Home Technologia Wodór Nowa generacja ogniw wodorowych za trzy lata

Toyota rusza z Hydrogen Factory

Nowa generacja ogniw wodorowych za trzy lata

Toyota rusza z Hydrogen Factory

Nowa generacja ogniw wodorowych za trzy lata

Francuski producent Hyliko optacowuje ciężarówki na bazie wodorowych ogniw Toyoty
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Japoński koncern motoryzacyjny ogłosił plany związane z technologiami wodorowymi oraz zmiany w strukturze organizacyjnej. Od lipca tego roku rozwój, produkcja i sprzedaż, będą podlegać nowej organizacji o nazwie Hydrogen Factory. W 2026 roku zadebiutują wodorowe ogniwa paliwowe nowej generacji o większej gęstości energii, co przełoży się na zwiększenie zasięgu o 20% i niższe koszty utrzymania pojazdu. Do 2030 roku sektor wodorowy będzie warty pięć bln jenów, a największymi rynkami będą Chiny, Europa oraz Ameryka Północna. Firma twierdzi, że ma zamówienia na 100 tys. zestawów ogniw paliwowych.

Większa dostępność i niższe koszty

Firma planuje wprowadzić kolejną generacją wodorowych ogniw paliwowych w 2026 roku. Nowy produkt ma charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Tym samym szacuje się, że samochód ciężarowy wyposażony w nową generację ogniw paliwowych będzie w stanie pokonać np. trasę z Frankfurtu do Monachium lub Tokio do Osaki bez tankowania wodoru. Poprzez zmniejszenie liczby ogniw technologia stanie się bardziej dostępna dla szerszej grupy odbiorców. Koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdaniem producenta zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.

Ustandaryzowanie zbiorników

Toyota dąży do ustandaryzowania zbiorników na wodór wykorzystywanych w samochodach ciężarowych w Europie, USA oraz Japonii, co pozwoli na przyspieszenie produkcji oraz ułatwi ich montowanie w różnych typach pojazdów. Toyota pracuje zarówno nad zbiornikami na wodór sprężony jak i na ciekły wodór, które będą wykorzystywane w dużych ciężarówkach. Zastosowanie ciekłego wodoru pozwala wykorzystywać zbiorniki o mniejszych rozmiarach. Trwają też prace rozwojowe nad zbiornikami na wodór o mniejszych rozmiarach i kształtach, które będą łatwe w instalacji oraz kompatybilne z wieloma typami pojazdów. Toyota chce w ten sposób umożliwić konwersję istniejących pojazdów tak, by mogły wykorzystywać elektryczne napędy z wodorowymi ogniwami paliwowymi lub spalinowe silniki wodorowe.

Wodór z drobiu i żywności

Producent opracował nowy elektrolizer, który umożliwia produkcję wodoru z wykorzystaniem technologii wodorowych ogniw paliwowych z modelu Mirai drugiej generacji. Pierwsze testy tego rozwiązania trwają w fabryce DENSO w Fukushimie. W Tajlandii we współpracy z Mitsubishi przed końcem 2023 roku rozpocznie się produkcja wodoru z biogazów drobiowych oraz odpadów żywnościowych.

Źródło: Toyota
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory