraźnie zwiększyła swoją aktywność na arenie międzynarodowej.
Krajowy Klaster Kluczowy
PGM jest największym ogólnopolskim stowarzyszeniem i Krajowym Klastrem Kluczowym, zrzeszającym wyłącznie rodzimych producentów z branży automotive. Do organizacji należy ponad 70 najlepszych polskich fabryk i firm inżynierskich, które są dostawcami rozmaitych części do produkcji nowych pojazdów oraz części zamiennych i akcesoriów do pojazdów używanych. Stowarzyszenie wspiera rozwój firm, animując współpracę pomiędzy nimi (w obszarach badań i rozwoju, sprzedaży, zakupów, itd.), ułatwiając nawiązywanie współpracy z potencjalnymi partnerami biznesowymi (klientami i dostawcami), dostarczając aktualną i praktyczną wiedzę (szkolenia, webinary, wymiana doświadczeń), organizując zagraniczne misje gospodarcze, wspólne stoiska targowe oraz konferencje i warsztaty.